Jazz Brak @ de Vaartkapoen: Allesbehalve brak

© CPU – Ymke Dirikx (archief)

Wie Jazz Brak aan het werk wou zien, kon dat de afgelopen jaren enkel tijdens de optredens met zijn hiphopgroep STIKSTOF. Als rauwe en ongefilterde stem van het Brusselse collectief hertekende hij over de jaren heen mee het Belgische muzieklandschap en drukte hij op die manier zijn stempel op een genre dat nood had aan nieuwe impulsen. Des te blijer waren we toen hij in de winter aankondigde een solo debuutplaat uit te brengen waar hij al sinds de zomer van 2021 heimelijk mee bezig was. BRAK zag uiteindelijk afgelopen week het levenslicht en is een knap vergrootglas geworden op zijn omgeving, familie en de huidige generatie. Na twee veredelde try-outs, op We Are Open in Antwerpen en Out The Frame in Gent, was het hoog tijd om in Brussel zijn eerste echte soloshow te spelen. Daarvoor trok hij gisteren verassend genoeg niet naar de Anspachlaan, maar wel eindje verderop in de Molenbeekse Manchesterstraat. Back to the roots, daar waar het allemaal begon voelde Jazz Brak zich duidelijk in zijn sas!

Frontal Soundsystem als opwarmers laten opdraven is niet alleen een logische, maar ook een zeer verstandige keuze. Proceed en DJ Vega belichamen nu eenmaal de Brusselse hiphopscene als geen ander en hebben met hun wekelijkse radioshow op Bruzz een aardige reputatie opgebouwd. Hun anderhalf uur durende set stoomde de zaal dan ook optimaal warm met een goede mix tussen oude klassiekers en nummers van de afgelopen vijf jaar. Een paar nummers van Zwangere Guy en STIKSTOF konden uiteraard niet ontbreken en wakkerden het vuur in de zaal al een beetje aan. De laatste tien minuten gingen de twee weer iets meer terug in de tijd en toonden ze hun uitstekende scratchkunsten op subtiele wijze. Lekker setje met andere woorden.

© CPU – Toon Miermans (archief)

Als er iets is dat Jazz Brak de afgelopen jaren met STIKSTOF heeft geleerd, is dat wel dat je best met een sterke opener aan je optreden begint. De daad bij het woord voegen is wat hij deed met “HOEKEN EN MUREN“. De intro van beatmaker en dj van dienst Stab dompelde de industriële setting des te meer onder in een underground clubsfeer waar de tonen van de vooruitgestuurde single goed in weerkaatsten. De timing van Jazz was nog niet helemaal op punt en daar zal de gezonde spanning voor iets hebben tussen gezeten, maar herpakken deed hij zich telkens weer opnieuw met bravoure. Voor “NU OF NOOIT” ebde de nervositeit geleidelijk aan weg en kwam de zelfzekere Jazz Brak boven water die met veel handgebaren de tekst meer expressie gaf. De albumopener “NI VOOR NIKS” kwam pas als derde nummer in de set aan bod en bracht een iets donkerdere sfeer met zich mee. Met z’n hoodiekap op en ondersteund door dreunende bassen reflecteerde hij bezonnen voor zich uit. De fans hingen ondertussen aan zijn lippen en luisterden met volle aandacht naar een van de sterkste tekstschrijvers van België.

Jazz Brak voelde zich niet onwennig op de planken van de Vaartkapoen. Meer nog: hij genoot met volle teugen van zijn thuismatch. ‘Dit is het waar je naar uitkijkt als je aan het schrijven bent’, liet hij ons weten. Als een volleerde volksmenner schuwde hij tevens de publieksinteractie niet. Voor “WIND EN GOLVEN” mochten de handen van de Vaartkapoen bijvoorbeeld de lucht in en meegaan op de beat, iets wat meteen werd uitgevoerd door de paar honderd aanwezigen. Het einde bracht Jazz op fraaie wijze a capella. Lekker rauw en puur! Voor het zeer persoonlijke “GELUK(T)” mochten dan weer de vuurtjes in de lucht en kregen we het ook diep vanbinnen warm rond ons hart. Jazz Brak weet waar en voor wie hij het doet!

© CPU – Stijn Verbruggen (archief)

Bij een releaseshow horen een paar special guests en daar was Brak niet zuinig mee. Voor “DOE DAN” haalde hij Astro uit de coulissen, die even onder luid gejuich een zestien kwam meerappen met zijn copain. Jazz Brak doopte hem gisteren niet voor niets tot de Dr. Dre van STIKSTOF en Jazz Brak, een compliment waar geen woord van gelogen was. De ‘beste van het westen’ Low G bracht dan weer “ALL IN” helemaal mee vanuit Kortrijk. Het nummer kreeg in februari een plaatsje op diens album Schijnheilig. Met z’n snedige en scherpe kantjes paste het nummer als genoten bij de rest van de set. De grootste ‘verrassing’ was echter de enige echte Zwangere Guy. Voor het explosieve “OOOOOW” kwam hij zijn beste maatje Jazz Brak vergezellen. Samen plooiden ze de zaal letterlijk en figuurlijk in twee en kregen ze zelfs een heuse wall of death in gang. De sfeer werd ruiger en vooral energieker.

Bij de beste nummers van de avond hoorden enerzijds “MEER” en “RONDE CIRKELS”, niet voor niets twee singles die als voorproever voor BRAK de wereld waren ingestuurd. Het eerstgenoemde bleek al goed gekend door de fans en werd met een extra dubbel refrein iets langer gerekt. Ons hoorde je echter allesbehalve klagen, want het zorgde net voor meer vuur in de Vaartkapoen. Ingetogener en poëtischer kwam Jazz Brak met “RONDE CIRKELS” voor de dag. Live is het nummer minstens even pakkend als op plaat en schitterde het net omwille van z’n puurheid. Ook slotnummer “HAYABUSA” was een serieuze uithaal van formaat, die hij slim tot het einde bewaarde. Als catharsis kon deze wel tellen!

©CPU – Chris Stessens (archief)

Jazz Brak speelde een soeverein concert dat na een kleine veertig minuten beklonken was. Met net een album te hebben uitgebracht zat er voorlopig niet meer in, al hoorde je achteraf niemand morren. Iedereen kreeg waarvoor die gekomen was en je zag vooral dat Jazz Brak definitief de smaak te pakken heeft om nog een tijdje door te gaan met zijn solocarrière. We mogen dus alvast zeer dankbaar zijn dat onder meer zijn familie van STIKSTOF hem heeft kunnen overtuigen om deze stap te durven zetten en de sprong in het ongewisse te wagen. De Vaartkapoen bleek gisteren in ieder geval te klein voor de heerser en verteller in Jazz Brak, maar thuis beginnen zal hem ongetwijfeld een flinke boost gegeven hebben om er de komende maanden verder tegenaan te gaan.

Volgende week zaterdag 8 april staat Jazz Brak in Oostende op Push The Button. Voor deze zomer is voorlopig enkel een optreden op Couleur Café bekend gemaakt, maar meer data volgen binnenkort.

De VK sluit op 29 april haar deuren in de Manchesterstraat aan de hand van een episch slotfeest. Later dit jaar neemt de Vaartkapoen terug haar intrek in de voormalige en inmiddels gerenoveerde locatie in de Schoolstraat.

Instagram

HOEKEN EN MUREN
NU OF NOOIT