AlbumsFeatured albumsRecensies

Tom Odell – Black Friday (★★★½): Bloedeerlijk minimalisme

Meer dan tien jaar nadat je een grote hit scoort een zowaar nóg grotere hit scoren met datzelfde nummer? Het is de uitkomst van een som waarbij de delen Tom Odell, TikTok en “Another Love” heten. Het nummer kende de afgelopen maanden een simpelweg ongeziene heropleving, getuige ook het feit dat het op om en bij de twee jaar tijd ongeveer twee miljard(!) extra streams vergaarde op Spotify. Weinig verrassend was het dat de Brit vorig jaar ook voor hét meezingmoment van de festivalzomer zorgde op Pukkelpop – volgens de man zelf zelfs zijn favoriete live-ervaring ooit -, even later ’t Zand in Brugge liet vollopen in het kader van De Warmste Week en dit voorjaar een nu al stijf uitverkochte tournee tegemoet gaat. En zo’n opleving doet klaarblijkelijk wat met een mens.

We willen namelijk geen afbreuk doen aan de ondertussen haast tijdloze status van “Another Love”, maar mocht je de gemiddelde muziekliefhebber tot voor kort naar een ander nummer van Odell hebben gevraagd, die zou je het antwoord hoogstwaarschijnlijk schuldig zijn gebleven. De man afschilderen als een one-hit wonder is dan ook weer wat kort door de bocht, maar afgezien van enkele bescheiden hitjes die voorzichtig in de buurt kwamen, moet toch gezegd dat de Brit misschien wel het slachtoffer werd van zijn eigen succes. Maar zoals gezegd doet zo’n opflakkering van populariteit wat met een mens, want anno 2023-2024 brengt Tom Odell zowaar opnieuw een reeks prachtige nummers uit. Onder meer “The End” en hit van het moment “Black Friday” toonden de afgelopen maanden aan dat de Brit terug in bloedvorm verkeert qua songwriting, wat bij deze een bijzonder degelijk zesde studioalbum oplevert in de vorm van Black Friday.

Een album dat eigenlijk al bijna een eerste kaarsje mag uitblazen, want Tom Odell maakte Black Friday in de overgang van de winter naar de lente van 2023. En die kille doch frisse sfeer wordt dus weerspiegeld doorheen heel de plaat. Dat komt voor het overgrote deel doordat de Brit er expliciet voor koos om de nummers zo weinig mogelijk te laten producen, opdat ze zo echt en eerlijk mogelijk zouden klinken. Een tactiek die al prachtig tot uiting kwam in de titeltrack – wondermooi, maar o zo hartbrekend – maar nu ook een volledig concept rond zich gebouwd krijgt. Doorheen Odells zesde langspeler krijgen we namelijk een reeks interludes voorgeschoteld, waarin de minimale instrumenten wat voortkabbelen en zo voor een soort DIY-sfeer zorgen.

Je zit als het ware zowat permanent naast Tom Odell achter de piano, als je niet over zijn schouder meetokkelt op zijn gitaar weliswaar, wat ervoor zorgt dat Black Friday gigantisch charmant binnenkomt. Bij een nummer als “End of the Summer” kan je je bijvoorbeeld niet meer van het idee ontdoen dat je hartje lente middenin een veld zit te luisteren naar hoe de Brit zijn hart uitstort op zijn akoestische gitaar. Zo minimalistisch mogelijk, totdat er geleidelijk aan strijkers en allerlei lichte extra’s aan worden toegevoegd. De eerlijkheid druipt er simpelweg van af, zeker omdat “Somebody Else” op die bloedmooie golf verder surft, met als enige verschil dat we ons nu in een besneeuwd weiland bevinden. De breekbaarheid in Toms stem is voelbaarder dan ooit.

Het is dan soms zelfs bijna jammer dat de man er een meer geproducet geluid aan probeert toe te voegen, om het woord ‘poppy’ niet te gebruiken. “Loving You Will Be The Dead Of Me” valt op die manier een beetje uit de toon door de makkelijke manier van wegluisteren, maar ook “Spinning” verdrinkt wat in voorspelbaarheid. Het zullen weliswaar die nummers zijn die makkelijker hun weg richting de radiozenders zullen vinden, maar in het geheel kunnen ze niet opboksen tegen het voorzichtige “Nothing Hurts Like Love”. Het heeft doorheen de jaren een paar vijven en zessen gekost, maar Tom Odell kan dan toch nog eens ongezien raken met schattige en bij de keel grijpende nummers.

Het prachtige “The End” breit zo een einde aan een bloedeerlijk album. Een album dat, alles bij elkaar gerekend, niet eens zo verrassend is. Dat echter via volgende redenering: dit is hoe de artiest achter “Another Love” tegenwoordig zou horen te klinken. De prachtige kracht van emotie in rakende nummers, in een hedendaags jasje. En toch verrast Black Friday daarom des te meer. Net doordat de Brit op vorige platen een beetje onder de radar bleef – vaak weliswaar door minder boeiende nummers – komen ze nu dubbel zo mooi binnen. En dat bewijst nog maar eens dat het leven, zelfs met een ongeziene wereldhit achter je naam, nog altijd werkt met vallen en opstaan. We zouden vandaag zelfs durven stellen dat Tom Odell niet meer per se slachtoffer is van dat gigantische succes, maar het ‘probleem’ aanpakte bij de wortels en surfend op een golf hernieuwde populariteit zichzelf opnieuw uitvond. Hoe kleiner, hoe beter in dit geval.

Op woensdag 20 en donderdag 21 maart staat Tom Odell respectievelijk in De Roma en de Ancienne Belgique.

Facebook / Instagram / Twitter (X) / Website

Ontdek “Nothing Hurts Like Love”, ons favoriete nummer van Black Friday, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

2113 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Declan McKenna, Tom Odell, Brihang en nog 15 nieuwe namen voor Rock Werchter!

Vorige week verklapte IDLES zelf al dat ze op Rock Werchter gaan spelen aanstaande editie en nu heeft de festivalorganisatie dat ook…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

De 101 beste singles van 2023

Voordat we het nieuwe jaar ingaan, hebben we nog enkele eindejaarslijstjes voor te stellen. Nadat we al de beste albums, ep’s, debuten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.