Live, Recensies

SPREEJ @ DOK Gent: De LOSTBOYDEMIGOD stond op

Zoals Jef van het label Fake zei: ‘SPREEJ is back’. Het was lang wachten op de rapper uit Nieuw-Gent, maar dat wachten was het waard. In 2011 bracht hij zijn eerste soloproject uit, genaamd Aangenaamwaardoor Vlaanderen te weten kwam wie die jongeman uit de blokken was. Na een succesvolle periode met Mechelaar Safi was het opeens stil, heel lang zelfs. Na vier jaar kwam daar opeens de single “LOSTBOYDEMIGOD” die toch wel een immens andere stijl had dan wat we gewoon waren van de rapper met zijn diploma leerkracht lager onderwijs. Maar die stijl had wel iets en werd maar al te graag opgepikt door de trouwe fans. Na “LOSTBOYDEMIGOD” kregen we een ep genaamd TFOH, die de deuren weer wagenwijd openzette voor SPREEJ. Normaal was de releaseparty van die ep in maart, maar door de gekende pandemie werd die een aantal keer uitgesteld, waardoor SPREEJ in tussentijd zelfs nog een ander album maakte met dj Lefto. De releaseparty van TFOH en EN NU werd dan een laatste keer verzet naar 25 september.

Als voorprogramma kozen de mannen van Fake Records voor de Gentse jeugd. Alois & VLB hebben een eerste ep achter de rug en mogen daarmee hier en daar een aantal optredens doen. De jonge rappers openden hun set met het nummer dat ze in samenwerking met Antwerpenaar RonnyHuana maakten. Een dik oldschool nummer dat meteen de aandacht trok als opener. Na “Waz De Deal” hoorden we het nummer “Down”, waarbij Julian, een vriend van de twee, live gitaar speelde. Jammer genoeg was er van die gitaar niet veel te horen, behalve in de outro.

Mede-Gentenaar Krapuul mocht ook even zijn bijdrage tonen op het nummer “Eindstand”, dat geproducet is door Tweevieracht-lid BLNK. Een mooi aspect van dit duo is dat ze ook solotracks hebben op hun ep. Zo bracht Alois het nummer “Utopia” solo en VLB “1 op 100”. Vooral dat laatste nummer blijft hangen, de ruwe buitenkant van VLB vormt een contrast met de toch wel iets diepere tekst. Je ziet dat de twee jongemannen elkaar zeer goed aanvullen. Waar Alois energieker is op het podium, is VLB kalmer, wat zorgt voor een mooi evenwicht tussen de twee.

Het voorprogramma verraste het publiek zelfs met twee onuitgebrachte nummers. Het eerste, genaamd “Ego Trippin'” is een ontzettend hard nummer. De bassen bliezen ons bijna omver. Het catchy refrein kon ook zeker gesmaakt worden, want ‘Een beetje ego trippin’ kan toch geen kwaad’. Als afsluiter koos het duo voor “Proberen”, de titeltrack van hun ep, die de meeste mensen ook kenden.

Na Alois & VLB was het dan de beurt aan SPREEJ. Die zorgde meteen voor een spetterende intro, mede verzorgd door dj Menno. Vanaf het eerste moment dat Spreej op het podium stond, zag je dat er maar één plaats is waar hij thuishoort en dat is op het podium. De Gentse rapper zorgde voor een mooie afwisseling van tracks uit zijn projecten TFOH en EN NU. Ondanks dat iedereen op stoelen neerzat, kon SPREEJ toch rekenen op zijn trouwe fans. Werd er gevraagd om mee te bouncen op “LOSTBOYDEMIGOD”, dan werd er ook gebounced op “LOSTBOYDEMIGOD”.

Natuurlijk kwam SPREEJ niet alleen. Er stonden maar liefst twee rappers uit Brussel op het podium, JAY MNG en Berry. De track “PETITS GAMINS” met JAY MNG kwam zeer energiek over, maar JAY zelf was niet heel goed verstaanbaar. Dat was ook het geval bij de solotrack van de Brusselaar. SPREEJ gaf hem de kans om even alleen op het podium te staan, terwijl SPREEJ zich omkleedde. Maar goed, er was de andere Brusselaar nog, Berry. De track “E40” werd fantastisch gebracht door beide rappers.

En toen hoorden we SPREEJ zeggen dat hij een track ging doen van tien jaar geleden. Even stonden al onze harten stil en dachten we dat Safi het podium op ging springen. Maar dat was jammer genoeg niet het geval. Het was het nummer “Morgenland” dat SPREEJ nog eens bracht. De nostalgie was te voelen in de zaal, onder andere door het feit dat er zulk immens verschil was tussen zijn stemgeluid van toen en dat van nu. Een mooi tussendoortje voor de echte fans. Natuurlijk mochten de tracks “BEEP BEEP” en “PERSIAN” niet ontbreken. Bij “BEEP BEEP” vroeg SPREEJ of iedereen een denkbeeldige autosleutel wou vastnemen om zo het beep beep-geluid mee te doen. Als kers op de taart zorgde de rapper voor een aantal breakdancers die nog een mooie show gaven.

Het deed deugd om SPREEJ nog eens op een podium te zien en het viel op dat ook hij daarvan genoot. Op een bepaald moment liep hij zelfs, met mondmasker weliswaar, tussen de mensen om daar een beetje te rappen. Zijn show zat goed ineen, met af en toe een extraatje op het podium om de leegte op te vullen. Ondanks het slechte weer was het toch genieten.

26 september 2020

About Author

Robbe Nerinckx De liefde voor muziek is oneindig.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief