InstagramLiveRecensies

Róisín Murphy @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Feestje in een verkleedkoffer

© CPU – Jan Van Hecke

Met haar nieuw album Hit Parade onder de arm zakte Róisín Murphy af naar Brussel. Na passages in de Ancienne Belgique pakte de Ierse zangeres het vandaag iets majestueuzer aan door in het Koninklijk Circus neer te strijken. Wie last minute nog een ticketje wilde scoren, was eraan voor de moeite, de show was hopeloos uitverkocht. De excentrieke Murphy maakte in eerste instantie carrière als helft van Moloko, samen met haar toenmalige partner Mark Brydon. Hits als “Sing It Back” en “Time Is Now” zijn vandaag de dag nog steeds oorwurmen waar duchtig op wordt meegedanst. In 2005 bracht de Ierse haar eerste solo-album Ruby Blue, maar het is vooral haar tweede album Overpowered waarmee ze hoge ogen gooide. Nummers als “Overpowered” en “Let Me Know” behoren tot haar bekendste en meest veelzeggende werk. Met Hit Parade gooide Róisín Murphy het samen met DJ Koze over een andere boeg, de nadruk ligt in dit album meer op het experimentele, daar waar het voorheen toch vooral echte dansschijven waren die we van Murphy konden verwachten. Benieuwd of ze in het Koninklijk Circus erin slaagde om haar nieuwe werk in te passen tussen haar allergrootste hits.

Om het publiek al van bij binnenkomst op te warmen, nam Murphy DJ en producer Ruf Dug mee. Of er nu iemand effectief de plaatjes aan elkaar aan het draaien was, of dat het gewoon een Spotifyplaylist was, was voor niemand helemaal duidelijk. Wel waren het groovy tunes die de zaal alvast in de sfeer bracht. Een echt voorprogramma kon het misschien niet genoemd worden, maar daar leek niemand iets om te geven. Uiteindelijk waren ze toch maar voor één ding gekomen: hoofdact Róisín Murphy.

© CPU – Jan Van Hecke

Exact om half negen weerklonk het startschot van de avond. Letterlijk dan, de zaal werd meteen op scherp gezet met enkele rake drumslagen, vergezeld met visuals van Róisín Murphy zelf. Al huppelend betrad de zangeres het podium en opende met “Pure Pleasure Seeker”. Een bedenkelijke pruik, die trouwens wat weg had van Robert Smith’s kapsel, was een voorbode van de verkleedpartij die Murphy in het Koninklijk Circus zou houden. Voor “Dear Miami” had ze zich uitgedost als een diva die de avond ervoor net iets te diep in het glas had gekeken. Net zoals we van haar gewend zijn, gaat ieder nummer steeds gepaard met een andere outfit: voor “Simulation” had ze zowaar de hoed van Willy Wonka geleend. Met alles wat er rondom gebeurde, ieder nummer ging ook nog eens gepaard met knappe en intense visuals, was er bijna geen zintuig meer over om ook effectief naar de nummers te luisteren.

Na amper drie liedjes bracht de Ierse met “Overpowered” al meteen een van haar grootste successen. Het publiek ging een eerste keer echt uit zijn dak en ook de tribunes van het Koninklijk Circus veerden recht. Muzikaal klonk het misschien niet allemaal altijd even zuiver, maar waar Murphy af en toe een steekje liet vallen, was het publiek meer dan bereid om in te vallen. Dat leek zij zelf ook te beseffen en tijdens “The Universe” liet ze zich uitgebreid knuffelen door de voorste rijen van de zaal. Róisín Murphy lijkt wel geboren om op een podium te staan: ieder nummer opnieuw gaf ze het beste van zichzelf en stuiterde van links naar rechts over het podium. Tot groot jolijt van het publiek trouwens, dat duidelijk voor een feestje was gekomen en zich maar al te graag liet entertainen.

© CPU – Jan Van Hecke

“The Time Is Now” zorgde in het midden van de set voor een nieuw meezingmoment en niet veel later volgde ook “Sing It Back”. Bij deze laatste had ze echter een ‘specialleke’ in gedachten. Het refrein dienden de fans voor hun rekening te nemen, en Murphy zelf besloot om even voor cameravrouw te spelen. Het publiek kon zichzelf bewonderen op het scherm achter de band, en nadien gunde de zangeres ieder bandlid een solo en close-up op het scherm. Leuk was het zeker, maar misschien een beetje jammer dat de song hierdoor grotendeels verloren ging.

Naar het einde van de show toe leek Róisín Murphy helemaal te zijn weggezweefd naar haar eigen planeet. Tijdens “Can’t Replicate” en “Ramalama (Bang Bang)” besloot ze haar gezicht van wel heel dichtbij te filmen, het ging zelfs zo ver dat het publiek kon nagaan of ze al dan niet net voor de show nog snel een Brusselse wafel had verorberd. Allemaal leuk en absurd, maar de nadruk op de muziek was op deze momenten wel zeer ver zoek. De zaal liet het echter niet aan zijn hart komen en gunde Róisín Murphy en band een eerste staande ovatie en daverend applaus. De bisronde werd ingezet met de Moloko-hit “Forever More” en afgesloten met de titeltrack van haar laatste album “Hit Parade”. Deze laatste spon ze zo uit dat je je kon afvragen of het soms niet beter is om het bij kort en krachtig te houden.

Róisín Murphy gaf in het Koninklijk Circus een show van een bijna onevenaarbaar entertainmentniveau. Muzikaal was het dan zeker niet altijd top, toch slaagde ze er opnieuw in om haar publiek uit haar hand te doen eten en leek de volledige zaal na een show van bijna twee uur met een glimlach op het gezicht huiswaarts te keren.

Róisín Murphy staat op zaterdag 6 juli op Rock Werchter.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist

Pure Pleasure Seeker
Dear Miami
Simulation
Overpowered
Coocool
The Universe
You Knew
The Time Is Now
Incapable
Something More
Let Me Know
Sing It Back
Can’t Replicate
Ramalama (Bang Bang)

Forever More
Hit Parade

Related posts
InstagramLiveRecensies

Loreena McKennitt @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Op bezoek in de kerk van McKennitt

Het is al meer dan dertig jaar geleden dat Loreena McKennitt haar doorbraakalbum The Visit op de wereld losliet. Ter gelegenheid daarvan bracht…
InstagramLiveRecensies

Parov Stelar @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Glitter en glamour

  Het afgelopen decennium bracht Parov Stelar Belgische festivalweides en tenten in beweging met zijn elektronische interpretatie van balkanswing. Het album Live…
InstagramLiveRecensies

Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Half mens, half machine

Orchestral Manoeuvres in the Dark, bekend als OMD, leidde het grensverleggende pionierswerk van Kraftwerk in de jaren ’80. Zoals we vorige week…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.