Albums, Recensies

SPREEJ en Lefto – EN NU (★★½): Hopelijk beter live

De lockdown kon op geen slechter moment beginnen voor SPREEJ. De rapper uit Nieuw-Gent was vijf jaar lang doodstil, om in januari dit jaar aan zijn langverwachte comeback te beginnen. Vanuit het niets maakte Fake Records (Brihang, IKRAAAN) bekend dat ze met SPREEJ een nieuwe artiest onder hun vleugels hadden genomen. Met het vurige “LOSTBOYDEMIGOD” verrees de 32-jarige SPREEJ uit de assen van zijn 27-jarige versie die als duo naam had gemaakt met SAFI. Dat SPREEJ intussen als soloartiest zijn mannetje kan staan, bewees hij met zijn comeback-ep TFOH. Hoewel we daar nog een beetje op onze honger bleven zitten, zagen we een mooie toekomst voor SPREEJ. And then corona hit.

Op de befaamde Fake Label Night kon SPREEJ zijn liveact bewijzen, net zoals hij een paar keer het voorprogramma mocht verzorgen van labelgenoot Brihang. De toekomst kleurde roos, maar vooraleer SPREEJ TFOH kon voorstellen aan zijn thuisstad ging alles dicht. Een enórme domper op de feestvreugde, want nog voor SPREEJ zich terug op de kaart had kunnen zetten, kreeg hij de kans er niet meer toe. Gelukkig deed hij wat elke artiest zou doen die plotsklaps thuis vastzit: muziek maken. SPREEJ sloeg de handen in elkaar met de dj, producer en radiomaker Lefto en het resultaat is het album EN NU. Een betere titel is er niet, want iedereen vraagt het zich af: SPREEJ is back. En nu?

We zeggen het al meteen: EN NU breekt geen potten. Het is een aangename plaat die in dezelfde lijn ligt als TFOH. De productie van Lefto vormt zeker een meerwaarde en je hoort ook dat SPREEJ er lyrisch op is vooruitgegaan. Waar het op TFOH allemaal wat onduidelijk overkwam, spreekt SPREEJ nu klare taal. Iets te klare taal misschien, want op “INTERVIEW INTERLUDE” wordt het volledige plan van SPREEJ uit de doeken gedaan en in “QSQ IL Y A FREESTYLE” wordt meer dan eens duidelijk vermeld dat het een freestyle is. Nuttige informatie is het niet meteen. Overigens blijft de formule steeds hetzelfde. Met zijn lage stem en sterke accent blijft SPREEJ in dezelfde monotone flow hangen. De repetitieve laidback beats zorgen er op die manier ook voor dat alle nummers een beetje hetzelfde klinken en geen enkele track er echt uitspringt. Alle tracks op EN NU zijn gewoon ‘goed’.

Om toch een matige uitschieter aan te duiden: “PERSIAN” zet de plaat in een hogere versnelling. Een kleine versnelling maar, maar toch. Het tempo gaat de hoogte in en SPREEJ schudt de laidback even van zich af. Het laat ons denken aan zijn agressieve livesets begin dit jaar en die energie wordt goed overgedragen op het nummer. Met “AI AI AI” dat erop volgt, is het echter alweer gedaan met het feestgedruis. SPREEJ vervalt weer in de roes van eentonige bars en daar blijft hij tot het einde eigenlijk in zitten.

Het is niet mooi om te zeggen, maar EN NU is ideale achtergrondmuziek. De plaat is rustig genoeg om op de achtergrond geen gesprekken te verstoren en net wild genoeg om een gezellig onderonsje met vrienden van muziek te voorzien. Maar hier dient hiphop niet voor. SPREEJ en Lefto hebben EN NU waarschijnlijk ook niet met dat doel voor ogen in elkaar gestoken, dus het is jammer dat het album wel zo overkomt. Ironisch genoeg zijn we er wel van overtuigd dat SPREEJ deze plaat magnifiek tot leven zou kunnen brengen voor een publiek. De bassen ronken voldoende en SPREEJ heeft meer dan genoeg podiumervaring, dus een liveshow zien we zeker zitten. In afwachting daarvan zetten we EN NU op de achtergrond op wanneer we afspreken met onze steeds groter wordende bubbels.

Op 30 september stelt SPREEJ (uitgesteld) zijn ep TFOH voor in Café Charlatan te Gent.

SPREEJ: Facebook / Instagram / Twitter

Lefto: Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

11 juli 2020

About Author

Baldwin Verhoeven Ik vond geluk in een roze donut.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief