InstagramLiveRecensies

Iliona, Janie & ML @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Zweven tussen liefde en verdriet

© CPU – Leni Sonck

Al een weekje palmt het jaarlijkse lentefestival Les Nuits de Botanique in en er vallen dagelijks weer heel wat interessante acts te ontdekken op vier podia. Gisterenavond vonden we weer onderdak in de knusse Chapiteau, die ons al een echt festivalgevoel weet te geven met de ondergaande zon op de achtergrond. Even knus en gezellig was gelukkig ook de muziek. De Brusselse Iliona was oorspronkelijk gepland in het Museum, maar mocht door een ontzettend succesvolle ticketverkoop uiteindelijk doorschuiven naar de grote tent. Daarvoor kregen we met Janie en ML al twee dames, die eveneens in de mooiste taal ter wereld hun liedjes ten tonele brachten.

© CPU – Leni Sonck

Nog geen week geleden stond ML op hetzelfde podium reeds als voorprogramma van Antoine Wielemans en Gaëtan Roussel, maar doordat Marie-Flore verstek moest geven door een positief geval binnen haar crew mocht ML dus voor een mooie bisronde terugkeren. Podiumervaring verzamelde de Brusselse reeds in haar vorige project Sonnfjord, waarmee ze op zo goed als elk Brussels en Waals festival stond. Dat vertaalde zich ook in haar tweede soloshow, want er viel weinig aan te merken op haar Franse popliedjes. Ondanks dat de meeste nummers redelijk braaf waren, klonken ze toch ook fris en monter door de vrolijke instrumentatie van haar drummer en pianist/gitarist. Afsluiten deed ze uiteindelijk met haar debuutsingle “Nuit Noire”, die ons zeer goed gezind achterliet en toch een stukje benieuwder maakte naar haar eerste ep die volgende week uitkomt.

De Franse Janie fleurde ons vervolgens op met haar debuutalbum Toujours des fleurs, waarvoor een vaasje met bloemen keurig op haar piano troonde. Haar zachte melodieën en zanglijnen moesten helaas onderdoen voor een babbelziek publiek, dat de tent verwisselde voor een gezellige afterwork en haar niet de volledige aandacht gaf. De fragiliteit van haar nummers kwam daardoor in de eerste helft niet volledig tot zijn recht, maar veel leek het de jonge zangeres niet te kunnen schelen. Met een charmante zelfzekerheid bracht ze haar nummers en hitje “Discothèque” leek het ijs wat te breken en zorgde ervoor dat ze ook steeds meer open bloeide waardoor ze het publiek zelfs overhaalde om de macarena te dansen.

© CPU – Leni Sonck

Het was nog maar haar derde show, maar de absolute meerderheid zakte gisterenavond naar Brussel af voor Iliona. Ooit introduceerden we ze nog als ‘Grote Beer van Morgen’, een titel die ze overduidelijk alle eer aandoet, want haar populariteit stijgt elke dag. Onder groot gejuich kwam ze met haar nonchalante présence het podium op om met “Une autre vie” direct harten te winnen. Met haar twee ep’s Tristesse en Tête brûlée als ultieme uithangborden, heeft ze inmiddels al genoeg materiaal om een uur gemakkelijk te vullen en wisselde ze moeiteloos tussen dynamische en melancholische nummers om de aanwezige gebroken harten weer te lijmen.

De professionaliteit spatte er vanaf. Zowel visueel met gigantische projectieschermen, als muzikaal is deze show klaar voor grotere podia, al liet het geluid in het begin nog wat te wensen over met enkele ongewenste scherpe klanken. Die problemen waren gelukkig snel van de baan en zo werd de weg vrijgemaakt voor een zeer solide show, dat in zijn laatste fase nog eens volledig vaart nam. “Garçon manqué” was na het prachtig intieme “Moins joli” de perfecte sfeermaker met zijn positieve deuntjes. “Reste” kwam ook live even weemoedig over, maar viel nog meer in de smaak door de heerlijke instrumentatie die in de climax voor een beklijvende apotheose zorgde. Als bis schotelde ze ons nog eens “Si tu m’aimes demain” voor, wat eerder in de set al voor blije gezichten zorgde.

© CPU – Leni Sonck

Franse popmuziek wordt vaak als saai of eentonig beschouwd, maar dat konden zowel ML, Janie als Iliona elk op hun eigen manier weerleggen. Terwijl de eerste twee konden terugvallen op hun ervaring en het publiek met gemak opwarmden, was het de jonge Iliona die met alle aandacht ging lopen en voor luid applaus zorgde. Volgens de Franstalige vakpers kunnen we zelfs spreken van een gelijkaardige hype als bij Angèle in de beginfase en we zouden er niet van versteld staan als ze binnenkort ook grotere zalen als een AB met gemak uitverkoopt. Haar nummers weten een gevoel van liefde en droevigheid tegelijk op te roepen, maar bij ons primeerde gisteren toch de liefde.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

1857 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.