InstagramLiveRecensies

Zara Larsson @ Ancienne Belgique (AB): De renaissance van de Europese Beyoncé

© CPU – Senne Houben

Op haar tiende, ondertussen zestien jaar geleden, won de Zweedse zangeres Zara Larsson de talentenwedstrijd Tallang in haar thuisland, maar dat ze jaren later zou uitgroeien tot een van de grootste popsterren van Europa, had niemand kunnen voorspellen. Op Spotify haalde ze miljarden streams, op de hitlijsten leek ze een abonnement te hebben en ook voor haar concerten kreeg ze vaak lof. Nadat haar derde album Poster Girl door de lockdown ondergesneeuwd werd en onder haar potentieel bleef, bracht ze enkele weken geleden haar vierde langspeler VENUS uit. Daarop toonde ze dat ze nog steeds moeiteloos meekan met haar popcollega’s uit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. In een hopeloos uitverkochte Ancienne Belgique toonde ze gisterenavond in haar eerste Belgische zaalshow dat ze ook met haar huidige tour tot de meest getalenteerde acts van haar genre gerekend mag worden, want met een strakke liveband en vier danseressen zette ze een show neer die eigenlijk ook een Sportpaleis van euforie zou laten blinken.

Haar landgenoot Yaeger kreeg twee weken geleden pas een telefoontje met de vraag of ze mee op  Europese tour wou en toch leek de nieuwkomer al volledig klaar om een halfuurtje met haar dansbare Scandi-pop een volle zaal in te palmen. Goedgemutst – letterlijk en figuurlijk – stelde ze haar nieuwste ep Jaguar voor, die heel wat interessante poptracks herbergt die ook live niet slecht klonken. De ietwat duistere producties fonkelden als het Noorderlicht en ook haar stemgeluid wist te overtuigen. Dat ze in Zweden al tot de spannendste nieuwe artiesten behoort, geloven we na deze set volledig en doet ons uitkijken naar hoe dit project zich in ons land zal ontwikkelen.

© CPU – Senne Houben

Venus is niet alleen de godin van de liefde, schoonheid, seks, overwinning en vruchtbaarheid, maar ook de rode draad doorheen een 75 minuten durende popdroom, die toepasselijk met “Venus” startte. Na een korte, visuele intro verscheen de 26-jarige zangeres op een magische wijze op het podium om het Brusselse publiek meteen vocaal te omarmen met loepzuivere zang. De titeltrack van haar jongste album mocht dan wel de show openen, maar het was haar hit “I Would Like” uit 2017 die voor een eerste meezingmoment deluxe zorgde. Dat onbekender werk “Escape” en “Look What You’ve Done” qua sfeer niet zou kunnen meedingen, was geen verrassing, maar door haar sterke live-interpretaties verveelden ze ook zeker niet en waren de choreografieën enkel een bonus die haar als entertainer vroeg in de show al kenbaar maakten.

Popidolen steken hun grootste hits vaak in de staart van hun show, maar de charismatische zangeres heeft de luxe om zo veel hits achter haar naam te hebben staan, dat ook in het eerste deel behoorlijk wat radiohits reeds de revue passeerden. “Girls Like” en “Words” werden in de blender gestoken voor een frivole mash-up, maar het was vooral ook “Never Forget You” dat zich in ons geheugen gegrift heeft als onmiskenbaar hoogtepunt van de set, wederom ook door haar ongelofelijke vocale uithalen die in “Ruin My Life” zelfs nog eens overtroffen werden. Als er een ding mocht blijken, dan is het wel dat Zara Larsson perfect bij stem was en ook met een ongelofelijke uitstraling op dat podium stond. Ze moest eigenlijk niet veel doen om het publiek mee te krijgen, maar deed het toch en dat leverde een unieke sfeer op.

© CPU – Senne Houben

Zoals een popshow het bijna voorschrijft, werd een klein intermezzo gebruikt om van gedaante te veranderen en uitgedost in een keurig rood ensemble betrad Larsson met haar Clean Bandit-samenwerking “Symphony” weer het podium om wederom op een sportieve manier de toonladder te beklimmen. Als verrassende toevoeging aan de setlist werd “Uncover”, haar internationale doorbraakhit uit 2013, uit de kast gehaald en werd het rustigste moment – ze werd enkel begeleid door de piano – uiteindelijk toch het luidste van de avond door uitbundige toestanden in het publiek. De sfeer zat op zijn hoogtepunt en daar maakte fanfavoriet “Wow” gretig gebruik van met een sensuele, energieke choreografie die daarna alle aandacht trok.

Haar nieuwste album VENUS werd sporadisch over de setlist verdeeld en werd vakkundig tussen de hits geparkeerd. “Ammunitation” – een van haar eigen favorieten – liet de motor al aardig draaien voor ze met “You Love Who You Love” nog eens volledig plankgas gaf om het einde van de show in te zetten. Daarin mocht “Ain’t My Fault” met een foutloze interpretatie uitschitteren, maar was het vooral ook haar danssolo op “End of Time” die monden deed opvallen. Ze kan niet alleen zingen, maar liet zelfs haar eigen danseressen het nakijken. In de bis was het enkel alleen nog maar de homerun uitjoggen na een set die in volle sprint voorbij vloog. Het zomerse “On My Love” kon door David Guetta’s productie de zon verder doen schijnen, “Lush Life” was de verwachte binnenkopper met kleurrijke visuals en “Can’t Tame Her” was nog eens een ontembare Zara Larsson in bloedvorm.

© CPU – Senne Houben

De eerste Belgische zaalshow van de Zweedse superster was een popshow die aan niets mankeerde en een schoolvoorbeeld mag worden voor haar collega’s. Vlijmscherp gezongen, vurig gedanst en ook visueel hoogstaand. De gevreesde inzakmomenten bleven volledig uit en de negentien nummers op de setlist raasden er aan een sneltempo door. We willen niemand druk opleggen, maar andere popacts mogen serieus hun best mogen doen om deze charismatische show te overtreffen of te evenaren. Waarom Zara Larsson na al die jaren nog niet in het Sportpaleis staat? We weten het zelf niet, maar gisteren katapulteerde ze zichzelf tot de Beyoncé van Europa!

Komende zomer komt Zara Larsson terug naar België. Op zondag 7 juli staat de Zweedse in de KluB C van Rock Werchter.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Venus
I Would Like
Escape
Look What You’ve Done
Girls Like / Words
Never Forget You
Ruin My Life
The Healing
Symphony
Uncover
Wow
None of These Guys
Ammunition
You Love Who You Love
Ain’t My Fault
End Of Time

On My Love
Lush Life
Can’t Tame Her

1858 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.