We hebben er tot eind oktober op moeten wachten, maar het ziet ernaar uit dat we dankzij S10 een winnaar hebben in de categorie ‘Mooiste Albumtitel van 2022’. Haar derde langspeler Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt verscheen misschien een beetje onder de radar, zonder een grote promotiecampagne, maar het is net door die sereniteit en eenvoud dat ze zichzelf een zekere professionaliteit toe-eigent. Die lijn trekt ze overigens ook door in het album zelf, waardoor ze zich wel eens bovenaan het lijstje met interessantste platen van het jaar zou kunnen nestelen. Je zou dat voor een deel kunnen steken op de heropleving van de Nederlandstalige muziek of de hype rond het Eurovisiesongfestival, maar het is vooral Stien Den Hollander zelf die de pluimen op haar hoed mag steken. Waar ze zich bij haar vorige album Vlinders nog eerder leek toe te spitsen op de hiphoptak van het genre, balanceert ze nu op een koord tussen dansbare en ingetogen pop.
Haast letterlijk een nieuw verhaal binnen haar carrière dus, maar met Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt maakt ze wel meteen duidelijk dat ze zich nu al meesteres mag noemen binnen dit door zichzelf gecreëerde genre. Door de iets toegankelijkere instrumentatie komen haar poëtische teksten namelijk nog meer richting de voorgrond, waardoor ze ons meer dan eens kippenvel en tranen in onze ogen bezorgt. Dat lijken op het eerste zicht grote woorden, maar je moet het meemaken om het te snappen.
‘Kijk, mama / Ik ben vrij, mama / Ik heb lief en ik doe mijn best / Dus misschien ben ik toch een goed mens, mama’, zingt S10 in openingsnummer “Zondagskind”, waarmee ze de perfecte brug slaat tussen Vlinders en deze Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt. Met een donkere bas en stevige drums als rockachtige instrumentatie komt de Nederlandse nog groot en redelijk furieus binnen, waarna de hitjes elkaar in sneltempo opvolgen, hetzij telkens op een ietwat andere manier. Waar “Wat Als Niemand Op Mij Wacht” nog de gevoelige snaar raakt dankzij Stiens breekbare stem en de ingetogen piano, bloeit het nummer niet veel later in een gigantisch catchy, donkere dansbeat waardoor het geheel niet alleen binnen de kortste keren in onze gehoorkanalen blijft plakken, maar ook meteen de twee kanten van de Nederlandse toont.
Opvolger “Nooit Meer Spijt” trekt die lijn grotendeels door, al doet X-factor Froukje vanzelfsprekend nog een schepje bovenop het hitgehalte. Dat is overigens niet de enige feature die we te horen krijgen op Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt, want op “Laat Me Los” horen we bijvoorbeeld ook Paskal Jakobsen van BLØF terug. Op zich een mooie combinatie, gezien zijn diepe stem de breekbaarheid van S10 goed aanvult, maar in z’n geheel doet het nummer misschien net iets te weinig. Het zorgt in elk geval voor een contrast met “De Ergste Dag”, waarin Mula B zijn zegje komt doen. Daarin knipoogt de Nederlandse namelijk nog eens richting haar hiphopverleden, en dat aan de hand van een dansbare beat.
Het valt doorheen Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt vooral op dat S10 op haar best is als ze het wat intiemer aanpakt en de teksten voor zich laat spreken. In de aanloop naar de plaat bewees ze dat al met prachtige singles als “De Diepte” en “Adem Je In“, en nu trekt ze die lijn ook door met het innemende “Eenzame Hoogte”. ‘Op eenzame hoogte / De wind in mijn rug / Ik mag voor altijd blijven dromen / Ik kom nooit meer terug’, zingt de Nederlandse haast zelfreflecterend over haar album; als S10 zo verder doet, mag ze inderdaad voor altijd blijven dromen. Dat ze in het nummer ook haar angsten en twijfels wist te verwerken, speelt haar natuurlijk alleen maar in de kaart. Zo ook op “Jupiter”, waarin we zelfs een uiterst minieme poppunkinvloed terughoren. ‘Alles is te snel / Alles is te groot voor mij’, het is iets waar we ons allemaal wel in kunnen terugvinden.
Dat laatste is ook van toepassing op het dreigende doch poppy “Soms”. ‘Het is best lastig te geloven / Dat jij mij echt zo graag ziet’, zingt ze met een grootse uitstraling. Of de manier waarop ze ons op het folkpopachtige “Hoor Je Mij” een hart onder de riem probeert te steken met de woorden ‘Hoor je mij / Het gaat niet voor altijd zo zijn’; het zijn telkens nummers die perfect binnen de ideologie van het album passen, maar dat is gek genoeg niet altijd zo.
“Duik Diep” kan met zijn donkere hiphopbeat bijvoorbeeld niet echt boeien en valt zo een beetje uit de boot, en ook “Dans Mij Naar Huis” voelt als een ietwat vreemde eend in de bijt. Die laatste is op zichzelf wel nog een goed nummer, maar als we de elektronische beat naast het akoestische einde leggen, valt toch vooral op hoeveel beter het ingetogen gedeelte in het geheel van Ik Besta Zolang Jij Aan Mij Denkt past. Dat laatste geldt ook een beetje voor “De Straten Versieren Met Bloemen”, want ook hier is het een dansbeat die het nummer draagt, maar door de ietwat kortere duur past het op zich beter bij de rest van de plaat.
Die paar kleine misstapjes nemen echter niet weg dat S10 met deze Ik Besta Zolang Jij Aan Mij Denkt gewoon een heel erg sterke plaat heeft gemaakt. De Nederlandse bewijst dat ze vandaag de dag veel meer is dan ‘dat meisje van het Eurovisiesongfestival’ en maakt de hype bij deze helemaal waar. Het is gek om te weten dat ze een dik jaar geleden nog voor een twintigtal mensen optrad in de Brusselse Botanique, want die lijkt dankzij deze derde langspeler veel te klein. Stien Den Hollander is sinds een aantal maanden een nieuwe weg in geslagen en dat past haar als gegoten. Meer nog, ze bewijst vandaag dat ze met deze plaat klaar is voor een paar stapjes hogerop. Het zou iets te kort door de bocht zijn om haar de opvolgster van Froukje te noemen, maar we wensen haar wel een gelijkaardige populariteitsboost toe. Want dat verdient ze.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.
S10 De Diepte past heel goed bij ons ik en mijn hartsvriendin kan ik album op cd kunnen krijgen mail mij aub ff