AlbumsRecensies

Roufaida – Coming Up For Air (★★★★): Zowel ingetogen als uitgesproken

Bij de Nederlands-Marokkaanse Roufaida weerklinken de klanken van Noord-Afrika, vermengd met dromerige indiepop en warme, analoge tonen. Ze haalt haar inspiratie uit haar jeugd – bijvoorbeeld uit de zomervakanties waarin ze met haar familie met de auto van Nederland naar Marokko reisde. Het landschap en de Arabische en Riffijnse cassettebandjes van haar ouders hebben haar muzikaal gevormd en maakten haar tot de artiest die ze nu is. Onder de naam Southbound produceerde ze in 2015 een ep in Kopenhagen. Daarmee won ze de Grote Prijs van Rotterdam en bereikte ze de finale van de Grote Prijs van Nederland. In 2023 verscheen haar eerste ep Roufaida, waarin ze actuele thema’s vertaalde naar gedurfde melodieën en poëtische teksten, met inspiratie uit haar Noord-Afrikaanse roots en Arabische poëzie.

Met optredens op festivals als Down The Rabbit Hole, Oerol en Noorderslag, en met voorprogramma’s voor Balthazar en Eefje de Visser, bouwde Roufaida een veelzijdige live-ervaring op. Met haar debuutalbum Coming Up For Air zet ze haar triomftocht nu voort als een artiest die zich niet in een hokje laat duwen en een werkelijk uniek geluid neerzet. Zoals we al eerder hoorden op haar ep, voert het Noord-Afrikaanse de boventoon. Voeg daar invloeden uit afrobeat, hiphop en indie aan toe, samen met een rijk instrumentarium, en je krijgt het karakteristieke geluid van haar debuutplaat.

Roufaida gebruikt Coming Up For Air om een verhaal te vertellen waarin ontheemding, xenofobie en verzet centraal staan. Natuurlijk heeft dit te maken met wat er momenteel in de wereld gebeurt, en ze probeert deze maatschappelijke kwesties onder woorden te brengen in haar nummers zonder dat het activistisch wordt. Vanuit die gedachte is ze dit album gaan maken, samen met co-writer Nina Sampermans en producer Wannes Salomé. Thuis bij Roufaida spraken ze vooral Nederlands, en een paar jaar geleden is ze de Arabische taal gaan studeren om meer kennis uit de taal te halen. Dit is ze gaan toepassen in haar muziek en dat hoor je goed terug. We horen een goede mix van Arabische en Engelse teksten. Doordat het zo verspreid staat op het album, creëert het een goede balans en blijft het mooi in evenwicht.

Het eerste gedeelte van het album start met “Ken Ness”, een ode aan de Palestijnse veerkracht, maar ook een aanklacht tegen de berichtgeving die het Palestijnse volk onmenselijk maakt. De woorden ‘Ken ness nou saffirou’ komt uit het gedicht We Travel Like Anyone Else van de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish (1941-2008). Daarbij maakte ze een prachtige videoclip in Gaza. Het nummer laat direct de urgentie voelen die we nooit mogen vergeten: er niet meer over praten en het laten verslappen in het dagelijks leven, betekent hun menselijkheid laten verdwijnen. Ook “Silver Linings” roept dat gevoel meteen op, doordat het gaat over vluchtelingen die door Europese pushbacks verdronken in de Middellandse Zee – vechtend tegen de golven, maar er niet meer bovenuit kunnen komen. Bij de titeltrack “Coming Up For Air” komen we weer even op adem en bezingt Roufaida de hoop op een betere tijd.

Wat goed is om te merken, is dat de drums een grote rol spelen in het geheel. Elk nummer wordt gedragen door de drums, aangevuld door het rijke instrumentarium en de verhalende stem van Roufaida. Bij elke luisterbeurt hoor je weer een nieuw stukje van haar wereld. Een groot compliment, want zo wordt het nooit saai en blijf je gekluisterd aan de muziek.

Dat gebeurt vooral in nummers als “Splendour” dat een aanklacht is tegen de vrijheid en de westerse wereld. Door in een zingende vorm lijstjes op te noemen van tegenstrijdige dingen, word je je constant bewust van het feit dat het soms allemaal niet zo makkelijk is. Ook bij het sterke “Lhal M3ak” laat Roufaida haar roots duidelijk spreken. Het nummer combineert een melancholische melodie met ritmische percussie en subtiele elektronische invloeden. De zang klinkt intiem, alsof ze een verhaal rechtstreeks aan de luisteraar vertelt. De wereld staat even stil tijdens de prachtige cover van het lied “Li Beirut” van Fairuz. Het nummer brengt een eerbetoon aan Beiroet en beschrijft de stad als een plek met diepe historische wortels en een veerkrachtige geest. De tekst symboliseert de kracht en schoonheid van de stad en portreteert haar als een plek van trots en liefde, ondanks alle uitdagingen en ontberingen.

Naarmate het album vordert, merk je dat Coming Up For Air niet alleen een muzikale reis is, maar ook een persoonlijke zoektocht. Roufaida beweegt zich tussen culturen, herinneringen en actualiteit zonder zichzelf te verliezen. Zo voelen we de kracht in “Statues”, “Human” en “Pillows” – beide nummers tonen spierballen waarop je eigenlijk niet stil kunt zitten, omdat ze erg dansbaar zijn, maar ook de meest poppy nummers van het album. De eerste single “Friendly Fire” wordt gedragen door een ingetogen productie die mensen aan het dansen én nadenken zet. De zin ‘We will never be like them’ dringt goed door in ons brein. 

Coming Up For Air is een prachtige plaat geworden die zowel ingetogen als uitgesproken is. Het vertelt het verhaal van Roufaida en hoe ze een stukje licht kan brengen in deze rare heftige wereld. Met een sterke productie en de liefde om het nooit over te produceren of onnodige elementen toe te voegen, blijft het bij elk nummer persoonlijk. 

De komende maanden gaat Roufaida op tournee door Nederland en België. Zo staat ze op 29 oktober in Cactus Club in Brugge, 18 november in De Roma in Antwerpen en op 27 november in Ekko in Utrecht.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Llah M3ak”, ons favoriete nummer van Coming Up For Air , in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

120 posts

About author
De Nederlandse muziekbibliotheek uit Utrecht. Dol op singer-songwriters, folkpop en de Nederlandse taal.
Articles
Related posts
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Roufaida: 'Een complexe identiteit moet je niet wegsteken, die moet je vieren'

Nu vrijdag komt de eerste lp uit van de Nederlands-Marokkaanse Roufaida, die eerder al hoge ogen gooide met haar naar zichzelf genoemde…
LiveRecensies

Warhaus @ Ancienne Belgique (AB): De code gekraakt

Als het de bedoeling van Maarten Devoldere was om na de arena’s van Balthazar met een soloproject opnieuw in kleinere zalen te…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Roufaida - "Friendly Fire"

In de muziek van de Rotterdamse Roufaida weerklinken de klanken van Noord-Afrika. Roufaida haalt haar inspiratie uit haar jeugd, bijvoorbeeld uit de…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *