AlbumsRecensies

Iliona – Tête brûlée (★★★½): De moeiteloze bevestiging

Zelfs middenin een pandemie gebeuren er mooie dingen. Zo bracht de Brusselse Iliona tijdens de eerste lockdown haar debuutsingle “J’ai du mal” uit. De breekbare pianoballade viel bijzonder goed in de smaak en dus waren we vooral benieuwd naar meer van de artieste. Dat kregen we in de vorm van Tristesse, een veelbelovende ep waarop ze de toekomst van de Franse chanson nog wat extra leven inblies. Er is echter een kleine keerzijde, want in al die tijd heeft Iliona nog geen enkele keer opgetreden voor een publiek. Ter promotie van haar nieuwe ep Tête brûlée mag ze dat gelukkig wel doen en de verwachtingen liggen hoog.

Met Tristesse kregen we voor het eerst een groter werk van Iliona voor de kiezen. Zwevend tussen het ep-formaat en een volwaardig album wist de Brusselse ons te overtuigen van haar kunnen. Er was duidelijk nog groeimarge, maar toch kon ze ons bekoren met haar ingetogen liedjes die vooral in haar slaapkamer vorm kregen. Ook haar tweede project, Tête brûlée, bevindt zich een beetje tussen beide formaten, maar van de ruimte om muzikaal te evolueren is duidelijk gebruik gemaakt. De 21-jarige klinkt nog steeds helemaal als zichzelf, maar de producties zijn doordachter en de teksten volwassener.

“Si tu m’aimes demain” was het eerste wat we van Tête brûlée te horen kregen en toonde een vrolijkere, hoopvolle kant van de zangeres. Die lijn wordt verdergezet op nummers als “Cocoon” en “Ta vedette”. Die laatste doet ons denken aan een roadtrip die op analoge manier vastgelegd is en ons zo teleporteert naar tijden die we hoogstwaarschijnlijk niet eens zelf meegemaakt hebben. We krijgen echter meer dan gezellige liedjes te horen, want voor wie het vergeten was: Iliona heeft een prachtige stem en weet die op een manier in te zetten dat de instrumentatie compleet naar de achtergrond verdwijnt.

Met coole, elektronische beats en zelfzekere vocalen, vormt “micha” het perfecte bruggetje tussen beide projecten van de Brusselse. Ze slaagt er ook in een wereld te creëren rond haar nummers en in dit geval is dat een donkere wereld met veel water en sterretjes, terwijl bewegen net heel veel moeite vraagt. Stilaan wordt de lucht lichter en worden we uitgenodigd om te dansen. Voorzichtig en niet te uitbundig, als een dans voor de timiden onder ons. Het refreintje daarentegen blijft al gauw hangen en ook de outro weet onze aandacht vast te grijpen.

Dat de artieste ook instrumentaal een verhaal kan vertellen, bewijst ze op “wherever you hide, the party finds you”. We krijgen het gevoel in een donkere club te vertoeven, maar tegelijkertijd zou de compositie zomaar de soundtrack voor een film of game kunnen zijn. Wanneer opeens een wachttoon en niet veel later ouderwets telefoongerinkel weerklinkt, wordt de sfeer omgegooid. Je lijkt plots in een vacuüm terecht te komen, alsof de wereld zich in slow motion rondom jou afspeelt, maar jij altijd ongedeerd zal blijven. Een vreemd gevoel dat abrupt afgebroken wordt.

Een snelle luisterbeurt toont al snel dat de hoofdrollen voorbehouden zijn voor poëtische teksten en de piano in verschillende gedaanten. Wie verder luistert, ontdekt meer lagen en wordt verrast door onder meer de gitaar en meerstemmigheid op titeltrack “tête brûlée”. Een donkere, melancholische avond eindigt uiteindelijk weer met het instrument waarmee Iliona het meest vertrouwd is, maar om tot dat punt te komen verken je een pad waarop de woorden met de grootste zorg geplaatst zijn. Momenten van spontaniteit doorbreken het patroon, waardoor een zekere jeugdigheid en volwassenheid tegenover elkaar geplaatst lijken te worden. De laatste minuut van het nummer bestaat dan weer uit ingetogen pianospel waardoor we in een land van duizend-en-een dromen belanden.

Op haar tweede ep bewijst Iliona dat ze heel wat in haar mars heeft en lost ze alle verwachtingen moeiteloos in. Er is nog steeds ruimte voor groei en we zijn er zeker van dat ze die zal gebruiken voor haar volgende project. Nu is het eerst tijd om haar publiek te ontmoeten en de liedjes ook live te voorzien van kleurrijke werelden waarin we maar al te graag verloren lopen.

Iliona staat op 19 januari en 4 mei in de Brusselse Botanique. De fysieke versie van haar album verschijnt op 18 maart.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify!

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Iliona, Janie & ML @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Zweven tussen liefde en verdriet

Al een weekje palmt het jaarlijkse lentefestival Les Nuits de Botanique in en er vallen dagelijks weer heel wat interessante acts te ontdekken…
LiveRecensies

Iliona @ Botanique (Orangerie): Een stralende ster

Voor heel wat artiesten zorgt de pandemie voor twijfel over het al dan niet uitbrengen van nieuw materiaal. De Brusselse Iliona zag…
2021FeaturesInstagramUitgelicht

De 40 beste ep's van 2021

De ep is een formaat dat hoe langer hoe meer aan relevantie wint. Zeker in tijden waarin albums moeten worden uitgesteld en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.