We schrijven 2023 wanneer de Belgische band Oproer het beste van zichzelf geeft in de Ancienne Belgique. Tot dan hadden nog niet zo gek veel mensen van het vijftal gehoord, maar dat verandert definitief na die avond. Zowel de kracht van debuutplaat We’re All Late Tonight als de energie die de groep live steeds weet te capteren, had daar iets mee te maken. Wie nog niet overtuigd was van hun kunnen, was dat na die show wél. Meer nog, het bleek zo’n symbolisch moment te zijn dat de band na afloop besliste om te beginnen aan een tweede worp. Het vuur was heet en het ijzer moest gesmeed worden; zo heet dat dan.
Twee jaar later is die worp er. The Catch heet het beestje en het moet niet onderdoen voor zijn voorganger. Daar waar de debuutplaat tot stand kwam na jarenlang samen spelen, moesten de mannen nu wel weer met een wit blad beginnen. ‘Moeilijk’, kan je denken, maar tegelijk leverde dat ook meer vrijheid op. Dat voel je in de nummers. Langgerekte solo’s? Geen probleem. Klavecimbel op een bedje van synthesizers? Moet kunnen! Voeg daar nog enkele prangende thematieken aan toe, en je krijgt een strakke plaat waarop je kan dansen met een traan.
Want de afgelopen periode was niet de meest eenvoudige voor frontman Dries van der Schueren. Zo kreeg zijn mama de diagnose van Alzheimer. Ook de band zelf, die het steeds verder wist te schoppen, moest keuzes maken. Daar gaat de plaat ook voor een stukje over: de verschillende pistes die het leven te bieden heeft, en de soms lastige keuzes waarvoor je dan staat. Want waar zitten er addertjes onder het gras en waar smijt je je volledig voor?
Zware thema’s dus, die muzikaal genoeg tegengewicht krijgen van de vaak vrolijke melodieën die toetsenist Jérôme Pringiers uit z’n mouwen weet te toveren. “Sweet Fame” is daar een goed voorbeeld van. Het nummer draait op het eerste gehoor rond cocaïne, maar kent een diepere betekenislaag over kortstondig plezier en of dat al dan niet opweegt tegen langdurig geluk. Drugs als metafoor dus, met een synthmelodie om U tegen te zeggen. Na een epische outro vol vervormde gitaren mikt ook “Something To Die For” meteen naar de dansbenen.
Een nog grotere dosis coolness krijgen we op “Say It Out Loud”, misschien wel het indrukwekkendste nummer dat we ooit van dit vijftal hoorden. Harde drums en snijdende synths zorgen voor een broeierige sfeer. Wanneer elektronica en gitaren op het einde de degens kruisen, gaat alles volledig los.“You’re Too Much” neemt daarna wat gas terug en trakteert ons op een emotionele lading van jewelste. Het nummer dat kan dienen als pleidooi voor open communicatie start heel zacht, om daarna crescendo te gaan en in je gezicht te ontploffen.
En hadden we al gezegd dat dit album ook de live-energie van Oproer weet te capteren? Zo bevat “In Royal Blue” een lange outro die je enkel op het podium zou verwachten en is “Was It Worth A War” een intermezzo vol interessante percussie waarop we de band nu al het podium zien opkomen, gehuld in rook. Het is een muzikale uitloper van single “Get Back On Your Feet”, waarin we dezelfde melodie herkennen. “I Think Your Mother Wants Me Dead” neemt ons dan weer mee in het hoofd van een personage dat iets op zijn of haar kerfstok heeft en de woede van naasten al voelt aankomen. De metafoor van een kwade schoonmoeder is daarbij heel leuk gevonden. Ook muzikaal speelt het nummer met uiteenlopende instrumentatie, van luchtige synthesizers naar een tokkelend gitaartje in het refrein.
Oproer durft hier duidelijk spelen met de structuur van haar nummers, waardoor je van de ene op de andere seconde plots in een andere sfeer vertoeft. Dat levert vaak originele en beklijvende momenten op. Dat laatste is ook het geval op “The Silence Is Too Loud”, dat een geluidsmuur opwerpt als symbool voor onverdraagbare stilte. “Cold Feet” biedt op het einde nog een welgekomen dosis warmte met opzwepende percussie en een ongegeneerde en frisse popsound. The Catch is met andere woorden een album van een band die progressie maakt in haar geluid. Speels, maar tegelijk doordacht, opstandig en zeer aanstekelijk. Je voelt het spelplezier en de ruimte voor experiment met momenten door je speakers barsten. Het zou ons verbazen als dat straks in de AB niet opnieuw voor een spervuur aan memorabele momenten zal zorgen.
Oproer stelt The Catch officieel voor in de Ancienne Belgique in Brussel op 6 december.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Say It Out Loud”, ons favoriete nummer van The Catch, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.







