In 2019 kwamen de Ieren van The Murder Capital de muziekscene binnengestormd met hun duistere postpunk. Debuutalbum When I Have Fears overtuigde meteen en legde de lat voor ‘de moeilijke tweede’ zeer hoog. Op Gigi’s Recovery besloten de mannen een volledig andere richting uit te gaan. Het ruige postpunk-aspect werd wat achterwege gelaten en moest plaatsmaken voor een ietwat gepolijste versie van de band. Vorig jaar toerde het vijftal volop met Nick Cave en Pearl Jam, oplettende fans zullen zeker niet ontkomen zijn aan de nieuwe muziek die toen gespeeld werd. Vandaag, na heel wat teasen en reeds vier succesvolle singles – die ons bovendien de nostalgie van het debuut terugbrachten – brengt The Murder Capital hun derde langspeler Blindness uit.
Wanneer de plaat opent, worden we onmiddellijk ondergedompeld in een overdosis rauwe, postpunkenergie. “Moonshot” sleurt ons mee naar de begindagen van When I Have Fears, de razende sfeer die hen toen typeerde, klinkt hier opnieuw door alsof de tijd even heeft stilgestaan. Daar is een simpele verklaring voor, een eerste versie van het nummer werd namelijk een heel aantal jaren geleden al geschreven. Toch bleef het jarenlang op de achtergrond, tot pas in de allerlaatste uren van hun studiosessie een nieuwe versie werd opgenomen en toegevoegd aan Blindness. Gelukkig maar, want een sterkere opener dan dit hadden we ons niet kunnen inbeelden. Met “Words Lost Meaning” als melancholische opvolger wordt de veelzijdigheid van de band meteen blootgelegd. Het is een tragisch nummer over hoe de woorden ‘I love you’ hun betekenis dreigen te verliezen tijdens een lange tour. Voeg daar nog aan toe dat de baslijn ontstond toen bassist Gabriel Blake een conflict met zijn vriendin probeerde te vermijden, en het geheel krijgt meteen een extra laag oprechtheid.
Tijdens het schrijven van het album lag de prioriteit bij energie en frisheid. Producer John Congleton (St. Vincent, Angel Olsen) wou dat er geen demo’s gemaakt werden, zodat bij het aankomen in de studio geen enkel lied verstikt werd door wat het moest zijn, het ging over wat het zou kunnen zijn. Daar zijn singles als “Can’t Pretend To Know” en “The Fall” sterke voorbeelden van. De eerste wordt door frontman James McGovern omschreven als ‘een orkaan van kleur, directheid en ademloosheid’. Dat kunnen we alleen maar beamen, want vanaf de eerste seconden belanden we in een soort rush waar we niet uit geraken. Gelukkig maar, want eigenlijk willen we helemaal niet dat er een eind aan komt. De instrumentatie vormt een grote muur aan pit en duisterheid, twee zaken die The Murder Capital maar al te goed weet te vertalen in muziek. Huilende gitaaraccenten en een enorm overtuigende McGovern grijpen ons doorheen deze rush sterk bij ons nekvel. “The Fall” klinkt dan weer als een helse onweersbui. Schijnheilige gitaren, donderende drums en een telkens herhaalde ‘the fall is coming’ maken ons benauwd voor wat nog volgen zal. Wij weten alvast één iets zeker en dat is dat hieruit talloze moshpits zullen volgen.
Postpunk en catchy gaan niet zo zeer hand in hand, maar de Ieren wisten die twee werelden toch moeiteloos te verweven. Dat komt tot uiting in “Death Of A Giant”, een nummer dat niet alleen een eerbetoon is aan Shane MacGowan, maar ook een sonische documentatie vormt van de dag van zijn processie in 2023. Vanaf de eerste noten trekken een snijdende gitaarriff en een opgejaagde drum ons mee de straten van Dublin in. De sfeer is zowel opgeladen als melancholisch, een muzikale reflectie van de rouw en het eerbetoon dat de stad die dag doordrenkte. Hoewel de instrumentatie met zijn catchyness alle aandacht probeert te stelen, is er nog steeds voldoende nadruk op het verhaal die met “Death Of A Giant” verteld wordt. Met andere woorden, The Murder Capital op zijn allerbest.
Het absolute pronkstuk van Blindness is zonder twijfel “Love Of Country”. Verbazingwekkend is dan ook dat het nummer niet meteen zeker was van een plekje op het album. Het is een spoken word-performance over patriotisme en de complexe lading die het met zich meebrengt. ‘Can you blame me for mistaking your love of country for hate of men’ spouwt McGovern doordrongen van emotie in de microfoon. Zes minuten lang ontvouwt zich een dramatische, maar geleidelijke opbouw, zowel op vlak van instrumentatie als vocalen, beide doorleeft met intensiteit. Indien het geheel nog niet indrukwekkend genoeg was, vertellen we er graag nog bij dat het gedicht in slechts tien minuten geschreven werd en daarna ook volledig onveranderd bleef.
Natuurlijk werd er ook gedacht aan iedereen die tussen alle duisterheid door even nood heeft aan een lichtpuntje. “A Distant Life” klinkt puur, naïef en ongedwongen, of zoals McGovern het zelf zegt, het klinkt als echte liefde. Twee akkoorden en wat extra charisma van gitarist Damien Tuit vormen een frisse adempauze in een album dat barst van energie. Ook over “Swallow” kan hetzelfde gezegd worden. Het geheel klinkt simpelweg als een fris lentebriesje onder de stralende zon. Na een album vol extase, maar toch ook wat rust, vindt de band op het eind van Blindness de ideale balans tussen beide. “That Feeling” blijft relatief ingetogen, maar heeft toch een aanstekelijke drive in zich. Het nodigt niet direct uit tot stilzitten, al dwingt het ook niet meteen tot beweging. Doorheen het hele nummer sluimert een onderhuidse spanning, die geleidelijk opbouwt tot een climax waarin van echte rust uiteindelijk geen sprake meer is.
Met Blindness levert The Murder Capital een quasi perfect album af, dat hun eerdere werk ruimschoots overtreft. Op When I Have Fears lag de nadruk vooral op de textuur, waarbij de nummers strak en intens opgebouwd waren, maar soms de emotionele diepgang ontbraken. Daarentegen was Gigi’s Recovery meer gericht op de substantie, met een focus op de intensiteit van de emoties en de sfeer, wat soms de muzikale vorm wat naar de achtergrond schoof. Blindness weet beide elementen moeiteloos te combineren, met een perfecte balans tussen krachtig gecomponeerde nummers en een diepe, poëtische inhoud.
Op 13 mei komt The Murder Capital Blindness presenteren in de Ancienne Belgique.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Death Of A Giant”, ons favoriete nummer van Blindness in onze Plaatje van de Plaat-playlist op spotify.