FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Juicy: ‘Misschien maken we ooit wel een opera’

Wat ooit begon als een project voor een expositie, groeide uit tot een van de spannendste muzikale acts uit onze hoofdstad. Vorig jaar verscheen met MOBILE het langverwachte debuutalbum van het muzikale duo Juicy. Onlangs kondigden Sasha Vovk en Julie Rens na negen jaar en meer dan zeshonderd concerten aan dat ze een pauze nemen. Niet omdat ze elkaar beu zijn, of geen zin meer hebben om muziek te maken, wel omdat een van hen een baby verwacht. Om dat te vieren brengen ze op 3 november een nieuwe ep uit waarop de dames voor het eerst in het Frans te horen zijn én geven ze een groot feest in de Ancienne Belgique waarvoor wij eveneens tickets mogen weggeven. Wij spraken Sasha en Julie enkele weken geleden over de AB, cruelles formes en de toekomst.

Hoe gaat het met jullie? 

Julie: Heel goed, we zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de show in de AB. We gaan de set die we deze zomer op Couleur Café met brassband gespeeld hebben opnieuw brengen. We stonden ook geprogrammeerd op Ronquières in die opstelling, maar dat kon helaas niet doorgaan door het slechte weer. Daarnaast gaan we natuurlijk ook onze nieuwe ep samen met ECHT! brengen, dus dat zijn we volop aan het repeteren.

Sasha: Het is ook even geleden dat we samen gespeeld hebben, dus het is sowieso goed om dat nu allemaal opnieuw te oefenen en er zo weer een beetje in te komen.

De voorbije jaren konden we Juicy in heel wat opstellingen zien: akoestisch, met een orkest, met brassband. Waar komen die ideeën vandaan? 

Sasha: Dat ontstaat eigenlijk altijd vanuit de zin om samen te werken en onze eigen muziek opnieuw uit te vinden. Het is heel cool om een song te maken en dat dan plots op een heel andere manier te kunnen brengen en een nieuw arrangement daarvoor te maken. We vinden het gewoon heel tof om met andere muzikanten samen te werken, dat zit wel in het DNA van Juicy.

Jullie hebben voor Cruelles Formes ook samengewerkt met ECHT!. Hoe is dat verlopen? 

Julie: Heel goed, dat kwam heel natuurlijk en vlot eigenlijk. We hadden onze ep al geschreven, dus de muziek was er al, maar we wisten nog niet in welke taal we wilden zingen. Meestal werken we met producers die onze creaties dan herwerken, maar ditmaal wilden we eigenlijk een korter proces. We houden allebei heel erg van de sound van ECHT! dus zijn we daar gaan aankloppen. Ze hebben eigenlijk gewoon onze songs opnieuw ingespeeld met hun geluiden en dat was heel fijn. Er was geen eindeloos heen-en-weer gemail met nieuwe versies en aanpassingen die we wilden, waardoor we dus ook geen maanden in de studio doorbrachten. In drie dagen hebben we eigenlijk alles opgenomen en dat was heel anders dan wat we voordien deden, maar zo tof!

Op jullie nieuwe ep zijn jullie voor het eerst in het Frans te horen. Waarom nu? 

Sasha: Dat is iets dat we eigenlijk al heel lang wilden doen, wilden proberen. Op een bepaald moment hebben we ook het idee gehad om het album in het Frans te maken, maar uiteindelijk besloten we om op dat moment voor continuïteit in ons repertoire te kiezen. Het idee om muziek in het Frans te maken, hebben we echter niet opgeborgen op dat moment, we wisten dat we dat op een later moment wel zouden doen. Ik moet ook zeggen dat we dat wel eng vonden om plots in het Frans te schrijven en zingen, iedereen gaat opeens echt begrijpen wat we zingen. Enerzijds was het dus moeilijker, maar dat is misschien ook omdat we er te veel over nadachten.

Julie: Je moet er natuurlijk voor zorgen dat de boodschap de luisteraar nog steeds bereikt. We kiezen vaak voor onderwerpen die ietwat gecompliceerd zijn en dan is het altijd een moeilijk evenwicht dat we moeten bewaren, want we willen ook niet dat het kitscherig overkomt. We proberen daar echt op te letten, maar uiteindelijk is dat ook subjectief. Het blijft geëngageerd voor ons, maar het moet ook niet te serieus zijn. In het Engels konden we ons meer vrijheid permitteren in de zin dat het niet onze moedertaal is en het dus minder erg is als dingen niet honderd procent kloppen. In het Frans zouden we daar echt niet mee wegkomen. Het is dus niet per se moeilijker, maar vooral helemaal anders. Aangezien we geen taalkundigen zijn, werken we altijd met mensen samen die onze teksten in het Engels nakijken. We moeten ook meer aandacht besteden aan de uitspraak en zinsconstructie, dat is allemaal bijkomend werk dat we in het Frans niet hebben. We hebben dat ook altijd heel graag gedaan, dus de keuze voor Frans voor deze ep betekent niet dat we in de toekomst geen muziek meer in het Engels willen of zullen maken.

In het Engels is het minder erg als dingen niet 100% correct zijn, in het Frans kunnen we ons dat niet permitteren

Hoe zouden jullie die nieuwe ep – Cruelles Formes – zelf omschrijven? 

Sasha: Het is opnieuw heel eclectisch eigenlijk, maar de rode draad is wel het geluid van een band dat alles ondersteunt.

Julie: De songs zijn heel divers, je hoort de sound van ECHT! en Juicy versmelten tot een geheel.

De videoclip van “Lolo” heeft een ietwat bizar en absurd kantje. Waar komen die ideeën vandaan? 

Julie: “Lolo” is eigenlijk ontstaan vanuit de waanzin die COVID-19 en de bijbehorende lockdowns met zich meegebracht hebben. We hadden niet per se veel geld, noch veel tijd om die clip te maken en vanuit dat gegeven ontstond het idee om zelf iets te maken met dingen die we in huis hadden, een beetje zoals we ook deden toen we ons huis niet uit mochten.

Sasha: Er zijn ideeën die van ons komen, maar minstens evenveel die van onze vrienden komen. Er is een hele uitwisseling over sms geweest waarbij we een lijstje maakten van de meest absurde dingen die we in huis hadden om een clip mee te maken. We hebben ook met vrienden samengewerkt om alles te filmen, dus het heeft wel echt zo’n DIY-aspect.

Eerder omschreven jullie Juicy als een brein met vier armen. Wat betekent het voor jullie om zo intiem samen te werken? 

Sasha: We werken nu bijna tien jaar samen, dus dat wordt steeds makkelijker eigenlijk.

Julie: In het begin was het zeker niet evident, dat was een ervaring. (lacht) Inmiddels is dat echt vanzelfsprekend geworden, zelfs als we niet meteen iets hebben om samen aan te werken, spreken we veel met elkaar en steken ideeën de kop op. Op een bepaald moment wordt de lijn tussen de professionele sfeer en je privéleven heel dun. We zijn ook gewoon vrienden, dus dat maakt deel uit van ons dagelijks leven.

Sasha: Dat het zo erg deel uitmaakt van ons dagelijks leven, zorgt er ook wel voor dat die pauze enigszins eng is. We zijn bijna de hele tijd met elkaar in contact, bijna als een koppel, dus dat gaat wel aanpassen worden.

We zijn heel lang de persoon voor elkaar geweest waarmee we het meeste plannen hadden in de toekomst en waarmee we het verst vooruit durfden te plannen, dat gaat nu veranderen

Julie: Ik zou zelfs durven zeggen dat het intenser is dan een koppel, we projecteren echt wel ver in de toekomst. We zijn heel lang de persoon voor elkaar geweest waarmee we het meeste plannen hadden in de toekomst en waarmee we ook het verst vooruit durfden te plannen. Dat was ook de prioriteit voor ons allebei. Dat gaat nu wel veranderen, want dit is de eerste keer dat er iets is dat verder reikt dan wat wij al gepland hadden.

Sasha: Tien jaar lang is ons werk ook op de eerste plaats gekomen, zelfs voor relaties en vriendschappen. Nu is er dus voor het eerst iets wat die plek gaat innemen en ik denk dat ik voor ons allebei spreek als ik zeg dat dat wel enigszins eng is. Na muzikale baby’s, is het nu tijd voor een echte baby.

Julie: Maar wel nog steeds onze baby, soort van.

Hebben jullie nog andere projecten lopen de komende maanden? 

Sasha: We hebben aan een hedendaags stuk gewerkt met de vader van Julie en we hebben aan wat composities meegewerkt, dus er zijn wel wat kleinere projecten waar we samen aan werkten die nog moeten verschijnen. Ook voor synchronisatie zitten er wel wat dingen tussen, voor dans en theater en Julie gaat nog aan een ander theaterstuk werken. Er is dus wel wat materiaal om die pauze te overbruggen, maar voor Juicy als project is het nog afwachten.

Julie: Ja, ik weet nog niet precies wat ik de komende maanden ga doen, maar dat wordt vanzelf wel duidelijk.

Hebben jullie vooraf beslist hoe lang de pauze zal duren?

Julie: Nee, het hele idee was om dat niet te doen en gewoon te kijken hoe alles loopt. Dat we nu een pauze nemen, is voor ons ook vrij symbolisch, na alle samenwerkingen. We gaan nu de tijd nemen en dan zien we wel wanneer we weer de drang voelen om ons project op te pikken. Het is ook moeilijk te voorspellen wat voor muziek we dan zullen maken. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Juicy is er geen uitgestippeld toekomstplan. Wie weet hebben we over een paar maanden zin om iets compleet anders te maken, een opera bijvoorbeeld. Je weet het maar nooit.

Voor de eerste keer in de geschiedenis van Juicy is er geen uitgestippeld toekomstplan

Jullie hebben aangekondigd dat er een aantal verrassingen zouden zijn voor de show in de Ancienne Belgique, kunnen jullie daar al iets meer over vertellen? 

Sasha: Een stukje opera, of onze eigen musical. Nee, dat nog net niet, maar we hebben wel het collectief Moonshine uitgenodigd om een dj-set te verzorgen na ons concert in de AB. Daarnaast is er ook een officiële afterparty met Moonshine op een voorlopig geheime locatie.

Gedurende de afgelopen jaren hebben jullie wellicht ook heel wat memorabele en gênante momenten meegemaakt. Wat is voor jullie de top drie? 

Sasha: Een van de meest memorabele momenten was ongetwijfeld de albumrelease in de AB Box vorig jaar. Dat was echt fantastisch, iedereen zat echt samen in een bubbel. In het begin van het concert speelden we in het publiek en op een bepaald moment moesten we ons een weg banen naar het podium en er mensen waren die ons begonnen aan te spreken terwijl we eigenlijk middenin een show zaten. Dat was heel grappig.

Julie: Ik vond ons laatste coveroptreden in Schaarbeek ook wel een hoogtepunt eerlijk gezegd. We wilden nog een laatste keer op die manier optreden voor we onze eigen muziek zouden uitbrengen. Er was heel veel volk en er zijn zelfs mannen in ontblote borstkas het podium op gekropen om achter ons te dansen.

Sasha: Verder natuurlijk ook de samenwerkingen; zowel het orkest waarmee we zowel op Les Nuits Botanique gestaan hebben als op Festival des Libertés, als de brassband waarmee we op Dour en Couleur Café gestaan hebben. Dat zijn grote projecten en het is heel bijzonder om daar deel van uit te maken, om zo veel mensen te hebben die jouw muziek aan het spelen zijn.

Julie: De gênante momenten zijn dan weer eenvoudig samen te vatten, want dat zijn gewoon de momenten waarop er iets fout liep op podium. Ik wil die momenten niet beginnen tellen, maar er zijn er genoeg. Wanneer we moeten improviseren met zang en gitaar bijvoorbeeld. Het probleem is vooral dat we niet stoppen op zo’n momenten en allerlei rare geluiden begint te maken. Onze geluidsman begint dan via onze in-ears te roepen dat we moeten stoppen, maar dat gebeurt niet altijd meteen.

Sasha: Vorige zomer was er ook een hittegolf en toen moesten we ergens optreden, maar het was zo ongelofelijk warm dat we bijna flauwvielen. We hadden ook pakken in zwarte latex, dus dat maakte het alleen maar erger. Toen we optraden met een set vol covers waren er natuurlijk ook regelmatig problemen. Als ik er zo over nadenk zijn wij niet meteen het probleem, maar vooral het materiaal. Als het fout loopt, dan is het meestal daar. De laatste tijd gaat het wel beter, al komt dat misschien ook omdat we het inmiddels gewend zijn.

Jullie hebben het over latex outfits. Hebben jullie iets speciaals in petto op dat vlak voor de AB? 

Julie: Zeker, we hebben nieuwe, rode kostuums die we nog maar een paar keer gedragen hebben. Wie ons op Couleur Café gezien heeft deze zomer, moet het maar even door de vingers zien, want daar hadden we dezelfde outfit aan. Sorry.

Sasha: Ik denk dat ik misschien nog wel even langs de kleedster moet om wat aanpassingen te laten doen. Ik weet nog niet hoe ik er tegen die tijd uit ga zien natuurlijk.

Deze pauze betekent natuurlijk niet het einde van Juicy. Welke dromen willen jullie samen nog waarmaken? 

Julie: Optreden met een symfonisch orkest! Dat zou helemaal te gek zijn als onze grote comeback.

Sasha: Een live-album staat ook wel hoog op ons verlanglijstje, maar ik denk dat we vooral ook dromen van een album waarmee we de wereld kunnen rondreizen. In welke taal dat dan ook mag zijn.

Julie: In het Esperanto, of misschien bedenken we zelf wel iets.

Wil jij ook aanwezig zijn op het allerlaatste concert van Juicy vooraleer de dames een pauze van onbepaalde duur inlassen, dan hebben wij goed nieuws. Wij geven namelijk een duoticket weg voor het concert in de AB op 4 november. Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken is ons voor 3 november een mailtje te sturen op wedstrijd@dansendeberen.be, met een bewijs dat je ons volgt op Instagram of ons leuk vindt op Facebook en natuurlijk het antwoord op volgende vraag: wat is de titel van de nieuwe ep van Juicy? Veel succes en hopelijk zien we jullie in de Ancienne Belgique.

Facebook / Instagram

651 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Juicy @ Ancienne Belgique (AB Box): Wereldklasse

Er is bijna geen plek in onze hoofdstad te vinden waar de Brusselse formatie Juicy de voorbije jaren niet speelde. Al negen…
AlbumsFeatured albumsRecensies

JUICY - Cruelles Formes (★★★½): Artistiek hoogtepunt

Het muzikale duo JUICY groeide de voorbije jaren uit tot een van de spannendste acts uit onze hoofdstad. Met honderden optredens in…
InstagramLiveRecensies

Couleur Café 2023 (Festivaldag 2): Al dansend de zomer in

Onder een stralend blauwe hemel werd de tweede dag van Couleur Café aangevat met de nodige namen die van ver of iets…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.