InstagramLiveRecensies

blackwave. @ OLT Rivierenhof: Stralende gezichten vervangen de warme zon

© CPU – Kathleen Ooms

Uit een toevallige ontmoeting in de Brusselse scene ontsproot in 2016 blackwave.. De Antwerpse producer Willem Ardui en rapper Jay Atohoun bundelen hun speelse sound al zeven jaar tot een mengelmoes met hiphop als hoofdingrediënt, maar ook met jazz, funk en r&b als smaakvolle kruiden. Het hiphopduo kwam vorig jaar met het album no Sleep in LA, logischerwijs geschreven in de Amerikaanse metropool. Toch hield het het gisterenavond wat dichter bij huis en zou het optreden niet grotendeels in het teken staan van deze plaat: wel mochten we ons opmaken voor een overzicht van de discografie van blackwave.. Dit inclusief een nieuwe set-up, nieuwe muziek en niet geheel toevallig opnieuw in het OLT, waar het in 2018 en 2020 al eens een thuismatch speelde. Willem Ardui groeide immers in die buurt op.

Met een geparfumeerd stoffen bandje van eigen makelij als souvenir, worden we in het amfitheater van het mooie Rivierenhof aromatisch verwelkomd. Producer, schrijver en multi-instrumentalist Geo Jordan was vanuit Londen afgezakt om zijn fusie van elektronische muziek met soul te presenteren tijdens zijn allereerste show in Antwerpen. De artiest met meerdere gezichten werd al genomineerd voor twee Grammy’s na zijn werk met Doja Cat en kwam het podium op met een elektrische gitaar. Het staande gedeelte voelde echter nog wat als verboden terrein aan, want het talrijk aanwezige volk zocht, misschien ook even onder groepsdruk, de veilige tribune op. Jordan had een elektronische backingtrack meegenomen waar hij over zong, maar waardeerde die soms ook op met zijn elektrische gitaar. Op een hoogtepuntje was het echter wachten tot het einde van de 25 minuten durende set. “Freedom” was de afsluiter en meteen ook het meest noemenswaardige moment. Het funky deuntje werd onverwachts onderbroken door scherpe synths die zich een weg door door het park baanden. Toch kon Geo Jordan moeilijk overtuigen. Hoewel hij er vocaal en instrumentaal steeds goed op zat, mankeerde het streepje animo waarnaar we verlangden toch net. Het leegstaande middenplein dat zowel letterlijk als figuurlijk een barrière vormde tussen podium en publiek, speelt daarin waarschijnlijk ook wel een rol.

© CPU – Kathleen Ooms

Aan blackwave. om die barrière te doorbreken dus, en dat probeerde het duo aan het begin van de set al met “GoodEnough”. Ardui en Atohoun gunden elkaar de spotlights bij hun eigen lyrics. Terwijl die laatste rapte, ging de eerste even uitademen op het opstapje van de gitaristen en omgekeerd. Het was leuk om te zien hoe de mannen elkaars tekst ondertussen wel meezingen, en dat weerspiegelt zich in het publiek. De energie verspreidde zich mooi over het OLT, dat in tegenstelling tot het concert van vrijdag niet helemaal uitverkocht was. Genoeg plaats om te bewegen dus. Daar maakten de aanwezigen gulzig gebruik van, al hadden ze wel enkele nummers nodig om in de mood te komen.

Gelukkig droeg de spontaniteit van het duo op het podium daar graag aan bij. De gespannen gelaten van enkele slechtgezinde bezoekers werden zonder al te veel moeite omgetoverd tot vrolijke gezichtjes die de stralende zon van achter het podium een beetje vervingen. De livepremière van recente single “champion” was daarin een wat vreemde eend in de bijt, die als persoonlijke en ingetogen opvoering nog eerlijker overkwam dan de rest van de al oprechte setlist.

© CPU – Kathleen Ooms

Hoewel de heren uiteraard de meeste aandacht naar zichzelf trokken, voelde het eveneens als een negenmansshow aan. De zevenkoppige band die het duo meebracht, mocht er wezen. Vooral het blazersduo telde voor een klein orkestje en raakte maar niet buiten adem. Met meerdere spotlightmomentjes behaalden zij behaalden het zilver van de avond. Enkele ogenblikken later haalde Atohoun zijn hoge stem boven. Die bracht het publiek voor het eerst echt aan het dansen, al mogen we de rol van het funky beatje daarin niet verwaarlozen. Het enthousiasme van het publiek had het podium terug bereikt, met een eerste handenklapsessie als gevolg.

Dit zorgde samen met een nieuw, snel en energiek nummer – vorige maand geschreven in Los Angeles – voor de nodige afwisseling in de tot hiertoe gemoedelijke setlist. De werkelijke temperatuur daalde onder de 23 graden, maar in de arena bleef de warmte van de afgelopen dagen perfect weerspiegeld: zonnig, warm en met zweetdruppeltjes op ons hoofd. Die iets hevigere stukjes sloegen beter aan, omdat dat hetgeen is waar naar onze mening blackwave. het meest in uitblinkt: zwoele warmte combineren met snellere tempo’s, energie en funky ritmes. De performance van “cracked screen” was daar een mooi voorbeeld van: het nummer vertegenwoordigde de snelste rapritmes van de avond, maar de ontspannen flow bleef doorsijpelen in de bliksemsnelle energie. Dat werd mede mogelijk gemaakt door die nieuwe set-up, waar een percussionist voor het eerst deel van uitmaakte.

© CPU – Kathleen Ooms

Het slotakkoord was weggelegd voor “Elusive“, dat mooi meegekeeld werd. Het daarop volgende gescandeer van de tekst ‘I just want it to be over, but I don’t want to get over you’ vanuit het publiek luidde de bisronde in. “i miss” volgde en bleek zelfs nog oprechter dan de voorgaande songs. De klank en kracht werd bijgezet door het elektrische gitaarspel van Ardui. Ook het meezingbare refrein droeg bij aan een rustige, maar toch volwaardige afsluiter van de set. Zo leverde het Antwerpse hiphopduo niet enkel de aanvankelijk gezapige set af, maar brachten ze het OLT toch ook in beweging met een smeuïge, zomerse cocktail van relaxte en sensuele ritmes. De zwoele, funky wave was zo zeker aanwezig, al zouden we de kleur ‘black’ niet meteen associëren met het gevoel dat blackwave. uitstraalde. En dat is maar goed ook.

Vandaag speelt blackwave. nog een uitverkochte show in het OLT. Voor dit optreden zijn alle tickets de deur uit, maar morgen kan je wel terecht bij Stage 4 van Pinkpop om het duo aan het werk te zien. Ook de grootste festivals van ons land laten deze kanjers niet aan zich voorbij gaan: blackwave. staat op zaterdag 1 juli op Rock Werchter en op 17 augustus op de openingsdag van Pukkelpop.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single blackwave. - "pressure" (feat. IYAMAH)

2023 was zonder enige twijfel een topjaar voor blackwave.. Na de release van No Sleep In LA zette de band enorme stappen: niet…
InstagramLiveRecensies

Crammerock 2023 (Festivaldag 2): Binnenkoppers à volonté

Deze jaargang van Crammerock werd vrijdag feestelijk op gang getrapt met enkele smakelijke sets van onder meer Miles Kane, Goose en Merol….
InstagramLiveRecensies

Hellmut Lotti Goes Metal @ OLT Rivierenhof: Afspraak met de geschiedenis

Had je ons een jaar geleden proberen wijs te maken dat we met Dansende Beren uit de bol zouden gaan op een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.