InterviewsUitgelicht

Interview Maisie Peters: ‘Een kerstliedje schrijven is ook rock-‘n-roll’

De wondere wereld van het internet biedt een vijver aan kansen, maar het wordt ook steeds moeilijker om op te vallen. De Britse Maisie Peters zong zich in de kijker met covers die ze uploadde op YouTube. Jaren later is het kleine meisje van weleer uitgegroeid tot een jonge vrouw die weet wat ze wil en hoe ze dat wil. Met haar debuutplaat You Signed Up For This onder de arm, is de amper 21 lentes jonge zangeres bezig de wereld te veroveren. In die veroveringstocht houdt ze ook halt in België. Op een zonnige herfstdag ontmoetten we Peters tussen de flessen wijn in hartje Brussel om te praten over haar debuutplaat, Ed Sheeran en de impact van sociale media.

Reizen is zeker vanuit het Verenigd Koninkrijk naar het Europese vasteland nog steeds een uitdaging. We treffen Peters dan ook met een brede glimlach tussen een lege verpakking van frietjes en een aantal chocolaatjes. Hoe is het om in België te zijn? 
Heel fijn! Ik heb frietjes gegeten, ik heb chocolade, kortom ik leef me helemaal in in de cultuur. Ondanks dat het een ontzettend kort bezoek is en ik na dit interview met de Eurostar terug naar Londen ga, voelt het heel goed om weer te kunnen reizen. Het gevoel om in een stad te zijn waar je de mensen niet kent en waar je de gebouwen niet herkent, dat is heerlijk.

Je album is twee maanden oud, hoe kijk je er nu naar? 
Ik ben heel trots op dat album. Het is eigenlijk heel gek want voor het uit was, zat dat allemaal in mijn hoofd en nam het zo veel ruimte in en nu is het van iedereen. Het voelt een beetje als een ballon die je loslaat. Ik had zo’n sterke connectie met alles wat ik schreef en die is er nog steeds, maar het is niet meer alleen van mij. Een gek gevoel, maar tegelijkertijd geeft het me ook de ruimte om verder te gaan.

Is er een nummer waarmee je op dit moment een bijzondere emotionele connectie hebt? 
Momenteel is dat “You Signed Up For This” omdat het de hele plaat zo mooi belichaamt. Ik heb die song in de zomer van 2020 geschreven en wist eigenlijk meteen dat het het eerste lied op het album moest worden. Ik wilde iets maken dat mijn leven zoals het op dat moment was afbeeldde, ik was twintig en had geen rijbewijs. Dat is ook gewoon de tekst geworden, als een soort opsomming van alles wat op dat moment belangrijk aanvoelde in mijn leven. Tegelijkertijd was ik ook nog eens naar Londen verhuist met vijf andere meisjes en er was een pandemie, heel gekke situaties als je daarop terugkijkt. Een beetje surreëel.

Begin je altijd met zo’n sterk en vast idee als je een song schrijft? 
Helemaal niet eigenlijk. Meestal is het best wel vrij en daarnaast is het ook heel afhankelijk van het seizoen, hoe ik me voel, met wie ik samenwerk en allemaal factoren waar ik zelf geen vat op heb. Voor deze plaat heb ik ook gewoon ongelofelijk veel geschreven en daaruit heb ik uiteindelijk mijn favoriete tracks gekozen. Zo heeft het voor mij altijd wel gewerkt eigenlijk, ik schrijf altijd veel (te veel).

Merk je dan ook dat bepaalde liedjes die nu op de plaat staan heel makkelijk of net heel moeilijk waren om te schrijven?
Absoluut! “Psycho” was eigenlijk heel snel klaar, wat heel leuk was. Ik kan me ook niet herinneren dat we daar vastgelopen zijn op bepaalde stukken. “John Hughes Movie” was dan weer een ander verhaal. Daar hebben we echt heel veel versies van en die bleven we ook maar heen en weer sturen met de producer. Uiteindelijk ben ik heel blij met het eindresultaat. We hebben ook wel heel veel aangepast aan “Elvis Song”, ik denk dat we daar echt zowat elk stukje wel een keer anders gedaan hebben. Een nieuwe melodie, een ander refrein, een aangepaste bridge… Dat heeft wel wat tijd gekost.

“Brooklyn” gaat over je zus, was het belangrijk om die op de plaat te hebben? 
Ik was dat eigenlijk helemaal niet van plan. Dat nummer is heel natuurlijk gekomen tijdens een schrijfsessie omdat we de dag ervoor nog gepraat hadden over mijn reis naar New York met Ellen, mijn zus. We hebben een tijdje overwogen om het refrein aan te passen naar ‘If you’re looking for the boy of your dreams / He’s in Brooklyn with me’, om er zo een liefdesliedje van te maken. Ik was vooral bang dat het te niche zou zijn over een zus, maar achteraf bekeken ben ik heel blij dat het zo op het album staat. Die song betekent veel voor zussen en uiteindelijk is het ook een verhaal van vriendschap. Het gaat heel bijzonder worden om deze ook echt in New York te brengen, daar kijk ik heel erg naar uit. Een groot deel van het album gaat over liefde, dus in dat opzicht is het fijn dat er ook wat afwisseling is. Hoewel dit ook liefde is, maar dan op een andere manier die overigens niet minder belangrijk is dan de romantische variant.

Storytelling is heel belangrijk in je songs, wat zijn jouw favoriete lyrics? 
Ik heb een lijstje op m’n telefoon, even kijken. Eerlijk gezegd ben ik op dat vlak echt een beetje een nerd, ik schrijf heel veel toffe zinnen op. ‘Kathy I’m Lost I said / Though I knew she was sleeping’ uit “America” van Simon & Garfunkel vind ik heel mooi. Of ‘Just when I’d start opening doors / Finally knowing the one that I wanted was yours’ uit “Send In The Clowns”. Ik heb zelfs eentje van Rihanna neergeschreven; ‘Didn’t they tell you that I was a savage / Fuck your white horse and your carriage’. Ik kan nog wel even doorgaan, maar deze van Lucy Dacus is ook heel mooi: ‘You don’t deserve what you don’t respect / Don’t deserve what you say you love and then neglect’ uit “Night Shift”.

Nu we het toch over andere artiesten hebben, heb je nog tips voor ons? 
Die heb ik zeker, er komt de laatste tijd voor mijn gevoel heel veel toffe muziek uit. Noah Gundersen heeft net een nieuwe plaat uit, dat nummer met Phoebe Bridgers is heel tof en hij is sowieso echt een soort songwriting genie. Jeremy Zucker bracht onlangs ook een album uit, “Therapist” is een absolute aanrader. Verder ook de albums van Kacey Musgraves, Matt Maltese en Sam Fender. Zo goed, daar moet je gewoon naar luisteren. Ik heb nog twee tips, Jake Wesley Rogers is een Amerikaanse artiest en hij is naar mijn gevoel een beetje de nieuwe Elton John en ten slotte moet je af en toe gewoon “Perfect” van One Direction luisteren. Dat is een soort serotonine-injectie, alsof een gevoel van puur geluk je overvalt.

Je bent daarnaast ook een hele grote fan van Taylor Swift. Welke invoed heeft zij gehad op de artiest Maisie Peters?
Toen ik twaalf was en net begon met liedjes schrijven, wilde ik heel graag Taylor Swift zijn. Alles wat ik weet over songwriting heb ik van haar geleerd. Het is heel inspirerend om te zien hoe zij album na album blijft groeien en een betere songwriter en performer wordt. Daarnaast heeft zij zo’n mooie werkethiek en is het heel bijzonder om te zien hoe veel zorg zij in haar muziek stopt.

You Signed Up For This verscheen op Gingerbread Man Records, het platenlabel van Ed Sheeran. Hoe is dat gebeurd en hoe is het om met hem te werken?
We hebben best wel wat gemeenschappelijke vrienden en mensen waarmee we samenwerken. Iemand heeft mijn muziek toen naar Ed doorgestuurd waarna hij contact met mij zocht en we samen een paar nummers geschreven hebben. Dat werkte eigenlijk heel erg goed, waardoor ik het ook een hele eer vond om mijn muziek op zijn label uit te brengen. Hij heeft meegeschreven aan “Psycho”, “Hollow” en “Boy”, waardoor ik nu ook een beetje deel uitmaak van zijn verhaal. Dat is een heel onrealistisch gevoel, maar tegelijkertijd ook zo cool. Hij heeft zo’n grote impact op de muziekindustrie en heeft muziek ook veranderd in de meest positieve zin van het woord. De lat ligt hoog en dat is mede dankzij hem, dus ik ben alleen maar vereerd dat ik daar deel van mag uitmaken.

Voor het album waren er enkele ep’s, heb je daar belangrijke lessen uit geleerd?
Ongetwijfeld, maar ik denk dat het net alle kleine dingen zijn die je onderweg leert en zich opstapelen tot iets wat je niet meer kan benoemen. Je leert eigenlijk de hele tijd wel dingen en die neem je mee naar de toekomst. Of dingen die niet goed gingen, die laat je gewoon voor wat ze zijn en vanaf daar ga je weer verder met nieuwe inzichten.

Sociale media is anno 2021 een ongelofelijk belangrijk kanaal voor artiesten. Wat vind jij daar zo leuk aan en wat vind je stiekem echt vreselijk?
Social media is een heel toegankelijke manier om in contact te blijven met je publiek. Als je een talent of passie hebt, kan je ook altijd wel een publiek vinden daarvoor. Plots is het ook een stuk makkelijker om gelijkgestemden te vinden. Een nadeel is wel dat je altijd moet nadenken over hoe je een moment kan vastleggen. Je bent ook gewoon nooit 100% in het moment als een deel van je hoofd bezig is met sociale media, tenzij je je telefoon in de oceaan gooit. Hoewel, de storing bij Instagram onlangs voelde toch wel een beetje aan alsof ik een van mn ledematen verloren was, heel absurd hoe afhankelijk we op een of andere manier zijn van al die platformen.

Als we een kijkje zouden nemen op jouw TikTok of Instagram, wat zien we dan? 
Heel veel muziek! Ik volg heel veel muzikale accounts op TikTok, vooral songwriters. Daarnaast begint binnenkort het nieuwe seizoen van Succession, daar ben ik heel benieuwd naar dus nu volg ik allemaal fanaccounts om helemaal up-to-date te zijn.

Ten slotte, je album heet You Signed Up For This, als we een dag doorbrengen met Maisie Peters… What do we sign up for? 
Dat hangt heel erg af van de dag, maar morgen word ik wakker in mijn huisje in Londen en begin ik de dag met een kopje thee of koffie. Daarna hoop ik een warme douche te nemen, maar dat durft al eens tegen te vallen want het warm water werkt geregeld niet. Vervolgens bel ik mijn manager en vertrek ik naar de studio. Als ik me niet vergis gaan we een kerstsong schrijven, dat is echt fantastisch. Kerst is toch wel een big deal in het Verenigd Koninkrijk. Als ik ’s avonds thuis kom, maak ik eten en kijk ik tv met m’n huisgenoten. Ik heb eigenlijk helemaal niet zo’n rock-‘n-roll leven, maar ik schrijf hopelijk wél een kerstliedje. Dat is op zich ook wel heel cool!

Op Belgische tourdata van Maisie Peters is het nog even wachten, al vertelde ze ons dat ze ernaar uitkijkt om terug te keren naar België voor een concert of festival. Gelukkig kan je tot die tijd nog genieten van haar debuutplaat You Signed Up For This.

Volg ons op Spotify voor meer nieuwe muziek.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook The Kills, Pommelien Thijs, Miles Kane, Dimension en meer naar Pukkelpop 2024!

Aan een ongezien recordtempo vlogen de Pukkelpop-tickets begin deze maand de deur uit. Het mag duidelijk wezen dat het festival op de…
InstagramLiveRecensies

Maisie Peters @ VIERNULVIER (Concertzaal): Gent onder bezwering

De goede heks komt naar Europa en begint daarvoor in België. De 23-jarige zangeres Maisie Peters speelde gisteren de eerste show van…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Gretta Ray – “America Forever” (feat. Maisie Peters & Carol Ades)

De singer-songwriters Gretta Ray, Maisie Peters en Carol Ades – respectievelijk afkomstig uit Australië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten –…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.