LiveRecensies

Banks @ Ancienne Belgique (AB): Tussen sensualiteit en goddelijkheid verliest men het menselijke

© CPU – Toon Miermans

Eerder dit jaar bracht de Amerikaanse BANKS haar vierde langspeler op de wereld. Serpentina bleek niet de grootste muzikale verrassing, maar bracht een veelheid aan stijlen en invloeden die naadloos aan elkaar gehecht waren. Tegen alle verwachtingen in blijkt de naam BANKS nog steeds geen belletje te doen rinkelen bij het grote publiek, maar liefhebbers van alternatieve pop en r&b hullen zich wellicht maar al te graag in de sensuele klanken van Jillian Banks. Nadat de zangeres het minder rooskleurige nieuws kreeg dat ze een auto-immuunziekte heeft, raapte ze al haar moed bij elkaar om een nieuw album in elkaar te puzzelen. Dat krijgen we nu voor het eerst live te horen in de Ancienne Belgique. Het is tevens de eerste show van de Europese tour.

© CPU – Toon Miermans

Op het laatste moment bleek de grote zaal van de Ancienne Belgique toch te hoog gegrepen op een maandag, en dus werd de ruimte voor de gelegenheid in haar ballroom opstelling getransformeerd. MAEVE kreeg de eer om de avond op gang te trappen met stevige bassen die al gauw de lege ruimte opvulden. De sensuele fluisterzacht van MAEVE wist al snel de aandacht te trekken en wanneer ze even later over het podium zweefde als een ware popster, wisten we dat er hier iets aan het gebeuren was. Muzikaal bevond het geheel zich perfect in het verlengde van BANKS, ware het wel met wat Billie Eilish invloeden die vooral door het jongere publiek gesmaakt werden. Een van de nummers begon vrij ingetogen met de zangeres achter de piano, maar binnen de kortste keren brak het helemaal open en waanden we ons in een duistere club. Enige minpuntje was dat de zangeres wel heel erg fan leek te zijn van haar backing track, waardoor de schreeuwerige uitingen tussendoor een beetje uit de toon vielen. De temperatuur steeg gestaag tot tegen het kookpunt, en dan moest het allemaal nog maar beginnen. Eens verleidelijk, dan weer engelachtig, wist MAEVE de aanwezigen voorzichtig te overtuigen. 

Op het afgesproken uur doofden de lichten van de AB waarna het de dansers van BANKS waren die als eerste hun intrede maken. Op de tonen van “Misunderstood” verscheen Jillian Rose Banks vervolgens zelf bovenaan de trap die trouwens ook als enige decorstuk fungeerde. Helaas viel het al snel op dat niet alles live gezongen werd en hoe boeiend de show dan ook mocht zijn, daar moeten we toch een paar puntjes voor aftrekken. Wat vocaal tekort schoot, werd ruimschoots goedgemaakt door indrukwekkende choreografieën en producties die ons al gauw de dansvloer deden verkennen. 

© CPU – Toon Miermans

Maandag bleek zoals eerder gezegd echter niet de ideale dag te zijn voor een concert, want zelfs de AB in Ballroom opstelling raakte niet helemaal gevuld. Toch was er reden genoeg om te vieren, zo werd in Brussel de Europese Tour afgetrapt én vierde Banks de achtste verjaardag van haar debuutplaat Goddess. ‘Ik hoop dat ik jullie met deze vier albums alles gegeven heb wat jullie wensen’, klonk het en we moesten ons van de indruk ontdoen dat dit toch een beetje bitterzoet klonk. Veel tijd om daarover na te denken kregen we echter niet, want met het tweeluik “Gemini Feed” en “Fuck With Myself” kregen we een eerste hoogtepunt. De dansers gooiden heel hun lichaam in de strijd en ook BANKS had duidelijk heel wat uren in de dansstudio doorgebracht. De temperatuur had inmiddels gevaarlijke hoogten bereikt, maar daar leek niemand echt last van te hebben. Meer zelfs, de microhittegolf die zich boven Brussel situeerde werd met open armen ontvangen. 

De ziekte van Hashimoto zorgt ervoor dat het voor Jillian Rose Banks niet evident is om de wereld rond te touren. Dat ze dat vervolgens toch doet en wel met een behoorlijk indrukwekkende show, verdient heel wat respect. We moeten echter wel eerlijk zijn, vocaal kregen we niet altijd de meest heldere klanken te horen en dat uitte zich al gauw bij de wat meer ingetogen nummers. De artieste werd even omgetoverd tot godin voor “Waiting Game” wanneer fel wit licht haar omringde. Ergens tussen sensualiteit en goddelijkheid vonden we de echte BANKS en dat bleek langer zoeken dan verwacht. Hoe verder de set vorderde, hoe meer maskers af leken te vallen en daardoor ontstond er ook een zekere connectie met het publiek. Ook daarop was het lang wachten, waardoor we af en toe het menselijke gevoel kwijt raakten. Songs als “The Devil”, maar evenzeer “Drowning” werden warm onthaald en zorgden dan ook voor terechte hoogtepunten. 

© CPU – Toon Miermans

Na het breekbare “Someone New”, waarop we plots BANKS te horen kregen zoals we dat keer op keer zouden willen, werd de eindsprint ingezet. De stevige baslijn van “Brain” schudde ons wakker en even later waren het weer de dansers die voor een vleugje magie zorgden. We kregen slechts één nummer te horen van III, maar “Gimme” had wel meteen een explosief effect. Zelden leek een maandagavond zo hard op een vrijdagavond in de club en zo dreigden we zelfs even te vergeten dat er een paar uur later een nieuwe werkdag zou aanbreken. Een apotheose in grandeur waarbij het spektakel de muziek bijna leek te overtreffen kregen we met “Deadend” en “Beggin For Thread”.

BANKS wist ons helaas niet van onze stoel te blazen in de Ancienne Belgique, maar bewees wel een geboren performer te zijn. Een avond vol contrasten zorgt ervoor dat we enigszins met een dubbel gevoel achterblijven. Teleurstelling is daarbij echter niet het juiste woord, misschien hadden we op basis van de albums gewoon te hoge verwachtingen. Dat neemt niet weg dat BANKS prachtige nummers brengt waarbij de boodschap mooi verpakt zit in de productie die steeds meer de bovenhand krijgt.

Setlist:

Misunderstood
Meteorite
Gemini Feed
Fuck With Myself
Better
Waiting Game
The Devil
Skinnydipped
Fuck Love
Drowning
Someone New
Brain
Gimme
Deadend
Begin For Thread

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.