InstagramLiveRecensies

Glints @ De Roma: Thuismatch van jewelste

© CPU – Marijke Crynen

Nadat zijn echt grote doorbraak in 2020 nog werd gekortwiekt door de alom bekende pandemie, is het deze keer Glints wel gelukt. De Antwerpse rapper scoorde enorm met zijn tweede album THE DARK!, waardoor hij al voor een uitverkochte AB mocht staan, en deze zomer op talrijke festivals stond. Dit jaar volgt een heuse clubtour, die afgetrapt werd in zijn thuisstad Antwerpen in De Roma. Een ‘match made in heaven’, zowaar. Niet alleen kwam de naam van de concertzaal overeen met de leadsingle van zijn recentste album, het was voor de Antwerpenaar een (emotionele) thuismatch.

De avond aftrappen mocht hiphopartiest Ashley Morgan. Die is geen onbekende in de Belgische (underground) muziekscène, want zo speelde hij onder de artiestennaam LTGL al op Dour en Couleur Café enkele zomers geleden. Nu probeert de man het dus onder zijn eigen naam en ook met andere nummers. Morgan had echter weinig meer te bieden dan beats die uit een laptop kwamen en wat monotoon gerap. Zijn sound was simpelweg te doorsnee om het publiek te kunnen boeien, iets wat we ook snel merkten. Mensen haalden na enkele nummers al hun gsm boven om wat te scrollen of begonnen te babbelen. Doordat de man zijn bindteksten in het Engels bracht, werd de afstand met het publiek ook groter.

© CPU – Marijke Crynen

Om iets voor negen uur trad Glints dan eindelijk naar voren vanop zijn verhoogje, op dezelfde dramatische manier als in de AB enkele maanden geleden. Vanaf het begin was het duidelijk dat het om een thuismatch ging en Jan Maarschalk Lemmens er iets speciaals van wilde maken. Zo sloeg hij iedereen met verstomming toen in loges aan weerszijden van het podium drie blazers opdoken die daar heel het optreden bleven staan. Zo gaven ze het openingsnummer “A Crack of Thunder” meteen extra cachet gaven. Wie hiermee op een vergadering mee op de proppen is gekomen, verdient hulde, want de live blazers bewezen zich als een geweldige toevoeging aan Glints’ liveshow.

Aangezien er in het recente werk van Glints steeds meer melodieën en instrumentatie aan te pas komt, kwam deze nieuwe sound veel meer tot zijn recht met live blazers. Bij “So Sorry” – met een geweldig charmante passage van Blu Samu – werden we getrakteerd op een fenomenale trompetsolo door Jo Hermans. “Some Time Alone” – opgedragen aan Faisal: ‘Deze is voor u bro’ – kreeg vervolgens ook een zwoele outro met een saxofoonsolo. Door tegelijk toch nog de beats en synths uit een doosje te laten komen, behield Glints zijn kenmerkende hiphopsfeer en daarmee ook het evenwicht in zijn sound.

© CPU – Marijke Crynen

Net zoals in de AB doken ook deze keer weer verschillende gasten op. Zo kwam Roméo Elvis zijn feature in “Just a Prick” brengen, en ook Daan – verkleed als spook – was er om op zijn kenmerkende manier wat angstaanjagende kreten en spoken word toe te voegen aan “The Dark!”. In de bisronde verscheen ook nog Jan Paternoster van Black Box Revelation om de gitaarriffs van het net samen uitgebrachte “Alarm” te verzorgen.

In het laatste halfuur schakelde Glints een paar versnellingen hoger en kregen we snel achter elkaar “Minimum Wage”, “Fear” en “Blank” (met The Subs) te horen. Drie rave-achtige nummers waarbij we telkens een moshpit zagen opduiken. Het waren ook die momenten waarvoor het publiek duidelijk was gekomen, want telkens het de beurt was aan een trager nummer zoals het op piano gebrachte “Rear Window”, werd er op Snapchat-berichten geantwoord of lustig bijgepraat. Het maakte dat de intiem bedoelde momenten wat verloren gingen, net als hierdoor de dynamiek van de set.

© CPU – Marijke Crynen

In de bisronde ging het dak van De Roma er wel degelijk bíjna af, doordat eerst hits “All In” en “Roma” zich op het einde opvolgden. Ook dook Yong ‘broer’ Yello nog op in “She Flew The Coop”, een primeur als het ware. In een interview met Dansende Beren achtte Jan de kans immers nog heel klein dat ze ooit met hun twee samen een nummer zouden brengen. De bisronde werd uiteindelijk knallend afgesloten met wat we vanaf nu het officiële anthem van De Roma mogen beschouwen – althans, dat vinden wij toch – “Roma”. Luid werd het refrein nog lang gescandeerd tot de lichten terug aangingen.

Glints schakelde gisterenavond in De Roma op verschillende niveaus enkele versnellingen hoger, iets wat zijn live-act naar een hoger niveau tilde. Als je ziet hoe de Antwerpenaar op enkele jaren dermate is geëvolueerd, belooft dat alleen maar het beste voor zijn waarschijnlijk knallende toekomst.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Simple Plan @ De Roma: Poppunkfeestje deluxe

Vraag aan een punker hoe je Simple Plan definieert en het woord punk komt er totaal niet aan te pas. Vraag aan…
InstagramLiveRecensies

Cornelia Jakobs @ De Roma (Foyer): Grote ambities in klein formaat

Binnen iets meer dan twee maanden worden alle ogen in Europa opnieuw gericht naar Malmö waar 37 landen zullen deelnemen aan het…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Eerste namen Rock Herk 2024: Brutus, Whispering Sons, Herman Brusselmans en meer!

Nu de affiches van ’s lands grootste festivals almaar meer vorm beginnen krijgen, beginnen ook de eerste namen van de middelgrote varianten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.