Live, Recensies

Sonnfjord @ Botanique: verlichtende electropop uit de hoofdstad

© Maxim Meyer-Horn

Brusselse bands zijn verder in opmars en ook Sonnfjord mag zich ondertussen tot één van de trekkers rekenen. Frontvrouw Maria-Laetitia Mattern is de kracht van de groep en schrijft & componeert de nummers van de band. In het begin van het jaar kroonden we de band tot één van onze ‘Grote Beren Van Morgen‘ en terecht als we naar het potentieel van de groep kijken. In Wallonië behoort de groep al tot één van de grotere indiepop projecten, maar in Vlaanderen hebben ze een pak minder fans. Tot nu toe. Gisterenavond stelden ze in ieder geval hun debuut-ep City Lights voor, dat in april uitkwam.

© Maxim Meyer-Horn

De avond kleurde helemaal Belgisch, want de Belgische band Sunday Charmers mocht de avond in gang brengen. Hun pop rock bevat enkele lichte psychedelische invloeden waardoor vergelijkingen met surfrock niet ver gezocht zijn en zo brachten ze vooral naar het einde van de set toe de mensen wat aan het dansen. Toch liet hun show een groot deel van de mensen koud. Dat hun muziek niet helemaal in de lijn van de hoofdact ligt, is wellicht de voornaamste reden, want slecht was het niet. Niets buitengewoon, maar wel dik in orde met een pint in je hand.

© Maxim Meyer-Horn

Een rookmuur vormde zich op het podium wanneer het zeer toepasselijke “Dust and Shapes” werd ingezet. Enkele korte technische problemen waren in het begin te horen, maar die waren snel opgelost. “Dust and Shapes” ontplooide zich mooi en tijdens “Crazy” waren de eerste subtiele aanzetten tot euforie duidelijk merkbaar. Gelukkig werd “Desert Town” daardoor uitgelaten gebracht en huppelde Mattern heen en weer. Haar enthousiasme werd ook tijdens “Fever” niet gedempt en het publieke spiegelde zich maar al te graag haar positieve uitstraling.

© Maxim Meyer-Horn

Als opkomende band een volwaardig concert geven, is niet evident en zo speelde Sonnfjord ook een cover in hun set. “Africa” van Toto werd in een niet zo origineel jasje gestoken en was door de niet mooi klinkende harmonieën tussen Maria-Laetitia en bassist Francois eerder zwak. Gelukkig kregen ze niet veel later de hulp van special guest Aurel die samen met Mattern een mooi akoestisch nummer bracht. Een folky gevoel werd zo opgeroepen en dat werkte meer dan effectief.

Een zeer dansbare instrumental volgde even later en vloeide mooi over in hun grootste hit “Lights”. Ook deze keer was er bij de frontvrouw aan enthousiasme geen gebrek en ze weet dit  het hele optreden op haar eentje te dragen. Met setafsluiter “Escape” gaan we dan nog eens de melodramatische kant op waarna de band in de outro nog eens helemaal laat zien wat ze in hun mars hebben. In de bis krijgen we nog een door Maria solo gebracht nieuw nummer “Divagation Nocturne” dat iedereen stil kreeg vooraleer “Fresh Hearts” iedereen welgezind de Brusselse straten weer op stuurde.

© Maxim Meyer-Horn

Sonnfjord is een vrolijke electropop-formatie die toont dat de nacht niet alleen donker is. Ze brachten helderheid & positiviteit naar voren en toonden dat ze tot het groepje van kwalitatieve bands uit het Brusselse horen. De samenzang van de Brusselse zangeres en de bassist Francois Moffaert klonk niet altijd even mooi, maar dat was dan ook het enige grote minpuntje. Voor de rest klonken de nummers radiovriendelijk zonder te commercieel te zijn en werd het talent van Maria-Laeititia in de spotlights gezet. De band heeft nog een grote groeimarge en zal met hun shows op Eurosonic nog heel wat nieuwe fans bij krijgen wat we absoluut toejuichen. Sonnfjord is een echte, verlichtende electropopgroep uit onze hoofdstad.

5 oktober 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief