LiveRecensies

yeule @ Botanique (Rotonde): Glitch me baby one more time

© CPU – Chris Stessens (archief)

Even de realiteit ontvluchten; het was wellicht het motief van de meeste fans die gisteren naar Yeule kwamen kwamen kijken in de Botanique. De Singaporese artiest landde gisteren met hun muzikaal ruimteschip Glitch Princess in de Rotonde van de Botanique, waar die dat nieuwe album eindelijk kwam voorstellen. Nadat yeule vorige zomer nog op de eerste editie van CORE in het Osseghempark stond, was het daarmee de tweede passage van het buitenaardse glitch-icoon in België dit jaar. Dat een kleinere zaal een betere setting zou vormen voor hen, wisten we toen al te voorspellen en we kregen ons gelijk. In een audiovisuele performance van zestig minuten kwamen we soms oren te kort om alles verwerkt te krijgen.

Eigenlijk zijn we niet meteen voorstaanders van dj-sets als voorprogramma’s, maar Himera vormde een uitzondering ondanks de zeer beperkte publieksinteractie. De Letse producer en dj verhuisde naar Ierland, waar hij al snel uitgroeide tot een fenomeen in het underground circuit voor elektronische muziek. Inmiddels werkte hij al samen met Hannah Diamond en ging zijn remix van Charli XCX’s “Unlock It” viraal. In zijn halfuurtje kregen we rave invloeden in hun meest uitbundige uitvoeringen met remixen van o.a. Carly Rae Jepsen en vooral heel veel eigen creaties. De hoofdjes knikten al goed mee, de eerste bijtrekpasjes vielen te spotten en de goesting voor nog meer elektronische muziek werd alleen maar groter.

© CPU – Chris Stessens (archief)

yeule kwam in een zwart-witte krijgersoutfit stipt om negen uur op. Een band of dj had ze niet mee, waardoor hen in hun eentje de show helemaal moest trekken. Vanaf opener “Pixel Affection” kregen we al te zien hoe hen dat zou aanpakken: dans in combinatie met zang. Helaas kwam haar stem in het begin absoluut niet door en bleef hun stem achter een waas van backing vocals verborgen. Ook met “Poison Arrow” schoot hen nog niet raak en bleef hun stem de stil in de mix. Het werd uiteindelijk pas bij “Flowers are Dead” veel rooskleuriger omdat de destructieve melodieën wat ruimte gaven aan yeule om ons een echt live gevoel te geven.

Vanaf dan was er duidelijk verbetering en stond de unieke artiest in “Electric” voor het eerst helemaal onder stroom. yeule speelde ook meer met hun stemvervormer, waardoor de kreetjes er nog wat dieper inhakten. Die vond hun weg in de set en maakte in “Too Dead Inside” voor het eerst echt een connectie met het publiek. De publieksfavoriet blijft kracht putten uit de abstractie van de beats, maar heeft tegelijk ook iets toegankelijks dat we niet al te vaak in hun muziek horen. De set brak steeds meer open en leek ook voor hun fans steeds interessanter te worden. In het begin bleven ze nog statisch vol bewondering kijken naar hun danspasjes, maar uiteindelijk besloten ze zelf wat meer mee te bewegen.

© CPU – Chris Stessens (archief)

“Bluff” in de setlist steken was een slimme zet, want de coole productie veranderde de energie in de zaal op tijd voor “Bites on My Neck”. Het contrast tussen de dromerige strofes kon niet groter zijn met de rave-beats van het refrein, waardoor de animo bij de fans ook groter werd. Voor het eerst werd er gretig meegesprongen, al zong yeule vooral op het einde maar weinig van het liedje mee om hetzelfde te doen. Weinig verrassend bouwde hen daarna een rustmoment in om de andere kant van hun muziek te belichten. Voor “Don’t Be So Hard on Your Own Beauty” haalde de artiest voor het eerst een elektrische gitaar boven om de elektronische geluiden in een ander licht te zetten. Het gaf de buitenaardse performance van yeule opeens een menselijk randje.

De elektrische gitaar bleef ook bij de twee daaropvolgende nummers rond hun nek hangen, maar echt veel hoorden we er in “Eva”” niet van. Pas wanneer de song het einde naderde, leek de versterker aan te staan en kreeg de performance een ruw kantje. In een nieuwe, nog naamloze track ging yeule nog een stapje verder en omarmde die de ambientinvloeden, die de show muzikaal wat meer opentrok vooraleer hen toch terug overschakelde naar de complexere elektronica. Tijdens “I ❤ U” worp yeule nog hartjes het publiek in, maar het was vooral de bis die nog eens volledig wist te boeien. Bij “Friendly Machine” transformeerde de glitchpop-pionier op een deus ex machina-achtige wijze om afsluitend op het onheilspellende “Mandy” met punky kreetje nog eens uit te pakken.

© CPU – Chris Stessens (archief)

yeule heeft henzelf in al die jaren werkelijk gekroond tot een onmiskenbaar unieke artiest in de muziekwereld en ook hun show in een uitverkochte Rotonde getuigde hiervan. De visie en de performance zit dan ook zo duidelijk in elkaar, dat het de abstracte muziek richting weet te geven. Helaas zat haar stem bijna heel de show wat verstopt achter een backing track, wat hen uiteindelijk ook nodig heeft om de sfeer van de studioversies ook live te creëren. Meer live-instrumenten zouden echter nog een interessante input kunnen vormen om hun muziek wat andere accenten te geven, want de kracht van hun studioversies werd gisteren nooit overstegen. Glitchpop heeft met yeule een fantastische ambassadeur, dat staat echter helemaal vast.

Facebook / Instagram

Setlist:

Pixel Affection
Poison Arrow
Flowers are Dead
Electric
Too Dead Inside
Bluff
Bites on My Neck
Don’t Be So Hard on Your Own Beauty
Eva
Nieuw, onuitgebracht nummer
I ❤ U

Friendly Machine
Mandy

1665 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
LiveRecensies

Kate NV @ Botanique (Rotonde): Speelse, kleurrijke elektronica

Het heeft wat voeten in de aarde gehad om Kate NV naar ons Belgenlandje te krijgen en dat lag voor een keer…
LiveRecensies

Crawlers @ Botanique (Witloof Bar): Kruipen naar de top

Crawlers is al een tijdje aan een flinke opmars bezig. De jonge band uit Liverpool begon midden in de coronapandemie potten te…
LiveRecensies

Widowspeak @ Botanique (Rotonde): Exuberant in intimiteit

Widowspeak is een Amerikaanse band die al sinds 2010 bezig is met het maken van mooie muziek. De laatste keer dat de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.