InstagramLiveRecensies

London Grammar @ Vorst Nationaal: Still going strong

© CPU – Joost Van Hoey

London Grammar, het Britse trio dat in 2009 uit de grond werd gestampt, heeft zich in vijftien jaar een herkenbare plek weten toe-eigenen in het drukke muzieklandschap. Met debuutalbum If You Wait, dat nog steeds de meeste streams op Spotify heeft, veroverden ze de harten van velen met krachtige hits als “Strong” en “Hey Now”. De betoverende stem van Hannah Reid, begeleid door het subtiele gitaarwerk van Dan Rotham en de etherische toetsen van Dominic Major, creëert een melancholische sound die de luisteraar meteen in zijn greep houdt. Na een reis vol muzikale evolutie en experimenten, de een al wat geslaagder dan de ander, lijkt London Grammar opnieuw een goede balans te hebben gevonden tussen emotie en innovatie. Hun nieuwste snoepje The Greatest Love kwam een goede maand geleden uit en werd positief onthaald. Op hun vierde langspeler lijken ze na enkele omzwervingen, opnieuw hun sound gevonden te hebben. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ze Vorst Nationaal vlot uitverkochten.

Voorprogramma Lauren Mayberry zal bij niet veel mensen een belletje doen rinkelen, maar de Schotse band CHVRCHES doet dat misschien wel. “The Mother We Share” was een (bescheiden) hit in België, maar Mayberry focust dus momenteel op haar solocarrière. Terwijl Vorst Nationaal langzaam volliep, tekende de Schotse present om de zaal op te warmen. Dat het gisteren Halloween was, was ook haar duidelijk niet ontgaan: haar rok had veel weg van een gigantische, harige spin. Maar goed, CHVRCHES heeft enkele leuke singles gemaakt waardoor we wel benieuwd waren naar wat ze solo in haar mars heeft. Helaas leek Mayberry in haar eigen wereld te vertoeven en kreeg ze haar publiek niet mee op de trip. Veel meer dan lauwe pop kreeg de zaal niet voorgeschoteld, en het hoefde dan ook niet te verbazen dat de decibels pas omhoog gingen toen Mayberry vroeg of we zin hadden in London Grammar. Kortom, een voorprogramma dat we snel zullen vergeten.

© CPU – Joost Van Hoey

Dat London Grammar eigenlijk geen voorprogramma nodig heeft, werd duidelijk wanneer de lichten doofden en het publiek al uit zijn dak ging bij anatomische schetsen van een vlieg. Uiteraard een verwijzing naar het artwork van hun laatste langspeler. Reid en co trippelden het podium op en smeten er meteen de eerste hit tegenaan. Met “Hey Now” werd de toon gezet voor een avond waarin voornamelijk de hits een prominente rol kregen, en het nieuwere werk slechts sporadisch werd bovengehaald. Reid staat erom bekend om haar stembanden te laten spreken en slechts zelden haar publiek toe te spreken. Het was wachten tot na “Kind Of Man” alvorens Major het woord nam en in aandoenlijk Frans het publiek verwelkomde. Dat meer dan de helft van de zaal uit Vlaanderen kwam, en het Britse Frans moeizaam verstond, zullen we de arme stakker maar niet zeggen.

Wie beweert London Grammar wat saai te vinden op plaat, kan dit onmogelijk zeggen van de optredens die de band geeft. Het was duidelijk dat ze vaart in de set wilden houden en deze in een hoog tempo afwerkten. “Big Picture” en “Lord It’s a Feeling” gingen bijna geruisloos in elkaar over. Al was toch wederom indrukwekkend wat voor een noten Reid aankan, haast moeiteloos lijkt het wel. De eerste single van The Greatest Love, “House” was het eerste echt wat elektronischere werk dat passeerde en kwam live verrassend goed tot zijn recht. Vooraf vreesden de fans, al dan niet terecht, dat Reid’s stem wat verloren zou gaan met alle synths errond, maar London Grammar bewees in Vorst hun ongelijk. Wel was het wat vreemd dat enkel Major en Rotham het woord namen. Na ieder nummer voelde je de zaal een beetje snakken naar een woordje van de frontvrouw, maar van haar kant bleef het stil.

© CPU – Joost Van Hoey

Reid probeerde echt wel de zaal mee te krijgen, maar je merkte toch ook dat het publiek net iets minder uitgelaten was. Het klappen en zwaaien krijg je natuurlijk niet altijd terug als je de moeite niet neemt om je fans aan te spreken. Gelukkig is London Grammar in staat om muzikaal een zaal volledig in te pakken en omver te blazen, en dat deden ze ook. De afwisseling tussen hier en daar een akoestische song zoals “Hell to the Liars” met dan weer meer het elektronische werk, werkte echt wel aanstekelijk. Toch kan je er niet omheen, dat hun beste werk dat uit de beginjaren is. “Wasting My Young Years” is zo’n nummer dat je gewoon niet slecht kan vinden en het is bijna vanzelfsprekend geworden dat het ook live helemaal loepzuiver klinkt.

De bisronde kon uiteraard niet anders dan grootste hit “Strong” bevatten, en wat blijft dat toch een ongelofelijk knap nummer. Vorst werd muisstil, de armenharen kwamen overeind en hier en daar bengelden zelfs tranen over de wangen. Het was het hoogtepunt van een enorm strakke show die onmogelijk kon vervelen. Afsluiten deed het trio met “Lose Your Head”, maar dan met een opgesmukte versie. Ietwat jammer om mee te eindigen, maar ook aan Reids’ stem kon je horen dat het tijd was voor een theetje met honing, niet onbegrijpelijk natuurlijk, het blijft ongelofelijk wat zij kan met die stem. Toch bleven we, net als velen anderen een beetje met een dubbel gevoel achter. Dat ze uit arrogantie of desinteresse haar publiek niet aansprak, kan je haast niet denken, en uit onzekerheid leek het ook niet te komen. Hoe je het ook draait of keert, een klein beetje interactie met je publiek geeft een liveshow net nog wat meer sprankel en beleving.

© CPU – Joost Van Hoey

London Grammar leverde in Vorst Nationaal een puike show af waarmee ze nogmaals bewezen dat ze muzikaal tot de betere bands van de laatste vijftien jaar horen. De nieuwe nummers werden mooi geweven doorheen het bekendere werk, al werd ook dat in een nieuw jasje gestoken. Het is duidelijk dat de band de laatste jaren hard heeft gewerkt aan hun nieuwe album en bijhorende tour, we hopen dan ook stiekem dat ze er nog een vervolg aan breien en volgende zomer nog eens op een Belgische festivalweide passeren.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Hey Now
Californian Soil
Kind of Man
Big Picture
Lord It’s a Feeling
House
How Does It Feel
Hell to the Liars
Baby It’s You
You And I
Wasting My Young Years
Metal & Dust

Strong
Lose Your Head

Related posts
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Ar-Jane - “Slip Away”

Een sfeervol herfstboeket siert een gedekte tafel. Twee onaangeroerde glazen rode wijn staan klaar, terwijl twee figuren elkaar negeren: een man gehuld…
LiveRecensies

Sleep Token @ Vorst Nationaal: Het lot buiten spel

Sleep Token werd officieel opgericht in 2016, maar slimme marketingstrategieën brachten de band ‘plotseling’ naar de top. Frontman Vessel verwijderde oudere muziek,…
InstagramLiveRecensies

Fontaines D.C. @ Vorst Nationaal: Duistere romantiek

De succescarrière van Fontaines D.C. is er eentje om u tegen te zeggen. In 2019 kwamen de Ieren met hun debuutplaat Dogrel…

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.