AlbumsFeatured albumsRecensies

JUICY – Cruelles Formes (★★★½): Artistiek hoogtepunt

Het muzikale duo JUICY groeide de voorbije jaren uit tot een van de spannendste acts uit onze hoofdstad. Met honderden optredens in verschillende opstellingen overtuigden Sasha Vovk en Julie Rens dan ook keer op keer. Vorig jaar verscheen met MOBILE hun langverwachte debuutalbum, waarin we meegenomen werden naar een wereld vol r&b en hiphop met de nodige vleugjes klassiek en jazz. Toen bleek al dat JUICY in een genrehokje duwen verloren moeite was en dat benadrukken de twee nogmaals met hun nieuwe project. Toen onlangs het nieuws onze – en tal van andere – oren bereikte dat de dames voor onbepaalde tijd de pauzeknop indrukken, ging dat gepaard met de aankondiging van een voorlopig laatste concert in de Ancienne Belgique én de release van een nieuwe ep: Cruelles Formes.

Onlangs spraken we de dames van JUICY naar aanleiding van dat voorlopig laatste concert en bijbehorende ep. Daaruit bleek dat het allemaal toch wel ietwat spannend is en een van de redenen daartoe is dat het duo voor het eerst in haar moedertaal, ofwel in het Frans, te horen is. Omdat ze voor de verandering ook geen maandenlang proces van opnames en studiodagen wilden, klopten ze aan bij ECHT!, een Brussels kwartet dat naam maakte met zijn unieke composities waarbij jazz, elektronica en hiphop met elkaar versmelten. De liedjes die Vovk en Rens geschreven hadden, werden opnieuw ingespeeld en een paar dagen later was de ep klaar; zo vlot kan het soms gaan. Toch voelt Cruelles Formes op geen enkel moment gehaast of lijkt het alsof er te veel compromissen gesloten zijn.

Vorige maand lichtte JUICY al een tipje van de sluier met de release van “Lolo”, een ietwat absurd nummer dat meteen in ons hoofd blijft hangen, of we dat nu willen of niet. De dreigende sfeer bouwt op richting een explosief geheel, waarna we meegesleurd worden in een draaikolk met de waanzin nabij. De song gaat dan ook over de periode waarin we ons huis bijna niet konden verlaten zonder QR-code die moest bewijzen dat we gezond waren. Wanneer we daar de dag van vandaag over nadenken, lijkt dat absoluut onmogelijk en toch was dat een tijdlang de realiteit van heel wat mensen. Ook “g pas l’argent” begint op vrij duistere voet, waardoor de dansbare beat bijna crimineel aanvoelt, terwijl er wel degelijk wat borrelt onder het oppervlak. Naarmate de song evolueert, neemt de dreiging af en komt het geheel tot rust, al duurt dat maar even, want eenmaal het gerinkel van een kassa weerklinkt, mogen alle figuurlijke remmen los.

“zagadamoigada” – wat dat ook mag betekenen – ligt misschien nog wel het meest binnen het verwachtingspatroon, al wordt ook hier productioneel voor minder conventionele wegen gekozen. Dat zorgt ervoor dat de song iets buitenaards heeft en ons met een lichtjes onbehaaglijk gevoel achterlaat, al duurt dat niet lang, want Julie Rens en Sasha Vovk betoveren snel genoeg met hun samenzang en bewijzen daarmee nogmaals waar de kracht van JUICY ligt.

Dat herhalen ze op meer ingetogen manier op “branche moi”, een ballad à la JUICY. Er hangt een ietwat spookachtige sfeer om de coupletten, maar in de refreinen keert de rust terug en kruipt het duo onder de huid met magische harmonieën. Toch lijkt het erop dat de twee het beste bewaard hebben voor “bruit qui court”. We lijken middenin een soundscape terecht te komen en dus is het in eerste instantie vooral de sfeerschepping die opvalt. Stilaan ruimen de fonkelende klanken plaats voor een mysterieus geluid dat snel kracht wint tot een overweldigende drop ons plots meesleurt in het oog van de storm. Niet alleen op productioneel vlak zijn we onder de indruk, maar de grootse sound bevat eveneens een emotionele geladenheid. Net als in een storm zijn er af en toe rustmomenten, maar toch is het in de chaos en de drukte dat JUICY het best uit de verf komt.

Op Cruelles Formes bewijzen de dames van JUICY dat Frans hen zo mogelijk nog beter staat dan Engels. Ook de samenwerking met ECHT! lijkt een schot in de roos, want in slechts vijf nummers overtreffen ze moeiteloos hun debuutplaat MOBILE en tonen ze zich uiterst veelzijdig. De verschillende facetten die ze tonen, maken het project des te interessanter. Het moet gezegd: we gaan JUICY missen. Het is daarom bijna jammer dat de ep die ze als cadeautje achterlaten er voor zorgt dat we net nu nog meer van het duo willen horen.

Op zaterdag 4 november staat JUICY in de Ancienne Belgique.

Facebook / Instagram

Ontdek “bruit qui court”, ons favoriete nummer van Cruelles Formes, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Juicy @ Ancienne Belgique (AB Box): Wereldklasse

Er is bijna geen plek in onze hoofdstad te vinden waar de Brusselse formatie Juicy de voorbije jaren niet speelde. Al negen…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Juicy: 'Misschien maken we ooit wel een opera'

Wat ooit begon als een project voor een expositie, groeide uit tot een van de spannendste muzikale acts uit onze hoofdstad. Vorig…
InstagramLiveRecensies

Couleur Café 2023 (Festivaldag 2): Al dansend de zomer in

Onder een stralend blauwe hemel werd de tweede dag van Couleur Café aangevat met de nodige namen die van ver of iets…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.