Albums, Recensies

FULCO – FAAM (★★★½): Minutieus experimenteren met verbeelding

Voor wie ‘m nog niet kent: Fulco Ottervanger omschrijft zichzelf als ‘een Nederlandse popzanger uit België die in zijn zoektocht naar duidelijkheid vele wegen bewandelt’. Voordat hij die wegen in 2019 solo begon te bewandelen, was hij al deel van jazzbands De Beren Gieren, BeraadGeslagen en krautrockband STADT. Daarnaast is FULCO actief in de theater- en danswereld.

FAAM is de korte opvolger van FULCO, zijn eerste fullalbum. Met z’n vijf nummers geldt FAAM als een uiterst gevarieerde trip door het kleurrijke universum van de voormalige Gentse stadsdichter. Zelf omschreef hij de ep in Knack als een ‘pseudopsychologische analyse van iemand die De Opflakkeraar heet’. Het gelijknamige nummer blinkt inderdaad uit in interpretaties van één of ander mysterieus figuur, gedragen door een rijke verzameling instrumenten die een plaats op de voorgrond krijgt. Bepaalde reflecties doen ons vermoeden dat dit autobiografisch is, wat FULCO echter ontkrachtte in een eerder interview.

Titelsong “Faam” klinkt met zijn vrije associaties het meest experimenteel. Op dit ironische nummer, dat hij reeds vijftien jaar geleden schreef, zoekt FULCO de grenzen van zijn stembereik op. Typerend is dat ook dit uitgebalanceerd en verfijnd blijft klinken. Bovendien bevat “Faam” ook de speelsheid die te horen is op de gehele ep. Vooral “Politiek” blinkt uit in spelvreugde. Met die geslaagde cover eert hij de betreurde Bram Vermeulen én weet hij te prikkelen met een heerlijke contradictie. Hij claimt zich namelijk niet uit te spreken over politiek, terwijl de suggestieve videoclip ons toch een idee geeft van hoe hij daar tegenover staat.

Ook herkenbaarheid, op eender welke manier, is nooit ver weg bij FULCO. Zo komt “Een Beetje Verfrommeld”, deel van ‘s mans eerste album, in een nieuw jasje. Het nummer klinkt ditmaal steviger, met beats waar je voor je ‘t weet houterig op meebeweegt. Minder dansbaar is het opmerkelijke “Glinsterkinderen”. Dit interessante nummer begint erg dreigend, wat in schril contrast staat met de hoge stem waarmee FULCO de tekst aanvat. Zoals vaker weet hij onze verbeelding aan te wakkeren en creëert hij dankzij verschillende beschrijvingen een sterk visueel nummer.

Op het eerste gehoor lijkt FAAM een vrij complexe verzameling nummers. Naarmate de ontdekking vordert, valt echter verbazend veel eenvoud te ontwaren. FULCO doet ons dan ook als geen ander fronsend grinniken, neigen naar dansen en van begin tot eind geboeid luisteren naar zowel tekstueel als muzikaal puike nummers.

Nadat hij FAAM op 18/09 releaset in de Gentse Minard, zal FULCO nog te zien zijn in negen verschillende Belgische concertzalen.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

18 september 2020

About Author

Ellen Vanneste Containing multitudes.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief