Albums, Recensies

Lauv – ~how i’m feeling~ (★★★): Twee in een

Een debuutalbum overhaasten en uiteindelijk een one hit wonder worden. Het is een gegeven waar veel popfenomeentjes onder lijden en dat wist de ondertussen 25-jarige zanger en songwriter Lauv ook. Een dikke vijf jaar nadat zijn debuutsingle verscheen, is met ~how i’m feeling~ vandaag eindelijk zijn eerste grote wapenfeit uit. Nadat hij met “I Like Me Better” een gigantische hit scoorde, die ondertussen bijna een miljard keer gestreamd is op Spotify, is hij als artiest blijven groeien en speelde hij recent nog in een uitverkochte Ancienne Belgique. ~how i’m feeling~ kwam niet over één nacht ijs en is het eindresultaat van een lang proces, wat er misschien voor zorgde dat Lauv moeite had om knopen door te hakken bij het kiezen van de nummers.

Voor het album in de rekken lag, kregen we al tien singlereleases van Lauv. Uiteindelijk kenden we zo op voorhand al de helft van het album en konden we afleiden dat ~how i’m feeling~ Lauvs gevoelens aan de dag legt en uiteraard ook over liefde gaat. In een interview haalde de zanger al aan dat 50% van het album over serieuze thema’s gaat en het andere gedeelte de draak steekt met de emotionaliteit. Die dualiteit komt duidelijk uit de verf.  Zo is “Sad Forever” bijvoorbeeld een nummer dat draait rond de periode waarin Lauv in een depressie zat en een oproep naar hulp, maar in zijn geheel klinkt het veel vrolijker dan je van zo een zwaar thema zou verwachten.

In de studio zitten en schrijven is voor Ari Leff (Lauvs echte naam) de beste therapie om zichzelf beter te voelen. Albumafsluiter en recentste single “Modern Loneliness” gaat bijvoorbeeld over jezelf eenzaam voelen, ondanks dat je omringd bent door vrienden. Het heeft een melancholische, doch hoopvolle sound. Het eveneens eerder uitgebrachte “Sims” beschrijft dan weer het moment waarop een goed persoon op het verkeerde ogenblik in je leven komt. Stuk voor stuk herkenbare verhalen, die in mooie metaforen en gezegdes beschreven worden in de nummers.

Hoe goed de nummers tekstgewijs ook zijn, ze lijken op vlak van productie al snel iets te veel op elkaar. De akkoorden variëren niet al te veel en er wordt vaak in dezelfde trukendoos gevist, al probeert Lauv met beats en synths voor wat variatie te zorgen. “Billy” of “Tell My Mama” zijn bijvoorbeeld iets te onschuldige popproducties, die ook iets te voorspelbaar overkomen. “Invisible Things” is misschien wel even voorspelbaar, maar heeft wel een ontzettend catchy hook gekregen, die het dan toch weer wat luchtiger en plezanter maakt.

Een horde aan songschrijvers schreef mee aan het album van Lauv en ook op vlak van samenwerkingen werd er niet bespaard. De beste samenwerkingen zijn veruit “I’m So Tired” met Troye Sivan, “Mean it” met Lany en “Who” met BTS, aangezien deze drie acts perfect complementair zijn met Lauvs stijl, zo blijkt. De bijdrages van Sofia Reyes of Alessia Cara vallen dan weer veel minder op en vervelen jammer genoeg al snel. Oorspronkelijk was ook een samenwerking met zijn ex Julia Michaels voorzien, maar door hun relatiebreuk kwam dat er toch niet meer van. In de plaats krijgen we met de pianoballade “Julia” wel een van de mooiste nummer van het album, dat ook eens afstapt van de sound van het album.

~how i’m feeling~ is een radiovriendelijke, brave popplaat geworden, waar Lauv al zijn emoties in heeft kunnen verwerken. Een album met 21 nummers maken in tijden waar streaming de bovenhand heeft, is een gewaagde zet die dan ook niet op elk vlak geslaagd blijkt. De nummers zijn allemaal goed geschreven en in elkaar gestoken, maar wegen door het aantal nummers op het album uiteindelijk iets te licht door om een diepe indruk achter te laten. Ook blijven ze wat te veel in hetzelfde vaarwater, waardoor de sterkere nummers hun potentieel ontnomen wordt. Lauvs gevoelens worden op het album blootgelegd, maar toch blijven we ook met gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant staan er heel wat fantastische popsongs op, maar aan de andere kant ook enkele albumopvullers. Een album dat misschien beter tot zijn recht zou komen als het twee exemplaren waren geweest.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

6 maart 2020

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief