S10 @ Ha Concerts: De paaseieren hebben gesmaakt

Stien den Hollander haar carrière brak open toen ze vorig jaar het Eurovisiesongfestivalpodium besteeg met “De Diepte“, maar inmiddels groeide de zangeres met haar mix van spoken word, zang en rap uit tot een waar alternatief popfenomeen. Met een achternaam die gelijk ook haar nationaliteit onthult, bouwde S10 al een uiteenlopende muziekcollectie op die zich niet laat beperken tot één genre: bladeren we haar discografie door, dan horen we zowel breekbare ballades, poppy dancetracks als doorwinterde hiphopnummers. Die succesformule trok ze door in haar in oktober uitgebrachte plaat Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt, al zocht de hiphop uit het begin van haar loopbaan daar wel een beetje de achtergrond op. Deze reflectie op haar huidige leven werd voorafgegaan door “Adem Je In“, “De Diepte” en “Laat Me Los” en leverde haar een Edison en een 3FM Award voor Beste Album op. Daarnaast domineerde ze met “Zonder Gezicht” en “De Diepte” ook nog eens de 3voor12 Song van het Jaar. Reden te meer dus om naar Gent af te zakken voor een ietwat late albumreleaseshow.

De 26-jarige Gotu Jim bracht recent zijn tweede album Niet Geslapen Wel Gedoucht uit en kan daarmee uit genoeg materiaal puren om de mooie Gentse Ha Concerts-zaal te openen. Dat doet hij bescheiden met een eerste liedje dat eigenlijk meer weg heeft van een inleiding tot de echte set. ‘Nog een druppel’, zingt hij wat tegenstrijdig op deze zonnige dag en hoewel we fan zijn van dit stemgeluid, besluit hij met het volgende nummer de energie de lucht in te stuwen. “Acid Plaat” kan ons met zijn uiterst fijne beat overtuigen. Het subtiele snuifje autotune kan dat iets minder, net omdat het eigenlijk overbodig is. Wanneer er even later hier en daar een iets onzuiverdere noot klinkt, zien we in waarom van die autotune gebruik gemaakt wordt, al zijn die mindere noten zeldzaam. Op “After” heeft de Nederlander het over dat hij zich op afterparties ‘met van alles verdooft’ en over de eenzaamheid die hij voelt wanneer hij na zo’n nachtje stappen weer thuiskomt. De zanger zet zijn set verder met “Regen”, dat een accentje van drum-‘n-bass bevat. Als hij mededeelt dat dit zijn favoriete nummer van het album is, kunnen we ons daar zeker in vinden; in tegenstelling tot de titel spatten de zomerse vibes ervan af. Over zijn favoriete ‘pokoe’ ooit, “Stiekem wil ik DJ zijn”, hebben we dan weer meer twijfels. Jims hoge stem trekt onze positieve aandacht, maar de ‘dj, dj, dj’ op de climax van het nummer voelt wat als te veel van het goede. “Emma” stuwt de dansbaarheid nog wat de hoogte in en zo eindigen we niet met een overweldigende, maar wel een fijne noot. Let’s Gotu S10!

Zij verschijnt als een lichtje op het podium en neemt de piano-intro in eigen handen. ‘Het licht is niet licht genoeg’, zingt ze, al beginnen wij ons meteen wel wat lichtjes te voelen. Voor ons uit starend doet S10 ons dagdromen en even vergeten dat we in een concertzaal staan. Het is “Zondagskind” dat ons uit die droom opschrikt, wanneer de drummer vol enthousiasme de eerste slag aan zijn drumstel uitdeelt. ‘Voel je lekker op je gemak, dan ga ik dat ook doen’, aldus Stien. Zo gezegd, zo gedaan en met “Duik Diep” duiken we samen met de zangeres de downtempo-zee in. Volledig tegen de flow van het nummer in ontploft het instrumentaal voor een ogenblikje tot een regelrechte rocksong.

De gelegenheidsbezoeker wordt al snel op zijn wenken bediend wanneer als zevende op de setlist grootste hit “De Diepte” al weerklinkt. Een iets kalmere versie dan op het Songfestival kunnen we minder smaken, omdat dat rustige meer aanvoelt als cruise control-modus dan als intiem en gezellig. Dan zijn we meer fan van de liedjes waarin de Hoornse haar prachtige, hese stem volledig centraal komt te staan. Op “Eenzame Hoogte” staat ze niet, maar als we zeggen dat haar stem bij een van de beteren van Nederland hoort, liegen we niet.

S10’s korte nummers volgen elkaar op als een sneltrein, waardoor we de essentie soms missen en een liedje alweer voorbij is voor we het doorhebben. Ook voor bindpraatjes is geen tijd: de Nederlandse is gekomen om zoveel mogelijk nummers te brengen, en niet alleen die van haar nieuwste album. De positieve keerzijde is wel dat Stiens stem elk nummer groeit en steeds innemender wordt. “Alleen” was een van de eerste tracks die de zangeres schreef, in een bungalow in een vakantiepark. ‘Ik ben bang voor de toekomst’, pende ze toen neer. Ook al zijn we slechts vier jaar later; toch voelt die tekst al gedateerd aan. “Snowsniper” gaat een andere kant uit en toont S10’s rockkantje, dat zeker niet moet onderdoen voor de rustigere passages.

Het dankbare “De Leven” zorgt voor een prachtig hoogtepuntje, waarin S10 ons bij de keel grijpt met haar breekbare stem. De hoge strijkers eisen ook hun rol op en maken het geheel nog wat dramatischer. Wat ons echter wel opvalt, is hoe vaak de zangeres uit haar typische ‘oeh aah’-vaatje uit “De Diepte” tapt. Dat is geen verwijt, maar wel een vaststelling dat het echt haar visitekaartje lijkt te zijn. “Wat als niemand op mij wacht” was al eerder aangevraagd door – wij vermoeden – een man die S10 via zijn dochter leerde kennen en komt tot zijn groot enthousiasme nu ook aan de beurt. De trancy sound luidt hoofdstuk twee, ofwel het dansbare hoofdstuk van de set in. Een voorzichtig feestje wordt op gang geblazen, en “Dans mij naar huis” deinst op die golf voort. We krijgen echte rock-‘n-roll, al blijft het een beetje ingetogen aanvoelen, alsof de band niet voluit gaat. In ieder geval klinkt het lekker.

In de vooraf aangekondigde bisronde krijgen we van Stien en co nog haar twee samenwerkingen met vriendin Froukje. “Zonder Gezicht” en “Nooit Meer Spijt” krijgen beide een ander, minder elektronisch gezicht, maar wij onthouden toch vooral de première van “Sterrenlopen”, het liedje dat de zangeres luisterde voor ze het Eurovisiesongfestivalpodium opklom. Ha Concerts is als allereerste getuige van dit nummer dat in het najaar uitkomt en van meteen ook veruit de langste track van de avond. “Adem Je In” maakt tot slot de cirkel rond en beëindigt de set zoals hij begon: op een rustige, intieme toon.

Tijdens ons avondje in Gent kregen we een bescheiden lichtshow en een band die ten opzichte van zijn werk in de studio wat op de rem leek te staan. Zo eiste S10’s stem het middelpunt van de belangstelling op. De opbouw van de set was soms een beetje random, want rustige en stevigere nummers wisselden elkaar meerdere keren af, maar hetgeen waarvoor we kwamen, hebben we gekregen: een fenomenale stem die zich live niet strikt aan de studioversies van het album hield. Waar ze vorig weekend op Paaspop nog op enkele kleine foutjes te betrappen viel, was S10 vanavond haast foutloos. De paaseieren hebben haar stem schijnbaar goed gedaan.

S10 trekt vandaag door naar Het Depot in Leuven en op 17 juni zorgt ze mee voor een grotendeels vrouwelijke line-up op Werchter Boutique. Onze noorderburen kunnen de Hoornse bezig zien op 538 Koningsdag (27 april). Een dag later, op 28 april, staat ze voor een voorlopig bijna uitverkochte AFAS live en in de zomermaanden ook nog op onder andere Vestrock (3 juni), Rolling Loud (30 juni) en Lowlands.

Facebook / Instagram

Licht
Zondagskind