Wilco – Cruel Country (★★★★): Een meeslepende muziek- en geschiedenisles

Hoewel ze zijn ontstaan uit de assen van een countryband, Uncle Tupelo, heeft Wilco altijd een ietwat koele relatie met countrymuziek gehad. Hoewel hun geluid constant van het ene album naar het andere is geëvolueerd, van rechttoe rechtaan rock tot langwerpige experimentele stukken, is country ontegensprekelijk altijd een ingrediënt geweest, maar een ingrediënt dat ze nooit de focus lieten worden. ‘Door dit te doen hielpen we ons te groeien en onze geest open te houden,’ zei frontman en zanger Jeff Tweedy bij de aankondiging van hun nieuwe album.

Zoals de naam al aangeeft, Cruel Country, ziet Wilco op het twaalfde album van de band die terughoudendheid wegnemen en van ganser harte op countrymuziek leunen, zij het op hun eigen voorwaarden. Voor het grootste deel worden de beproefde country-muziekstijlen subtiel gebruikt. Tijdens “Mystery Binds” wordt de regulerende slide-gitaar omgedraaid in een soort zachte psychedelica.

De band probeert duidelijk te vermijden dat alles een mengelmoes van stijlen wordt. Wanneer ze toch de grenzen aftasten in hun verwonnen liefde voor het genre, benaderen ze het vanuit ongebruikelijke hoeken. Het opvallende “The Empty Condor” begint met een gruizige cowboyriff die crescendo lijkt te stijgen en recht uit een spaghetti western lijkt te komen, maar Wilco houdt zich in voor dat cliché. In plaats daarvan verkennen ze de sombere en melancholische kant meer. Alleen al de titel van het “Country Song Upside Down” maakt het duidelijk.

Bevrijd van het weerstaan ​​aan hun roots en een manier te hebben gevonden om ze te verkennen zonder te bezwijken voor de clichés, vindt Cruel Country Wilco genietend van het comfort om precies te weten wat ze moeten doen. Het is geen verrassing dat het album zich uitstrekt over 21 nummers, opgenomen in uitgeklede, meestal live-sessies. Voor het grootste deel zittend in een gladde en zoete mid-tempo, is het even comfortabel om naar te luisteren.

De vergelijkingen met The Grateful Dead en Tom Petty zijn nooit ver uit de buurt. De vooruitgeschoven single “Tired of Taking It Out On You” is hiervan een perfect voorbeeld. Het geeft de luisteraar weinig aanleiding om uit zijn zetel te komen en mocht je je ogen dichtdoen kan je je zo inbeelden dat je ergens in het midden van Amerika zit te genieten van de ondergaande zon met zicht op de eindeloze velden. Bij “Falling Apart (Right Now)” kan je je dan weer levendig inbeelden dat je in een oude pickup truck door diezelfde velden van dorp naar dorp tuft.

Onder het mooie oppervlak van de plaat ligt echter veel diepte. Dat Wilco op dit specifieke moment heeft besloten zich te storten in één van populairste Amerikaanse muziekstijlen , is geen toeval; de titel Cruel Country verwijst naar zowel Wilco’s kijk op het muzikale genre als Amerika zelf, terwijl het steeds verder in onrust overgaat, tot duidelijk ongenoegen van de band. De balans die Tweedy en consorten zoeken is van een zeer gelaagd niveau en legt een groot metier bloot. Als de beste countrymuziek altijd over het vertellen van verhalen ging, dan brengt Wilco het op Cruel Country in zijn puurste vorm.

Het is een gewaagde uitspraak maar Cruel Country zou wel eens één van hun beste albums van hun carrière kunnen zijn. Voor de fans zal de klassieker Yankee Hotel Foxtrot uit 2002 onaantastbaar blijven maar deze Cruel Country heeft zoveel diepgang, in zowel teksten als muziek, dat het nu al een mijlpaal mag genoemd worden. Als we nu op 17 juni in Zeebrugge tijdens Live Is Live nog een warm ondergaand zonnetje erbij krijgen lijkt dit album de ideale soundtrack.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.