Nadat Robin Kester vorig jaar met Honeycomb Shades een van de beste platen van Nederlandse bodem uitbracht – sterker nog, de Volkskrant kroonde het album tot de beste Nederlandse plaat van 2023 – dook ze plots op in allerlei jaarlijstjes en stond ze in één klap op de radar van heel muziekminnend Nederland. Niet onterecht dus dat ze later dat jaar op Pinkpop stond en intussen ook een showcase op Primavera achter de rug heeft. Het creatieve vuur bleek nog niet gedoofd, en dus trok Kester opnieuw de studio in. Dit keer met verschillende mensen en op diverse locaties. Dat resulteerde in Patch, een ep met vijf nummers, doordrenkt met soundscapes en natuurgeluiden, maar opnieuw gekenmerkt door Kesters kenmerkende dromerige zanglijnen.
Niet voor niets noemt ze het zelf ‘haar meest dromerige werk tot nu toe’, en bij de opener “Birds in D Minor” (what’s in a name) wordt meteen duidelijk waarom: het eerder ambient-achtige nummer zit vol met krekels uit de Haagse duinen en vogels uit het Kralingse Bos in Rotterdam. Minimalistisch, dus. Niet minder mooi, maar wel even wennen, in de goede zin van het woord. De instrumentatie van “Shape Memory” voelt als een tegenhanger van de opener; rijker en gelaagder, terwijl Kesters stem direct weer vertrouwd voelt. Het nummer ontstond toen ze zich zorgen maakte over de bijwerkingen van ADHD-medicatie en stuitte op het Shape Memory Effect: hoe sommige metalen bij verhitting terugkeren naar hun oorspronkelijke vorm, een mooie metafoor voor de kracht van herstel en aanpassing.
“Long Dark Sleep” klinkt dreigender, met een repetitieve baslijn en donkere beats, maar vindt uiteindelijk verlichting in schitterende gitaarklanken. Het nummer is deels geïnspireerd op een scène uit Michel Faber’s The Crimson Petal and the White, waarin het hoofdpersonage, Sugar, droomt van een diepe, droomloze slaap – een pauze tussen twee dagen in de hoop op een betere toekomst. Het hoogtepunt is “Something In My Room”, dat opent met onheilspellende geluiden maar al snel verzacht door Kesters zijdezachte zang en een subtiele, fraaie instrumentatie. Het nummer ontvouwt zich geleidelijk, als een bloem die voorzichtig opengaat. Een betoverend pareltje, dat ongetwijfeld tegen het einde van het jaar in menig lijstje zal prijken. Al met al is Patch een passend en mooi vervolg op Honeycomb Shades. We zijn alvast benieuwd naar de volgende stappen die de Nederlandse gaat zetten.
Robin Kester speelt zondag 8 september live met volledige band in De Roma. Tickets via deze link.
Ontdek “Something In My Room”, ons favoriete nummer van Patch, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.