Albums, Recensies

Disclosure – ENERGY (★★★): Net iets te weinig energie

 

De broertjes Lawrence waren aan het begin van vorig decennium niet weg te denken uit de hitlijsten, waarbij ze housemuziek verzoenden met pop. Denk maar aan de samenwerkingen met Sam Smith, Lorde, AlunaGeorge of The Weekend. Hieruit volgden Settle in 2013 en Caracal in 2015, maar erna werd het stil rond Disclosure. Midden 2018 werden we ineens verblijd met hun Moonlight-ep, waar ze minder de poppy richting opgingen en hun beats funkier dan ooit klonken. Deze lijn trokken ze ook door op Ecstasy van begin dit jaar. Geen supersterren, enkel de beats laten spreken.

Op ENERGY wordt niet het pad van hun laatste twee ep’s gevolgd. Naar goede gewoonte werd er weer een handjevol sterren uitgenodigd om de beats van het duo van wat extra kracht te voorzien. Zo mochten onder andere Kelis, Mick Jenkins, slowthai, Aminé, Kehelani en Syd plaats nemen in de studio van het Britse duo. Spijtig genoeg draagt niet elk nummer evenveel energie in zich om er een groot dansfeest van te maken.

Kelis – ja, die van haar milkshakes – is de eerste gast die het album mag aftrappen. “Watch your step” doet ons door de combinatie van Kelis’ stem en de garage/housebeats heel erg denken aan “Bounce“, de samenwerking uit 2011 tussen de zangeres en Calvin Harris. Ondanks de vrij repetitieve beat heeft het nummer wel een hoog hitpotentieel waardoor we het nummer zowel op de radio als in clubs (wanneer die ooit weer open mogen) zullen horen. Een ander nummer dat we in menig houseset zullen horen is “Lavender”, de samenwerking met Channel Tres. De donkere kruising tussen de mix van deephouse en hiphop van de Amerikaan en de house/garage sound van Disclosure zal niet uitgeroepen worden tot zomerhit, maar is wel perfect om bezweet de nacht in te gaan.

De combinatie van Disclosure met hiphop loopt evenwel niet altijd zo goed want “My High” en “Who Knew?” zijn nu niet meteen om over naar huis over te schrijven. Uit het eerste nummer willen we enkel de ene verse van slowthai onthouden, want de combinatie van garage en een verveeld klinkende Aminé heeft niet veel om het lijf. Op “Who Knew?” mag Mick Jenkins de meubelen proberen te redden, maar hij verdrinkt spijtig genoeg wat in een vrij onoriginele housebeat. Gelukkig is er ook een uitzondering op deze regel want Common laat zijn poëtische flow gelden boven Disclosures zachte beat, met een heerlijk laidback nummer tot gevolg.

Mick is niet de enige die zijn potentieel niet waarmaakt want ook Kehlani en Syd lukt het niet om “Birthday” te dragen. Dit ligt niet enkel aan de twee vrouwen want de lichte beat doorspekt met wat synths maakt het nummer eerder saai dan dansbaar. Gelukkig bestaan er van het nummer ook nog een VIP mix en een remix van MJ Cole die wel wat meer pit in zich dragen.

Guy en Howard Lawrence gaan muzikale invloeden verder zoeken dan hun neus lang is en komen hierbij terecht op het Afrikaanse continent. Zo werkten ze op Ecstasy samen met Etran Finatawa en Eko Roosevelt. Deze keer zijn het Blick Bassy en Fatoumata Diawara die de exotische elementen laten weerklinken. Het titelnummer “ENERGY” heeft zelfs geen Afrikaanse artiesten nodig om de exotische energie de hoogte in te jagen. Naast een koebel en heel wat fluitjes komt hier ook de stem van oude bekende Eric Thomas terug, die we nog kennen van “When a Fire Starts to Burn”. Zoals de titel al doet vermoeden is dit het nummer waar de meeste energie van uitgaat waardoor het echt wel onmogelijk wordt om stil te blijven zitten. “Douha (Mali Mali)” laat de temperatuur ook de hoogte in schieten en tovert de dansvloer vlotjes om in een broeierige jungle. Het is niet het meest memorabele nummer ooit, maar dansbaar is het zeker en vast wel. Blick Bassy daarentegen slaagt er evenwel niet in om een zomerse sfeer te creëren. “Ce n’est pas” raakt nooit echt op tempo en het zinnetje ‘Ce n’est pas pounou mbé’ wordt toch net iets te veel herhaald om ons te blijven boeien.

Op ENERGY toont Disclosure nog maar eens dat ze de dansvloer helemaal naar hun hand kunnen zetten en zomaar garage en house uit het vochtige Groot-Brittannië kunnen mixen met exotische vibes vanuit Afrika. Spijtig genoeg is het de broers niet gelukt om overal even veel energie in te steken waardoor andere nummers dan weer net repetitief of zelfs wat aan de saaie kant beginnen te klinken.

Normaal hadden we deze zomer onze dansbenen kunnen losgooien met Disclosure achter de draaitafel op een wei in Werchter. Daar kwam niets van in huis, maar ook op hun aankomende tour wordt ons land overgeslagen. Het goede nieuws hieraan is wel dat de kans op een volgende festivalshow stijgt.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

28 augustus 2020

About Author

Joren Van der Plas


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief