Een half jaar geleden bracht Nick Mulvey zijn derde langspeler New Mythology uit. De plaat werd minder opgepikt dan voorgangers Wake Up Now en het Mercury Prize-genomineerde debuutalbum First Mind, maar toont zich een muzikaal rijkere plaat waar de luisteraar gevraagd wordt om zelf actief laagjes te gaan pellen.
We ontmoeten Nick Mulvey twee uur voor zijn uitverkochte optreden in de Club van de Ancienne Belgique. Een knusse zaal die hij vier jaar geleden even moeiteloos uitverkocht. Zijn soundcheck zit er eindelijk op en hij heeft nog niet kunnen eten, maar maakt toch graag tijd voor een babbel over sociale verandering, een ontmoeting met Burt Bacharach, de titelkansen van Arsenal, maar vooral over zijn nieuwe album.
Vorige maand toerde je in Noord-Amerika, gisteren startte het Europese luik in Parijs. Hoe reageert een livepubliek op de nieuwe plaat?
Het voelt echt fantastisch. Er hangt in de verschillende zalen een zeer warme sfeer. Het publiek toont veel emoties, uit die zeer gepassioneerd en lijkt gewoon echt dankbaar om de nummers live te kunnen horen.
Mogen we New Mythology beschouwen als je lockdownplaat?
Niet per se. Het openingsnummer “A Prayer Of My Own” was wel mijn manier om een aantal persoonlijke lockdown-emoties te uiten, maar ik heb altijd al muziek gemaakt die oproept tot eenheid. De angst en de pijn van de lockdown heeft mensen wel hongeriger gemaakt naar meer spirituele kennis. Ook de gevolgen van de klimaatverandering lijken deze collectieve nood te voeden. Grotere groepen mensen willen zich verenigen om sociale veranderingen in gang te zetten.
Binnen mijn muziek heb ik die gevoelens van eenheid en harmonie altijd op twee manieren willen benaderen. Uiteraard kijk ik naar de wereld en hoe we daar collectief mee omgaan, maar even belangrijk is zelfkennis en interne rust. Daarover heb ik altijd gezongen en mensen zijn meer en meer ontvankelijk voor die boodschappen.
Het is een enorme paradox: het leven is fantastisch ook al leven we in tijden van duisternis
Is het dan een soort missie van jou om over deze zeer actuele onderwerpen te zingen? Zou het mogelijk zijn om muziek te maken die zulke vragen niet oproept?
Ik ben natuurlijk gewoon een artiest die zingt over waar hij zelf mee bezig is. Soms voelt het als een missie omdat we een collectieve verantwoordelijkheid hebben om over zaken als klimaatverandering te spreken. Langs de andere kant is het in eerste instantie een persoonlijke nood die ik door tekst en akkoorden probeer te bevredigen. De nummers zijn een soort zelfheling. Heel vaak blijkt achteraf dat meer mensen met dezelfde gevoelens rondlopen en daarom ook sterk reageren op de muziek, maar er zit geen preek in de songs.
In “Star Nation” zing je ‘The time of the lone wolf is done’. Slaat dat ook op jezelf als mens of artiest?
Nee, die tekst gaat echt over de maatschappij. Sinds de industrialisering is de mens alleen maar individualistischer geworden. We wanen ons superieur aan de natuurlijke wereld, maar in realiteit kunnen we niet leven zonder insecten, laat staan zonder elkaar. Iedereen begint zich ook te realiseren dat al deze sociale processen gelinkt zijn aan elkaar. Extreme ongelijkheid leidt bijvoorbeeld tot massamigratie. Mensen beginnen zich dat meer en meer te realiseren.
Horen we nu iemand die optimistisch is over de toekomst?
(twijfelt) Ik voel me optimistisch over het leven. Elke dag kijk ik uit het raam, zie ik wolken en blijf ik me verwonderen. Ik voel me nietig bij de oneindige, georganiseerde intelligentie van de natuur en tegelijk ben ik er een deel van.
Tegelijk maak ik me ook grote zorgen over wat er in Oekraïne gebeurt, hoe traag we maar reageren op klimaatverandering, … Het is dus niet per se een positief mensbeeld, maar een soort adoratie voor het leven dat zich ook uit in mijn connecties met vrienden en anderen. Het is een enorme paradox: het leven is fantastisch, ook al leven we in tijden van duisternis.
Wat helpt tegen de duisternis, is jouw Europese tour die quasi volledig uitverkocht is. Het toont een zeer loyale fanbasis. Hoe neem je hun vele ‘fan favourites’ in rekening als je een setlist uitwerkt?
Door de COVID-pauze heb ik mijn fans heel lang niet gezien. Het is al vier jaar geleden dat ik in Brussel was, dus ik ben zelf ook heel gelukkig om een aantal oude songs weer te laten horen. Langs de andere kant is het ook spannend om het nieuw materiaal op hen los te laten. Het wordt dus zeker een mix.
Wie ‘fan favourite’ zegt, hoort het nummer “Cucurucu”. Minder bekend is dat het nummer op een gedicht van D.H. Lawrence gebaseerd is. Is het moeilijker om van een bestaande tekst te vertrekken?
Het is niet noodzakelijk makkelijker, maar in dit geval had dit ongelofelijke gedicht “Piano” al zo’n fantastisch ritme in haar woorden. Ik beschouw D.H. Lawrence als een genie. Bij dit nummer was het dus redelijk gemakkelijk om de tekst in een songstructuur te gieten.
Qua externe validatie gaf Burt Bacharach me het grootst mogelijke cadeau
Een week geleden overleed de bekende componist Burt Bacharach. Op sociale media deelde je dat hij een belangrijke invloed op jou had ten tijde van jouw tweede plaat Wake Up Now. Hoe ging dat?
Ten tijde van mijn tweede album lag ik echt met mezelf in de knoop. De verwachtingen waren erg hoog en ik had meer en meer nood aan de validatie van anderen, verkoopcijfers, media… Het tweede album kwam uit, deed het wel goed, maar kreeg initieel ook geen overdonderende ontvangt, wat mijn ego pijn deed. Op tour deelde ik de kamer met een vriend, Federico, die in tegenstelling tot mezelf zeer katholiek is. Ik vertelde hem over mijn gevoelens en hij vroeg me om deel te nemen aan een noveen, een gebed waarbij ook ruimte is om zelf aan te geven waar je nood aan hebt. Gedurende negen dagen bad ik met hem mee en vroeg ik verlossing van die honger naar externe validatie. De tiende dag kreeg ik een bericht van Oliver Bacharach, zoon van Burt Bacharach, dat zijn vader met mij wou gaan eten in Los Angeles.
Burt Bacharach bleek een zeer slimme en grappige kerel. Ik vertelde hem over de angsten waarmee ik zat en hij zei letterlijk: ‘Jouw songs zijn goed, anders had ik jou niet gevraagd om te gaan eten.’ Het is grappig, maar qua externe validatie was die appreciatie van de ‘King of Songs’ het hoogste dat ik kon bereiken. Op dat moment kon ik mijn ego loslaten.
Laatste vraag: in een oud interview vertelde je dat je als kind rapsongs schreef over voetbalploeg Arsenal. Gaan ze de titel pakken?
Oh wow, heb ik dat echt gezegd in een interview? (lacht) Ik hoop het echt, maar zelfs als het niet gebeurt, blijf ik een tevreden fan. Dit jaar is een ongelofelijke ervaring als fan en heeft echt een dimensie veranderd binnen de club. Het zou een fout zijn om een tweede plaats als een mislukking te zien, maar uiteraard blijf ik hopen.
Fingers crossed!