Live, Recensies

Jaguar Jaguar @ Ancienne Belgique (AB Box): Wachten op een hoek af

In 2018 verscheen Jaguar Jaguar op het toneel. De vijfkoppige groep stelde zich na een inspirerend verblijf in Spanje aan ons voor met hun zonnige debuut “Tricks”. De single die daarop volgde, klonk erg radiovriendelijk en wist zo heel wat fans bijeen te sprokkelen voor de beginnende band. Intussen zijn we al twee ep’s verder: Montjoi kwam uit in 2018 en het mysterieuzere Madelyn zag onlangs het levenslicht. Beide kregen ze van ons een mooie viersterrenscore. Het is die laatste die de jaguars kwamen voorstellen in de Ancienne Belgique, en dat beloofde zowel muzikaal als visueel een zotte show te worden – zo vertelden ze ons zelf in een interview. Die verwachtingen werden jammer genoeg niet helemaal ingevuld.

Mooneye, winnaar van de Nieuwe Lichting 2019, mocht de fans van Jaguar Jaguar opwarmen. Het leek wel of hij zijn band in de coulissen had moeten achterlaten, omdat er op het smalle strookje podium voor de gesloten gordijnen geen plaats meer was voor meer dan Michiel Libberecht en zijn gitaar. De bindteksten van de sympathieke West-Vlaming waren wat awkward, maar muzikaal stond hij stevig in zijn schoenen. “Thinking About Leaving” kon op gejuich rekenen en zelfs de lange gitaarsolo waarmee hij eindigde, klonk erg intrigerend en wist het publiek relatief stil en geboeid te houden. De refreinen waren niet altijd even zuiver, maar Mooneye’s muziek vertelt verhalen die zulke details overstijgen.

Jaguar Jaguar kwam op met een dun scherm voor het podium, waarop de begeleidende kortfilm van Madelyn geprojecteerd werd. Hoewel die projectie de band gedeeltelijk verborgen hield en ze voor de eerste rijen moeilijk zichtbaar was, paste ze wel perfect binnen de voorspelling dat de AB een zotte visuele show zou krijgen. Toch zorgde ze ook meteen voor een afstandelijkheid, letterlijk dan, die later ook nog figuurlijk voelbaar zou worden. Gek genoeg duurde het niet langer dan twee nummers eer die originele visuals verdwenen en we getrakteerd werden op een schaduwspel, om vervolgens terug bij een standaardopstelling te belanden. De kortfilm bleef dus desondanks maar een detail van de show.

Die twee eerste nummers kwamen van de nieuwste ep en dat waren dan ook eerder luister- dan dansnummers. Met “Tricks” van hun debuut-ep kwam daar verandering in. We schudden onze stijve ledematen voor het eerst wat los en ook de rest van de avond zouden vooral de oudere nummers ons doen bewegen. De grootste danser van de zaal leek gitarist Emiel te zijn, die toonde regelmatig zijn beste moves op het podium. Toch kwamen de heren van Jaguar Jaguar niet sympathiek over, een lachje kon er bijvoorbeeld nooit echt af. Frontman Thomas riep wel eens ‘ça va Brussel?’ of ‘merci’, maar zijn bindteksten brachten jammer genoeg weinig binding tot stand met het publiek – dit in groot contrast met voorprogramma Mooneye, die in al zijn ongemakkelijkheid wel oprecht overkwam.

In zowat elk nummer zat wel een uitgesponnen muzikale jamsessie, die meestal vooral de muzikanten zelf in vervoering bracht. Soms waren die intermezzo’s dansbaar en werd het publiek voorzichtig enthousiast, maar dat was meestal van korte duur. In de zaal brak het feest op geen enkel moment echt los en het wachten op een ontlading zou tevergeefs blijken. Het oeuvre van Jaguar Jaguar, en dan vooral de tweede ep, is nogal gepolijst en dat perfecte begon te vervelen op den duur. Dat betekent niet dat de set muzikaal niet erg strak in elkaar zat: toetsenist Dries verdient bijvoorbeeld een speciale vermelding, want met zijn keys legde hij een extra laagje over de nummers. Ook hun typerende samenzang, die bij songs als “You Got Me” gewoonweg engelachtig klonk, nam ons bijna mee naar hogere sferen.

Gelukkig schudde de band ook nog een aantal verrassingen uit zijn mouw, die de dynamiek van de show ten goede kwamen. Een dwarsfluitspeelster leukte de avond aan het begin en op het einde op; haar indringende solo, waarmee de bis werd ingezet, zorgde voor een interessante wending in sfeer. Ook de plotse verschijning van Témé Tan tijdens “Out of Sight”, het nummer dat hij samen met de mannen maakte, werd enthousiast onthaald. De Brusselaar vertelde daarna dat de jongens hem verrast hadden met een cover van een van zijn eigen songs, “Menteur” – en die mochten wij vervolgens ook horen. Dat catchy geheel was opnieuw een fijne afwisseling in de verder nogal eentonige teneur van de avond.

De zotte show die Jaguar Jaguar voorzien had, bleek toch niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen. De combinatie van film en muziek waarmee de avond geopend werd, zou beter tot zijn recht gekomen zijn in een cinemazaal. Madelyn is dan ook meer luistermuziek dan materiaal om een Ancienne Belgique in vuur en vlam te zetten. Hoewel we op de uitvoering niets kunnen aanmerken, zorgde net die perfectie ervoor dat het allemaal wat te netjes en gepolijst klonk om oprecht over te komen. Hier en daar een hoekje af had de set al heel wat ten goede gekomen.

Setlist:

Born in Blue
Weightless
Tricks
You Got Me
Out of Sight (ft. Témé Tan)
Menteur (cover Témé Tan, ft. Témé Tan)
White Sand
So Long
My Guess

Midnight Blue
Kind

Jaguar Jaguar: Facebook / Instagram / Website
Mooneye: Facebook / Instagram

2 maart 2020

About Author

Gilke Geeraerts


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief