LiveRecensies

Iliona @ Botanique (Orangerie): Een stralende ster

© Manuel Obadia-Wills

Voor heel wat artiesten zorgt de pandemie voor twijfel over het al dan niet uitbrengen van nieuw materiaal. De Brusselse Iliona zag dat echter anders en bracht ons inmiddels twee zeer degelijke – en uitgebreide – ep’s. Wie even naar de cijfers op Spotify kijkt, ziet dat het goed gaat met de artieste, die vorige week nog haar tweede project Tête brûlée op de wereld afvuurde. Toch was het gisteravond de allereerste keer dat ze een volwaardig concert gaf en dus ook haar fans voor het eerst in levende lijve kon zien. Enkele weken geleden dreigde ook die show in het water te vallen, maar gelukkig werd genoeg flexibiliteit aan de dag gesteld om het optreden te kunnen laten doorgaan. En zo geschiedde, want op 19 januari 2022 stond Iliona voor een uitverkochte, zittende Orangerie. Niet slecht als eerste concert!

Vooraleer Iliona het podium betreedt, mag Ola het publiek opwarmen. We zagen de zanger vorig jaar nog aan het werk en meteen viel op dat er een paar serieuze stappen gezet werden in de tussentijd. De soulvolle stem van Ola weet moeiteloos de zaal te vullen en gewapend met alleen zichzelf en zijn gitaar weet hij het publiek stil te krijgen. Een vleugje “Good 4 U” van Olivia Rodrigo kan de tienermeisjes in de zaal wel bekoren, maar het is toch vooral met zijn eigen materiaal dat hij indruk maakt. “Tell Me Less” wordt al gauw een van de hoogtepunten en dat hebben de aanwezigen duidelijk begrepen, want er wordt spontaan meegeklapt op de tonen van Ola. Langs friendzones, liefde en verdriet neemt de singer-songwriter ons mee in zijn leuke liedjes. We zijn vooral benieuwd hoe Ola klinkt met een volledige band, want de basis zit alvast goed in elkaar.

Hoe fijn de muziek van Ola ook is, iedereen zit te wachten op een ander Brussels fenomeen. Om negen uur doven de lichten in de Orangerie en enkele seconden later weerklinken de eerste noten van “Une autre vie”, waarna Iliona kennismaakt met haar publiek. Een ietwat onwennig begin wordt ruimschoots gecompenseerd door het enthousiasme in de zaal en de visuals die het geheel kleur geven. De zangeres is duidelijk zelf geëmotioneerd door wat zich afspeelt en uit dan ook meermaals haar dank naar alle partijen die ervoor gezorgd hebben dat haar allereerste concert kan doorgaan. Ondanks de nog steeds geldende maatregelen, zijn er weinig artiesten die kunnen zeggen dat ze live debuteerden in een uitverkochte Orangerie. Met dat enthousiasme wordt “Micha” ingezet en laat het net bij die track zijn dat het zittend feest losbarst. Even vrezen we voor een vroege piek, maar niets was minder waar.

Liedjes van Tristesse en Tête brûlée wisselen elkaar af en vormen een samenhangend geheel dat bijzonder sterk in elkaar zit. Met een soort knuffel met rode lichtgevende ogen of een monster op podium is Iliona bovendien nooit alleen. Licht en beeld versterken het verhaal dat de jonge zangeres brengt, zonder de muziek zodanig te overstemmen dat deze naar de achtergrond verdwijnt. Een eerste rustmoment komt er wanneer Iliona plaatsneemt op een kruk om vervolgens titeltrack “Tête brûlée” te zingen. De zwart-wit beelden die geprojecteerd worden bekrachtigen het gevoel van in een gezellige kamer te zitten in plaats van een concertzaal. Het voelt intiemer dan het is en zo krijgen we bijna het idee over de schouder van de artieste mee te kijken terwijl ze muziek maakt.

Iliona staat natuurlijk niet alleen op het podium, ze wordt geflankeerd door een drummer en gitarist die kleur en diepgang geven aan de nummers. Zo beweegt de drummer stilaan richting de schijnwerper op “Rattrape-moi”, een song die vooral live heel goed tot zijn recht komt door de wisselende dynamiek en het contrast tussen de fragiele stem van Iliona en de stevige instrumentatie. Het breekbare “Cent fois” zorgt bij momenten voor kippenvel en het is net dan dat we beseffen dat het niet alleen de melodieën zijn die goed in elkaar zitten, maar ook de teksten. Wanneer het toneel verandert in een retro-omgeving weten we wat ons te wachten staat: “Si tu m’aimes demain” was de enige single die we hoorden vooraleer de tweede ep het levenslicht zag en wordt dan ook gretig meegezongen.

Het begon voor Iliona allemaal bij Ana Diaz en wanneer zij een liedje komt brengen als soort van intermezzo is het cirkeltje dan ook rond. Iliona is niet langer degene die achter de schermen haar muzikaal steentje bijdraagt, maar wel degene die de touwtjes stevig in handen heeft. Nadat “Baguette magique” de ruimte helemaal lijkt over te nemen, lijkt het einde nabij. Net op dat moment weerklinken de tonen van “Wherever you side the party finds you”, vergezeld van tal van beelden uit onder meer het archief van de zangeres. Als een visueel dagboek worden we voorzichtig meegesleurd in haar verhaal en ook hier valt op dat er heel hard aan de show gewerkt is. Nu gehuld in een jurkje lijkt ze klaar voor de laatste rechte lijn naar het eind van de avond.

Haar meest succesvolle nummer “Moins joli” dreigt even fout te gaan, maar zelfs de grootste artiesten durven al eens iets vergeten en zo wordt ook een zekere menselijkheid in de show gehouden. Derde keer, goede keer en zo betoverd de artieste de aanwezigen moeiteloos met haar klein liedje op piano dat ondertussen zo veel meer dan dat geworden is. Ook “Reste” dateert van haar eerste ep en komt bijzonder sterk over in combinatie met de visuals. Als dansen in slow motion terwijl de tijd aan je voorbijraast een soundtrack zou hebben, dan zou het een live versie van dit nummer zijn. Na een welverdiende staande ovatie, keert Iliona nog een keer en duidelijk geëmotioneerd terug met “Quelque chose de”. Het evenwicht tussen instrumentatie en zang vormt een mooie afsluiter van een nog mooiere avond

Iliona doet ons meermaals vergeten dat ze dit allemaal voor het eerst doet en daarmee bewijst ze meteen dat haar ster rijzende is. Met een ijzersterke show maakt ze meteen duidelijk dat ze klaar is om haar plekje in het muzieklandschap op te eisen. Wie er niet bij kon zijn, krijgt een herkansing op 4 mei want dan doet ze dit allemaal nog eens dubbel en dik over tijdens Les Nuits Botanique. Tickets zijn reeds in voorverkoop.

Setlist:

Une autre vie
Micha
Cocoon
Tête brûlée
Rattrape-moi
Cent fois
Si tu m’aimes demain
Ta vedette
Baguette magique
Wherever you hide the party finds you
Les tulipes
Moins joli
Garçon manqué
Reste
Quelque chose de

Facebook / Instagram

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.