InstagramLiveRecensies

Marble Sounds @ Het Depot: Krachtig en breekbaar

© CPU – Ine Van Baelen

We riskeren liever een CO-vergiftiging om gasprijzen te drukken, dan dat we geregeld de ramen zouden openen. Onze middernachtsnack smijten we liever zelf in het vet dan dat we teveel zouden uitgeven bij de plaatselijke friturist. Welkom in het jaar 2022. Het is deze dagen dan niet verwonderlijk dat we ook besparen in onze culturele uitbestedingen. Wie zich op 15 november naar Het Depot begaf, kon dit aan den lijve ondervinden. Marble Sounds bracht eerder dit jaar zijn vijfde en volgens velen ook beste album Marble Sounds uit. Een van de meest tedere platen van het jaar. Wanneer zo’n band dan een show in Het Depot plant, zou je dus rekenen op heel wat interesse. Niets was minder waar, want tickets gingen aan slakkentempo de deur uit.

Zetels gevuld, staanplaatsen amper bezet, maar om klokslag half negen gaf Brecht Plasschaert het startschot met de inspirerende woorden: ‘Wij zijn het voorprogramma.’ De muziek van Yúrt categoriseren, dat is een even zware opgave als een multinational waarvan het logo een blauwe vogel is, succesvol leiden. Verschillende nummers leken soms van verschillende bands te komen, maar op de momenten wanneer ambient, elektronica en jazz zich verenigden onder de warme stem van zanger Thomas Oosterlinck – ook wel ‘die van Amongster’ genoemd – waren veelbelovend. Dankzij de blazers leek het hier en daar alsof de chaotische maar geniale Bon Iver de revue passeerde. Het publiek was maar matig geboeid. Een uiterst broze cover van Fog en een featuring met Renée Sys kregen de menigte alsnog gecharmeerd. Al bij al een geslaagd laatste optreden voor drummer Mattijs Vanderleen die in Leuven zijn laatste hi-hat aansloeg voor Yùrt.

© CPU – Ine Van Baelen

Dan was het tijd voor de hoofdact van de avond. Pieter Van Dessel schaarde zich achter zijn piano en begeleidde zijn strijkers Einaudi-gewijs door “My Initial Intentions”. Hiermee wist hij zijn publiek in de lang niet volledig gevulde zaal toch meteen een benauwd gevoel te bezorgen en naar adem te doen happen. Dat nummer is een prachtige pianoballad die meteen de toon zette voor het concert. Marble Sounds was namelijk hoofdzakelijk gekomen om zijn nieuwe plaat te spelen voor de Leuvenaars en dit met behulp van een goed gevuld podium, met onder andere toetsenist Brecht Plasschaert en drummer Mattijs Vanderleen die we meenden van ergens te herkennen.

Het recentste radiohitje “Quiet” werd loepzuiver en tot in de puntjes verzorgd en kon vervolgens op bijval rekenen. Pieters stem was zacht en warm en vormde een van Marble Sounds‘ grootste troeven. De frontman transformeerde middenin het concert ook nog eens in de grootvader die passievol anekdotes vertelde aan zijn kleinkinderen in de zaal voor zich. De kleinkinderen luisterden geboeid en met open mond. Jammer genoeg leek het alsof het eerste verhaaltje van bompa Van Dessel er eentje was van net voor het slapengaan, want de set zakte hierna lichtjes weg. Het meezingmomentje in “Soon It’ll Make Us Laugh” was een tevergeefse, maar moedige poging van een immer enthousiaste band. “Axolotl” was met haar autotune een vreemde amfibie in de bijt en zorgde initieel voor verwarde gezichten. Naarmate het nummer opbouwde naar een energetisch einde, werd ook het publiek wat uitzinniger.

© CPU – Ine Van Baelen

Zangeres Renée Sys kreeg op het podium een prominente plaats naast Pieter Van Dessel en dat was niet onterecht. In “Tout et partout” was de hoofdrol voor haar weggelegd, een van de hoogtepunten. Uiteraard zou de band ons niet laten vertrekken zonder “Leave A Light On” te spelen. Maar de muziek van Marble Sounds is veel meer dan enkel dit net niet grijsgedraaide nummer. Hadden ze het ons niet gegund, dan hadden wij daar ook niet echt van wakker gelegen. Een heerlijk uitgesponnen “Keep Repeating” zorgde voor een perfecte afsluiting van de set.

Op dinsdagavond kregen we een gevarieerde show aangeboden; van ingetogen tot uitbundig. Een show waarbij visueel niets moest gebeuren, omdat het op auditief vlak al erg vol en gelaagd was. Kortom een show die we liever niet zouden willen missen. Marble Sounds heeft voorlopig nog twee shows gepland in België: in de Handelsbeurs in Gent en in de Casino in Sint-Niklaas. Allen daarheen!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

My Initial Intentions
Quiet
Never Leave My Heart
All Gone
These Paintings Never Dry
Soon It’ll Make Us Laugh
How It’s Going To End
K.V.
Tout et partout
A Drop In The Bucket
Axolotl
Intro + Leave A Light On
Priorat
The Ever After

Jacket
Light Years (Isbells-cover)
Keep Repeating

14 posts

About author
Vrienden noemen me 'Boh'
Articles
Related posts
LiveRecensies

Gregory Alan Isakov @ Het Depot: Als een warm dekentje op een regenachtige herfstdag

Gregory Alan Isakov timmert al enige tijd aan zijn weg. Zijn eerste doortocht in ons Belgenland dateert al van 2014 toen hij…
LiveRecensies

Overdrive @ Het Depot: Toekomstige Belgische delicatessen

Het Depot en de Leuvense concertorganisatoren INUIT bundelden de krachten om een nieuw showcasefestival in de Vlaams-Brabantse studentenstad te organiseren. Op het…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Marble Sounds - Marble Sounds (★★★★): De essentie

Marble Sounds hoeft ondertussen al lang geen introductie meer. De groep rond Brusselaar Pieter Van Dessel maakt reeds ruim een decennium furore…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.