AlbumsFeatured albumsRecensies

Robin Kester – Honeycomb Shades (★★★★): Zweven tussen extase en melancholie

Dik twee jaar geleden bracht Robin Kester met This Is Not A Democracy haar eerste mini-album uit. Waar het in eerste instantie het plan was om het album middenin de festivalzomer van 2020 uit te brengen, bleek later dat er helemaal geen festivalzomer kwam en werd besloten om de release uit te stellen naar september van datzelfde jaar. Na het uitbrengen van het mini-album trok Kester vervolgens de uitgebreide aandacht van de Nederlandse en de internationale pers. Zo bekroonde de 3voor12 Utrecht-redactie This Is Not A Democracy tot beste Utrechtse album van 2020 en kreeg haar muziek lof van BBC 6 Music, KCRW en KEXP.

In een wereld die beheerst werd door covid-19 mocht Robin Kester in 2021 vervolgens haar mini-album komen voorstellen op Eurosonic Noorderslag. Echt genieten deed Kester echter niet van het optreden: er was geen publiek aanwezig en ze mocht slechtst drie nummers ten gehore brengen. Gelukkig ziet de wereld er amper twee jaar later heel anders uit: vorige maand keerde Kester terug op Europa’s grootste showcasefestival, met band, publiek én nieuwe muziek. Deze nieuwe muziek is afkomstig van het eerste volledige album van de Nederlandse: Honeycomb Shades. Marien Dorleijn, frontman van Moss, assisteerde net als op This Is Not A Democracy bij het produceren en opnemen van alle nummers. Samen met Dorleijn ontdekte Robin Kester een andere methode van muziek maken. Waar de songwriter in haar beginjaren voornamelijk folk maakte, stapelt ze tegenwoordig baslijnen, synths en gitaren tot er iets moois uit ontstaat. Het resultaat is een wonderschone plaat die ons laat zweven tussen extase en melancholie.

Met “Fries and Ice Cream” opent Kester haar album op onheilspellende wijze. De duistere synths in het nummer assembleren perfect met de mystieke zang wat ervoor zorgt dat de vergelijking met Beach House en Portishead snel gemaakt is. Vervolgens neemt Kester ons op Honeycomb Shades meermaals mee op reis naar specifieke momenten uit haar leven. Zo zingt ze tijdens “Cat 13” over het ontwijken van ongemakkelijke situaties en gaat “Leave Now” over een reis naar Vietnam. Het beste voorbeeld is misschien wel “Infinity Song”, een van haar meest intieme tracks: het nummer gaat (deels) over de ziekte van haar vader. Waar het lied door de nostalgische eighties synths erg vredig klinkt, is de emotie hoorbaar in Kesters stem.

De eerste vijf nummers op het album werden de voorbije maanden reeds gefaseerd uitgebracht: het album is tenslotte al een jaar af, maar liep vertraging op doordat Kester het gelijktijdig op vinyl wilde uitbrengen. Dat maakt dat we nog zes fonkelnieuwe liedjes krijgen voorgeschoteld op Honeycomb Shades. “Dead End” is de eerste uit deze reeks en weet eerlijk gezegd de emotie die het eerste deel van het album uitstraalde niet vast te houden. Wederom levert Kester een mooi geheel aan klanken, maar voor ons gevoel mist er net wat dynamiek waardoor het nummer eerder voelt als een tussendoortje. Dat tussendoortje kan ook gezien worden als adempauze, want met “Goodnight Argus” brengt Kester haar meest intrigerende track van het album. Drie minuten houdt het ons in zijn greep om vervolgens een warme deken over ons heen te laten vallen in de vorm van een werkelijk hypnotiserende mix van gitaren en synths.

Tussen alle subliem gelaagde liedjes voelt “Zwanzig Zwanzig” als een vreemde eend in de bijt. We weten eigenlijk niet wat we allemaal horen in dit volledig instrumentale nummer dat ons wat laat denken aan het Kid A tijdperk van Radiohead, maar vreemd genoeg past dit buitenbeentje wonderwel in het geheel. Ten slotte brengt Kester met “Blinds” een ingetogen afsluiter waarop haar rustgevende stem zich perfect laat mengen met fijne gitaren, om nog maar eens te benadrukken dat ze als volleerd chef smaken bijeen kan brengen.

Robin Kester beschikt over het bijzondere talent om weelderige atmosferen te laten rijmen met de meest herkenbare en soms zware thema’s. Het resultaat is een erg mooi album wat bijzonder meeslepend is. Met Honeycomb Shades bevestigt Kester: mijmeren over het verleden hoeft niet naar te zijn, het kan zelfs prachtig zijn.

In maart en april presenteert Robin Kester het album tijdens een clubtour door Nederland. Deze tour bestaat uit acht dubbelshows samen met Amber Arcades.

Facebook / InstagramTwitter

Ontdek “Goodnight Argus”, ons favoriete nummer van Honeycomb Shades, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

44 posts

About author
geloof het of niet: er wordt tegenwoordig zat goede muziek gemaakt
Articles
Related posts
FeaturesInterviews

Interview Steven Thomassen (Toutpartout): 'De programmering is geen kwestie van nattevingerwerk'

Vlak achter de Gentse Vlasmarkt runt Steven Thomassen al dertig jaar zijn boekingsagentschap Toutpartout. Wat ooit begon als een project en hobby…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Debuutsingle Sophia Haze – “Window”

Sophia Haze presenteert zich in haar bio als een Belgische zangeres, liedjesschrijver en gitarist. Je kan haar stem herkennen van de band…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Robin Kester - Patch (★★★½): Als een creatieve vogel

Nadat Robin Kester vorig jaar met Honeycomb Shades een van de beste platen van Nederlandse bodem uitbracht – sterker nog, de Volkskrant…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.