AlbumsFeatured albumsRecensies

Juicy – MOBILE (★★★): Een turbulente trip naar planeet Juicy

De debuutplaat van het Brusselse r&b-duo Juicy liet door gekende redenen even op zich wachten. In de tussentijd kregen we met mondjesmaat echter een blik in de wereld van Julie Rens en Sasha Vovk. Dat blijkt een bijzonder intrigerend, ietwat bizar universum te zijn dat ons af en toe aan het denken zet en even later weer het ongewisse in stuurt. Na onder meer “Love When It’s Getting Bad” en “Treffles” kunnen we ons nu helemaal onderdompelen in een bad van hiphop, r&b en wat vleugjes jazz op MOBILE.

Er werd lang en hard gewerkt om het muzikale landschap te schilderen dat op MOBILE te ontdekken valt. Dat zowel Rens als Vovk een klassieke opleiding genieten, sijpelt dan ook door in hun hedendaagse, ietwat kritische creaties. Rijke instrumentale partijen weerklinken rondom elektronische texturen en weten zo een precair evenwicht te bewaren. Het balanceren tussen extremen is iets wat meermaals terugkomt op het album en beide muzikanten de kans biedt hun mogelijkheden zo breed mogelijk in te zetten. Niet alleen op muzikaal vlak, maar ook thematisch wil het duo grenzen doorbreken en dat blijkt anno 2022 nog steeds meer dan nodig.

Met “Fall Asleep” worden we in een soort comateuze toestand gebracht terwijl onder het oppervlakte een storm aan kracht wint. Die storm breekt voor het eerst open op “Youth”, een nummer waarop het duo met het ideaal van jeugdigheid speelt en de houdbaarheidsdatum van de mensheid in twijfel trekt. Voor de videoclip werd dat beeld nog maar eens uitvergroot en krijgen we Juicy te zien op een schaaltje zoals we dat kennen van de vleesafdeling in de supermarkt, omwikkeld met vershoudfolie. Het mag meteen duidelijk zijn dat MOBILE een soort totaalervaring hoort te zijn waarbij alle zintuigen geprikkeld worden en je meermaals aan het denken gezet wordt, toch blijft die grote verrassing hier en daar uit.

Van praten over rap naar zang, het is een transitie die meer dan eens de revue passeert op de debuutplaat van Juicy. “Late Night” doorgaat een complete metamorfose en weet zo onze aandacht van de eerste tot de laatste seconde vast te houden. De instrumentale laag zit vol verrassingen en kleine geluidjes die niet meteen opvallen bij een eerste luisterbeurt, waardoor het geheel nogal chaotisch overkomt. Een heuse schreeuw kondigt het einde van de song aan waarna de fakkel doorgegeven wordt op “Bug In”. De korte, maar krachtige compositie zet Juicy vol bombast neer als het ultieme powerduo. Hier en daar gluurt een beetje metal en rock om de hoek, maar uiteindelijk horen we vooral Juicy met iets meer drums dan gewoonlijk. Na de grootsheid komen we even tot rust op het korte, klassiek geïnspireerde intermezzo “Don’t Fall Asleep” dat vooral functioneel is in het geheel, maar ons als alleenstaande compositie waarschijnlijk een stuk minder in zijn greep zou weten te houden.

Niet alles hoeft echter zo experimenteel te zijn. Zo profileert “Truth” zich als de meer toegankelijke popsong van de plaat waarbij de vocals niet altijd de hoofdrol vervullen. In de tweede helft van de song komt de muzikale achtergrond van Julie en Sasha naar boven waardoor we een meer organisch geluid horen. De strijkers weten de aandacht te trekken waarna een bescheiden explosie van energie zich voltrekt. Het licht van “Truth” maakt plaats voor de duistere klanken van “Haunter”. Flitsende lichten banen zich een weg doorheen de dikke, donkere mist waarna de stemmen van Julie en Sasha als engelen op ons neerdalen. We moeten echter even geduld uitoefenen want het is alweer de tweede helft van de song die zich profileert als de betere helft. Daar breekt het geheel open en krijgen we zowaar de soundtrack te horen voor een nog te verschijnen film.

Wie Juicy de voorbije maanden live aan het werk zag, woonde hoogstwaarschijnlijk een intiem pianoconcert bij waarbij hun toen nog te verschenen liedjes in uitgeklede versie gebracht werden. De cirkel is rond wanneer het album afsluit met “Remain”, een song die terugkeert naar de basis van Juicy ofwel de piano. Het emotioneel geladen nummer weet de rust terug te brengen na een turbulente rit waarvan we nog even moeten bekomen.

Op MOBILE weet Juicy een geheel eigen wereld te creëren die zijn volle potentie nog niet benut en eveneens niet los van onze maatschappij blijkt te bestaan. Geen cliché liefdesliedjes, maar onverwachte thema’s komen aan bod op een experimentele, doch toegankelijke manier. Wij zijn alvast aangenaam verrast door de prestaties van het duo en kijken dan ook reikhalzend uit naar de release party op 25 maart in de Brusselse Ancienne Belgique.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Juicy @ Ancienne Belgique (AB Box): Wereldklasse

Er is bijna geen plek in onze hoofdstad te vinden waar de Brusselse formatie Juicy de voorbije jaren niet speelde. Al negen…
AlbumsFeatured albumsRecensies

JUICY - Cruelles Formes (★★★½): Artistiek hoogtepunt

Het muzikale duo JUICY groeide de voorbije jaren uit tot een van de spannendste acts uit onze hoofdstad. Met honderden optredens in…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Juicy: 'Misschien maken we ooit wel een opera'

Wat ooit begon als een project voor een expositie, groeide uit tot een van de spannendste muzikale acts uit onze hoofdstad. Vorig…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.