AlbumsRecensies

Toothgrinder – I AM (★★½): Braaf vervolg

Vandaag waren we getuige van een oude man die op De Zevende Dag zijn nieuwe boek ‘Geen Blad Voor De Mond’ kwam voorstellen. Eigenlijk had deze voorstelling na tien seconden afgerond kunnen worden, want uiteindelijk vinden sommige mensen dat ‘het vroeger toch allemaal beter was’. En laten we hen ook deels gelijk geven, want vroeger was het in ieder geval eenvoudiger. Zelfs in de muziek: nu worden muziekstijlen enkel maar uitgebreider en laat elke stijl zich vlot met bijna elke andere kruisbestuiven. Soms lukt dat, soms lukt dat niet. Daarom zijn we ook genoodzaakt van hokjesdenken af te stappen, maar soms blijft een referentie toch makkelijk. De volgende kruisbestuiving die we bespreken, is de nieuwste telg van Toothgrinder.

Toothgrinder is een vijfkoppige band uit New Jersey en brengt muziek uit sinds 2010. Een vrij jonge band die in hun jonge carrière toch al een mooi aantal adelbrieven kan voorleggen. Een derde langspeler is deze I AM en deze band kan toch al rekenen op een jonge maar solide fanbase. Ze brengen een mengeling van metal, rock en punk op een erg progressieve manier. Het doet met momenten denken aan Slipknot, maar ook Periphery, Foo Fighters, Linkin Park en Killswitch Engage passeren regelmatig het gehoor. Volgens het befaamde Metal Hamer is Toothgrinder ‘onmogelijk in een hokje te stoppen’. En daar kunnen we ze enkel maar in bijtreden.

Zanger Justin Matthews geeft toe dat zijn alcohol- en drugsgebruik behoorlijk prominent aanwezig waren op de laatste twee albums en op de tournees. Dat achter de rug gelaten, zijn ze clean gestart voor het derde album. Misschien is het wel erg kort door de bocht, maar samen met zijn drugs- en alcoholproblemen heeft Toothgrinder ook wel enige originaliteit achterwege gelaten. Daar waar in het verleden werd gekozen voor een frisse en originele sound, wordt nu voor het zekere gekozen. Een zeer uitgewerkte sound en het onverwachte van vroeger hebben plaats geruimd voor zekerheid. De creativiteit heeft plaats gemaakt voor meer pop in de sound, en voor het grotere publiek is dat een meevaller.

Er zijn nog delen van nummers waarbij de stevigheid van het genre wordt onderstreept, maar er zitten ook gewoon vrij platte popstukken bij die als oorwurm worden gebruikt. Bij het grote publiek zal dit wel werken en zelfs op een festivalweide zal dit zijn effect niet missen, alleen de meerwaardezoeker zal deze plaat beter links laten liggen. De gitaren zijn zodanig afgesteld dat het allemaal heel stevig moet klinken, maar tegelijk druipt de braafheid eraf. Een schoolvoorbeeld van bovenstaande beschrijving is “ohmymy”. Veel pop, weinig echte inhoud en de creativiteit die ze vroeger bezaten, druipt hier nu niet af.

Er is veel braafheid, maar er valt uiteindelijk nog wel enig positief nieuws te melden. Deze band is namelijk meester in het catchy maken van eender welk nummer. En dat doen ze eigenlijk al heel lang. Alles wat ze doen, komt er catchy en vlot uit. Of het nu zware kost is, of het is pop, alles is vrij vlot verteerbaar. En laat nu net dat zijn wat I AM een beetje té maakt. In de vorige albums was het catchy, stevig en zwaar, en met de invloeden van pop in deze release is het allemaal wat te smooth geworden.

Dat dit album een avontuur is geworden, lijkt ons voor de hand te liggen. Het is duidelijk dat de band op zoek is naar richting. Dat is niet eens verkeerd, maar voor ons is de richting wat braaf uitgeslagen. Het was voor Toothgrinder een turbulente reis van twee jaar naar het leveren van een hypnotische, beklijvende en hardnekkige alchemie van rock, alternatief en metal. Maar met producer Matt Squire (van onder andere Ariana Grande, Panic! At the Disco en Underoath) blijkt dat toch niet haalbaar. De boodschap van I AM is: ‘Als fans worstelen met depressie, verslaving of alcoholisme, hoop ik dat ze weten dat we er altijd zullen zijn voor hen.’ Een mooie boodschap, helaas is de verpakking iets minder. Voorlopig zijn er geen Europese tours gepland.

Facebook / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Hideous @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Rock met een doel

Wie de Belgische muziekscene een beetje volgt, kan niet om Hideous heen. De band maakt een snelle opmars door. In februari bracht…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Dea Matrona - "Stuck on You"

2024 zou wel eens het jaar van Dea Matrona kunnen worden. Het powerduo uit Noord-Ierland maakte in 2022 al furore op The…
InstagramLiveRecensies

BABYMETAL @ Ancienne Belgique (AB): Allemaal deel van de metalverse

Nadat de Japanse wervelwind BABYMETAL begin dit jaar The Other One op de wereld losliet, mocht de band het voorprogramma van Sabaton verzorgen….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.