LiveRecensies

Weyes Blood @ Botanique (Orangerie): Paarse intimiteit

Het is ondertussen al februari en dat betekent dat de dagen iets langer worden, het weer een beetje mooier en ons hart iets warmer. Weyes Blood bracht die gevoelens gisterenavond in een stroomversnelling toen ze met haar wondermooie en hartverwarmende muziek afzakte naar de Orangerie. In de Rotonde (een kleinere zaal in de Botanique) was het zo mogelijk nog magischer geweest, maar we gunnen de Amerikaanse grotere zalen zodat meer mensen de pracht van And In The Darkness, Hearts Aglow, het vervolg op Titanic Rising uit 2019 dat volgens ons nog beter was, live kunnen beleven.

Toen opening act Sam Burton aan zijn veertig minuten durende set begon, droomden we meteen weg bij het eerste nummer. De serene muziek (bestaande uit zacht gitaarwerk en een orgeltje) ging mooi samen met de warme, doch niet doordeweekse stem van Burton en de hemelse toevoegingen van zijn achtergrondzangeres. Al snel waren we klaar voor meer van het trio en ze gaven ons meer, maar het werd al snel duidelijk dat ‘variatie’ niet in hun woordenboek staat. Elk lied klonk extract hetzelfde als het vorige, met dezelfde dromerige zang en hetzelfde orgeleffectje op de piano. De zeldzame bindteksten doorbraken de sfeer niet en er zat ook helemaal geen opbouw in de set naar een hoogtepunt. Het enige nummer dat er uitsprong was hetgeen waarbij de backing vocalist op de voorgrond trad, meteen het hoogtepunt van de set. Het was een beetje dubbel dat het luidste applaus tijdens de act van Sam Burton niet naar hem, maar naar zijn achtergrondzangeres ging. Sam Burton heeft zeker talent, maar mag z’n sound toch nog wat uitbreiden.

Muzikale verrassingen heeft Weyes Blood niet uit haar mouw geschud, maar vanaf het eerste nummer schoot ze wel meteen raak. Met “It’s Not Just Me, It’s Everybody” was de toon direct gezet. Doorheen de avond heerste een zachte, warme sfeer met een hemelse touch en ondanks het feit dat Weyes Blood meestal zelf ook gitaar speelde begon ze dit optreden zonder. Met enkele pirouettes in een spierwitte jurk inclusief cape deed ze denken aan een elegante, engelachtige versie van Florence Welch. Na “Children of the Empire”, dat een prachtige outro kreeg, wisselde de singer-songwriter vlot over naar het iets oudere “Something to Believe”. Dit vlekkeloos met elkaar verbinden van nieuwe en oudere nummers bleef ze doorheen de hele avond doen. Ook al had ze eigenlijk niet meer nodig dan haar vierkoppige band, toch werd “God Turn Me Into a Flower” vergezeld van een hele kakofonie aan beelden van onder meer Diana, Bowie, Barbies en fitnessende vrouwen in de jaren ‘80. Ondertussen was er zeer kalme muziek te horen, die haast aanvoelde als een luchtige drugstrip, een gevoel dat versterkt werd door die mooie beelden.

Nadat “Grapevine” door een klein probleem voor een tweede keer werd ingezet, speelde Weyes Blood het lied zonder het door te hebben in de verkeerde toonaard. Haar band paste zich vlekkeloos aan en wanneer de artieste op het einde besefte dat ze een ‘alternatieve versie’ van het nummer had gespeeld, verontschuldigde ze zich meermaals. Dit foutje toonde haar menselijke kant en het zorgde tegelijk voor net iets meer praatjes tussendoor. De Amerikaanse was doorheen de avond zuinig met haar bindteksten, maar wist wel op de juiste momenten net genoeg te vertellen. Na “Grapevine” volgde er nog een hele reeks nummers, waarbij er niet altijd even toonvast werd gezongen. De zachte muziek en dito stem bleven ondanks de kleine foutjes zeer aangenaam om naar te luisteren en door de combinatie van rood en blauw licht werd de zaal constant in een paarse gloed ondergedompeld.

Na verloop van tijd begonnen we ons af te vragen of de lichttechnicus in slaap was gevallen door de eentonigheid van de belichting, maar toen kwam Weyes Blood toch nog met twee verrassingen. Tijdens “Twin Flame”, dat werd aangekondigd als het stuk waarbij je kon dansen en moshen, lichtte haar hart op zoals op de albumcover. Het lichtspektakel werd nog eventjes naar een hoger niveau getild tijdens “Movies” waarbij er een blauwe onderwatergloed op haar werd geprojecteerd. Ondertussen werd er een elektronische spanning opgebouwd en toen die eventjes losbrak, voelde het echt aan alsof we in een magische onderwaterwereld zoals die afgebeeld op de albumcover van Titanic Rising terechtkwamen. Tot slot werd ook “Andromeda” nog tot een mooi einde gebracht en de encore werd geopend met “Everyday” in een trage pianoversie.

Weyes Blood en haar band waren doorheen de avond omringd door kaarslicht, wat het gevoel van intimiteit – misschien wel het kernwoord van de avond – van haar werk nog meer in de kijker zette. We werden meegenomen in een hemelse wereld door haar muziek en engelachtige outfit. Dat de zang niet altijd perfect was en er eens een alternatieve toonaard opdook deerde niet, want de Amerikaanse zette steeds haar beste beentje voor en dat loonde. De gelaagde muziek sprak voor zich en zo wist Weyes Blood zonder al te veel moeite er een geslaagde avond van te maken.

Facebook / Instagram

Setlist:

It’s Not Just Me, It’s Everybody
Children of the Empire
Something to Believe
Grapevine
God Turn Me Into a Flower
Wild Time
A Lot’s Gonna Change
The Worst Is Done
Twin Flame
Movies
Andromeda
Hearts Aglow

Everyday
A Given Thing

1259 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
LiveRecensies

The Mystery Lights @ Botanique (Museum): Spring de wereld in

Eerder dit jaar verscheen verrassend genoeg nog maar de vierde plaat van The Mystery Lights. Het vijftal dat zijn oorsprong kent in…
FeaturesWedstrijden

Win duotickets voor Les Nuits Weekender in de Botanique

Les Nuits Botanique zijn uitgegroeid tot hoogdagen voor de fervente concertganger. Iedere lente biedt de Brusselse concertzaal een podium aan een uiteenlopende…
LiveRecensies

Asha Jefferies @ Botanique (Witloof Bar): Brandgevaar

Sommige artiesten bestormen de muziekwereld vol overgave en hebben binnen de kortste keren een album uit, anderen nemen er hun tijd voor…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.