AlbumsFeatured albumsRecensies

De Jeugd Van Tegenwoordig – Moderne Manieren (★★★★): Ongeëvenaarde Nederlandstalige hiphop

Eindelijk, na bijna vijf jaar zonder nieuw album, is De Jeugd Van Tegenwoordig terug van weggeweest. Jeugdig zijn ze ondertussen allang niet meer, want Willie Wartaal, Faberyayo, Vjèze Fur en Bas Bron zijn al allemaal de veertig voorbij. Al sinds 2005 staat het viertal bekend onder de noemer De Jeugd Van Tegenwoordig. Sindsdien scoorden ze hits met “Sterrenstof“, “Watskeburt?!“, “Hollereer“, “Get Spanish” en “Manon“. In 2018 brachten ze ze nog het dubbelalbum Leuk is Anders uit, maar sindsdien bleef het op muzikaal gebied erg stil. Vorige zomer kwam er dan eindelijk de single “Naar De Maan” met, jawel, zangeres Maan. Er was iets op til en enkele maanden geleden kwam de verlossende aankondiging dat we na bijna vijf jaar eindelijk een nieuw album mochten verwachten. ‘De Jeugd Van Tegenwoordig is terug. Nog altijd even geil; niet eens per se op een seksuele manier. Nieuwe inzichten. Oud zeer op nieuwe plekken. Moderne Manieren en Irritatie Technieken.’

Op die manier kondigden ze hun grote comeback aan, De Jeugd zoals we ze kennen dus. Via hun WhatsApp-groepje kwamen de jongens uiteindelijk tot de naam Moderne Manieren. Het album is het resultaat van een observatie van onze maatschappij door de ogen van de mannen van De Jeugd. En dat is een veelbelovend startpunt, zeker als je weet waar Willie Wartaal en consoorten in het verleden toe in staat waren. De maatschappijkritiek en controverse was nooit ver weg en dat is ook op deze plaat niet anders, al weten ze hun kritiek op de hedendaagse maatschappij nog beter te verpakken dan voorheen. En ja, ook de liefhebbers van de Nederlandse taal komen terug aan hun trekken, want De Jeugd heeft ook nu weer inspiratie geput uit hun spitsvondige arsenaal aan taal- en woordmopjes.

De afgelopen maanden kregen we in totaal drie voorproefjes te horen van wat we van Moderne Manieren mochten verwachten. Eerst was er “Ze Is Pas Net Begonnen (Leerstage/Werkstage)“. Daarna kregen we een echt ouderwets De Jeugd-hiphopnummer genaamd “Goed Nieuws“, en als laatste single kregen we ook nog “Dat Mag Niet“. Die eerste was direct een binnenkomer van jewelste en ongetwijfeld ook een van de beste tracks op de plaat. De dansbare beat van Bas Bron, het catchy refrein en de heerlijke strofes van de drie mannen zorgen voor een funky cocktail. Een nummer over twerken was nog nooit zo leuk. “Dat Mag Niet” was dan weer totaal iets anders. Dit lied begint met een knotsgekke snelle carnaval-beat waarna een chaotische Vjèze Fur losbarst: ‘Snel, snel, snel, snel, boeken, boeken, boeken, voordat het verboden is.’ Het gaat over alles wat tegenwoordig wel en vooral niet meer mag. Een hilarische aanklacht tegen de hedendaagse maatschappij, inclusief bijhorende videoclip die de mondhoeken ongetwijfeld een aantal keer doet omhooggaan.

Waar gaat het dan inhoudelijk zoal nog over op het album? Welke delen van de maatschappij worden geviseerd? “De Jakkaman” gaat over hippe designerjassen, terwijl “Track en Tracen” een elf minuten durende epos is over jawel, pakjes bestellen. Het nummer gaat over hoe we soms eindeloos zitten af te wachten tot ons pakketje eindelijk geleverd is. ‘Oeh, is het al hier?’, zingt Willie Wartaal. We steigeren soms bijna van ongeduld terwijl we door het raam zitten te kijken of de bezorger nog niet in aantocht is. Het is zo herkenbaar dat het soms een beetje pijnlijk wordt, want bijna iedereen zal zich hierin herkennen. Een ander hilarisch lied is “Dandyboy Moderno”, over hoe je tegenwoordig ook als man helemaal mee moet zijn op het gebied van de nieuwste (mode)trends. En als je jou nog zou afvragen welk beroep die moderne man dan uitoefent, dan is dat volgens De Jeugd freelance creative.

Natuurlijk heeft het album ook muzikaal heel wat te bieden. Uiteraard krijgen we weer een paar leuke hiphopbeats te horen, maar daar blijft het niet bij. “Ze Is Pas Net Begonnen” barst van de synths en neigt naar de disco, “Housie Housie” is uiteraard een house-nummer en “Brokstukken In De Lucht” is een mdma-trip recht naar de ruimte. Toetsentovenaar Bas Bron verkent ook op dit album weer nieuwe horizonten. Funk, disco, hiphop, house, jazz en een vleugje dancehall. Op “Broeder Ja” krijgen we zélfs een scheurende elektrische gitaarsolo te horen. Bron levert alle ingrediënten aan en Wartaal, Faberyayo en Vjèze Fur maken er op hun beurt een heerlijk gerecht mee. ‘De schwung is impeccable’, zong Wartaal ooit op “Aldiedingen”. Ondertussen is dat lied al dertien jaar oud, maar die schwung is er nog altijd, dat horen we. Het grootste minpunt van het album zit hem in de lengte van de nummers. Sommigen neigen al snel naar de vijf, zes, zeven en soms elf (!) minuten qua lengte en dat is soms iets te veel van het goede. “De Jakkaman” en “Broeder Ja”, respectievelijk zeven en zes minuten lang, kunnen ons niet tot het einde blijven boeien en worden soms wat te eentonig. Al is dat maar een kleine smet op het blazoen van een voor de rest oerdegelijk album.

Meer dan achttien jaar zijn ze ondertussen bezig en dus is De Jeugd Van Tegenwoordig eindelijk officieel volwassen. De Jeugd is eigenlijk geen jeugd meer, maar daarvan is op dit album heel weinig te merken. De groep klinkt nog steeds grappiger en spitsvondiger dan ooit tevoren. Maar zijn ze ook nog relevant? Die vraag hebben ze zich ongetwijfeld zelf ook al gesteld, zeker in tijden waarin Nederlandstalige artiesten als Goldband, Merol en Froukje de fakkel lijken over te nemen van de oude garde. De oplossing voor dat probleem laten de jongens zien in de clip van “Goed Nieuws”. Ze laten zich gewoon vervangen door Goldband. En zo schittert Karel als Faberyayo, Boaz als Willie Wartaal en Milo als Vjèze Fur. Van een mindfuck gesproken.

De Jeugd Van Tegenwoordig geeft de fakkel dus door zou je denken, maar schijn bedriegt. Veertig is het nieuwe twintig, want uitgeblust klinken de mannen nooit op dit album. De Jeugd speelt nog steeds mee op het hoogste niveau en daar is Moderne Manieren het mooiste bewijs van. Na al die jaren zijn hun nummers nog steeds een verademing voor de Nederlandse hiphopscene. Vorige week zaterdag zorgde De Jeugd Van Tegenwoordig voor een bangelijk optreden op de Lokerse Feesten. In het najaar gaat De Jeugd ook nog op tournee door België en Nederland. Zowel de tickets voor De Roma als die voor de AB zijn allemaal al uitverkocht. Voor fans die nog geen tickets hebben, wordt het dus duimen dat er toch nog nieuwe tourdata aangekondigd worden. Wie toch niet zolang kan wachten, kan nog proberen zijn kans te wagen op Lowlands. Daar zorgen ze op zondag 20 augustus ongetwijfeld voor een feestje!

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Track en Tracen”, ons favoriete nummer van Moderne Manieren, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Editors, De Jeugd Van Tegenwoordig, Froukje en meer naar Paaspop 2024

Het Nederlandse Schijndel mag zich weer klaarmaken voor een van de gekste festivaldriedaagses van de lage landen. Paaspop heeft zich door de…
InstagramLiveRecensies

De Jeugd Van Tegenwoordig @ De Roma: Volksfeest voor jong en oud

Ruim achttien jaar nadat ze de Nederlandstalige muziekscene op z’n kop zetten met “Watsekeburt?!”, kunnen we De Jeugd Van Tegenwoordig eigenlijk niet…
LiveRecensies

Lokerse Feesten 2023 (Festivaldag 2): De regen als hoofdrolspeler

De eerste zaterdag van de Lokerse Feesten was aangebroken. Ook al verbruikte Nederland vrijdag heel wat energie, we zijn nog maar aan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.