LiveRecensies

Nordmann @ Ancienne Belgique (AB Club): Giftige woestenij

© CPU – Jan Van Hecke (archief)

Naast het Amerikaanse Morphine weet ook Nordmann een succesvolle brug te slaan tussen rock- en jazzmuziek. Sinds ze zilver pakten op Humo’s Rock Rally 2014, ging het snel voor de groep. Daar waar het debuut Alarm! (2015) eerder luistervoer was voor liefhebbers van eclectische jazzrock, zorgde The Boiling Ground (2017) voor een definitieve doorbraak. De eindeloze groove van de hitsingle “Save the Twos” bevat namelijk het beste uit twee muzikale werelden, die elkaar voordien minder genegen waren. Voor opvolger In Velvet (2020) mocht het daarentegen terug een stuk experimenteler. Mattias De Craene en co hingen de gitaren aan de sparrenboom en verkenden nieuwe oorden met synthesizers.

Te midden van een pandemie die toen uitzichtloos leek, was de derde langspeler de juiste sfeermuziek voor een herfstige avond. Ondanks alle maatregelen die de livesector verlamden, kreeg Nordmann wat speelkansen om In Velvet te doen groeien op een podium. Het sluitstuk van die periode werd gisterenavond geschreven in de AB Club. Nu corona een relikwie uit het verleden lijkt te zijn, werd het toch nog een symbolische avond voor zowel de groep als het publiek. Vooraleer Nordmann de studio induikt, trakteerde het ons op een muzikaal feestmaal. Het Brusselse popduo Twin Toes begeleidde ons naar de buffettafel, maar serveerde daar vlees noch vis.

Omstreeks 20u werd het echt gênant om te zien dat er in de Club, maar vijf man en een paardenkop aanwezig was. Ruim twintig minuten later sijpelde het publiek mondjesmaat binnen, en zag Twin Toes zijn kans schoon om eraan te beginnen. De zwarte levensgrote voet als attribuut zag er wat bedreigend uit, maar niets was minder waar. Zelf noemen Antoine en Nicolas hun muziek ‘foot pop’. De mellow indiepop die Twin Toes bracht, had een hoog kindvriendelijk gehalte. Misschien iets té kindvriendelijk. Wanneer ze de aanwezigen vroegen om hun lippen te doen trillen, bleef een spontane reactie uit. Na drie pogingen lukte het dan toch om wat interactie uit te lokken. Debuutsingle “Lost in Playlists” leek alleszins goed ingestudeerd. Tijdens de snellere gitaarriedels betrapten we het duo namelijk op geen enkele fout. Ongeacht de mentale barrière tussen band en publiek, deed Twin Toes zijn best om er toch nog een fijne show van te maken.

© CPU – Jan Van Hecke (archief)

Door de purperen verlichting werd de sfeer in de zaal een pak serieuzer. Toen Nordmann op de bühne verscheen, waren alle ogen onmiddellijk gefixeerd op de bandleden. Door de lange opbouw van “Blue Rose Case” hing er in de zaal een waas van mysterie die drummer Elias Devoldere doorprikte met zijn ritmesessie. Vanaf “Cryptonym” bereikte Nordmann het eerste kookpunt waarbij het exotisme er vanaf droop. De dreunende synths deden ons hoofd voor de eerste keer schudden, maar het was Mattias zijn tenorsax die ons op safari nam door de jungle. Welke giftige planten en insecten zijn natuurlijk doolhof bewaakten, lieten we over aan onze verbeelding. De trippy gitaarpartijen van “Silver & Black” sloegen ons om de oren als een zwerm vlinders die voor de eerste keer hun vleugels uitsloegen.

Sinds In Velvet verwelkomt Nordmann een vijfde bandlid. Halverwege de set kreeg toetsenist/gitarist Thijs Troch zijn solomoment. Samen met Elias bracht zette hij ons tijdens “Star-Fluff” terug met de voeten op de grond. De lang uitgesponnen intro was een welkom rustpunt voor wat nog komen zou. Eens de resterende drie leden hun instrumenten omgordden, waren we terug vertrokken voor een avontuurlijke rit waar enkel de wetten van het dierenrijk gelden. “April” weerklonk wondermooi uit de PA, maar de schelle klanken die Mattias uit zijn sax toverde, hielden de spanning er zenuwslopend in. Niemand die bezwaar had voor het muzikaal vergif dat Nordmann de zaal deed binnensluipen.

© CPU – Jan Van Hecke (archief)

Tot slot liet Nordmann de Club tot tweemaal toe daveren op haar grondvesten. Elias zijn opzwepende drumpartijen kroonden hem ongetwijfeld tot “The King” van de jungle. In combinatie met de flikkerende achtergrondlichten klonk zijn energiek ritmespel als een horde stampvoetende olifanten die triomfantelijk marcheren door een rivier. Alsof die bolwassing van jewelste niet genoeg was, was “Save the Twos” het gedoodverfde bisnummer waar iedereen op te wachten zat. De voorafgaande dankbetuigingen jegens het publiek en de crewleden werden extra voelbaar. Mattias perste alle lucht uit zijn longen, om een lijn te trekken onder de uitzinnige livestatus die Nordmann doorheen de jaren wist te verkrijgen. Als de groep die bedrijvigheid weet mee te nemen in de studio, steken we er onze hand voor in het vuur dat de opvolger van In Velvet heel wat potten gaat breken.

Ter voorbereiding van de festivalzomer speelt Nordmann op 1 juli in Muziekclub N9. De supportacts zijn, onze Grote Beer van 2022, Dishwasher_ en VENTILATEUR.

Facebook / Instagram / Website 

Setlist:

Blue Rose Case
Cryptonym
Submarine
Silver & Black
Star-Fluff
Boats
Cascades
Parti Deux
April
The King

Save the Twos

Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.