InstagramLiveRecensies

dEUS @ Ancienne Belgique (AB): God op aarde

© CPU – Joost Van Hoey

Na twee try-outs en een exclusieve showcase bij BXL Central legt dEUS de lat terug hoog. How To Replace It liet elf jaar op zich wachten, maar het is niet zo dat de Antwerpse rockband inactief was. Na Following Sea volgde een akoestische tournee, werd Mauro Pawlowski vervangen door Bruno De Groote en verbrak dEUS nationale records door de Ancienne Belgique achtmaal vol te doen lopen voor de twintigste verjaardag van The Ideal Crash. Dit jubileum kreeg nog een staartje door de documentaire Confessions to dEUS waarin fans getuigen over hun liefde voor dEUS’ derde album. Diezelfde fans waren Tom Barman en co niet vergeten toen “Must Have Been New“, “1989” en de titeltrack “How To Replace It” de muzikale comeback inluidden. Voor de eerste avond van vier uitverkochte AB-shows doorbrak dEUS de sleur van de afgelopen zomertournee. “Suds & Soda”, “Nothing Really Ends” en “Roses” moesten baan maken voor boordevol nieuwe nummers en andere tijdloze hits.

© CPU – Joost Van Hoey

Voor dEUS’ Benelux-tournee werd er binnensmonds gekozen om de Antwerpse garagerockers van Meltheads mee te nemen als support. Dat het viertal grote podia als de AB de baas kan, zagen we vorig jaar al op Humo’s Rock Rally. Sindsdien blijven de jonge wolven imponeren en schreven ze met “Naiëf” een hitgevoelig anthem dat nu al een Belpop-klassieker in wording is. Het viel daarentegen op dat de Nederlandstalige track Meltheads’ “Creep” of “Seven Nation Army” dreigt te worden. Ondanks de discrepantie tussen deze hit en de Engelstalige nummers had Meltheads geen gemakkelijke opdracht. Door het vroege aanvangsuur was de zaal bijster gevuld en kwam de snedige garagerock niet zo denderend over. Eenmaal er wat meer volk op de been was, kon de eerste moshpit aarzelend van start gaan. Verder beleefde het viertal ongetwijfeld de tijd van zijn leven. Het is immers weinig rockgroepen gegeven om op zo’n jonge leeftijd de Ancienne Belgique viermaal te mogen openen. Het is ze van harte gegund, want dat Meltheads weet hoe het zich in het zweet moet ‘arbeiten’, stond gisterenavond buiten kijf.

© CPU – Joost Van Hoey

dEUS schreef de afgelopen dertig jaar verschillende hits om al vanaf het begin de zaal te doen overkoken. Toch kreeg de terugkeer naar de Brusselse concerttempel een ceremonieel karakter. De bombastische percussie van “How To Replace It” zette de toon van wat geen standaard concertavond zou worden. De rockgoden kozen resoluut voor het wilde avontuur, maar maakten af en toe een omslag naar vertrouwde oorden. Hitjeszoekers werden bijvoorbeeld op hun wenken bediend toen “The Architect” (lichtjes onverwachts) speels werd ingezet. Het festivaladagium dat het links aan het podium gezelliger is, smolt als sneeuw voor de zon. Zowel bij Meltheads als bij dEUS zaten de feestbeesten aan de rechterkant te pogoën of gemoedelijk tegen elkaar te beuken.

Mocht dEUS een voetbalploeg zijn, speelde ze ongetwijfeld in de Champions League. Zo hoorden we gedurende de twee uur durende set verscheidende een-tweetjes die telkens een schot in de roos waren. Na Mauro Pawlowski’s scheurende gitaarclimax vanop “Instant Street” werd het heftig grooven op “Fell Off the Floor, Man”, dat live een pak noisier is dan op de klassieker In A Bar, Under The Sea. Bovendien was Barman de spreekwoordelijke “Man Of The House” die zonder al teveel praatjes de show spontaan regisseerde. Zo ‘betrapten’ we de bende erop dat in plaats van “Girls Keep Drinking”, ze “Must Have Been New” inzette. Deze schoonheidsfout werd weggeveegd door gewoon te doen alsof er niets aan de hand was. Dat ook Meltheads bedankt werd voor bewezen diensten, maakte de show des te menselijker.

© CPU – Joost Van Hoey

Vervolgens werd het op het einde een stuk rustiger. Tijdens de ballade “Love Breaks Down” lukte het dEUS om de zaal muisstil te krijgen. Het nummer was nog niet zo goed gekend bij het publiek, maar toen “Hotellounge (Be the Death of Me)” volgde, was ze terug alert. Dat er tussendoor gebabbeld werd, bedierf de pret geenszins. Daarvoor was het nummer te goed om niet zachtjes mee te fluisteren en ons te laten begeesteren door de stijlvolle verlichting, want meer had dEUS niet nodig om ons volledig in te pakken. Daar tegenover hebben de Antwerpenaren een kunstzinnig karakter dat ze openlijk durfden tonen. Het Franstalige “Quatre Mains” en het rokerige “Theme From Turnpike” vallen met moeite schijven te noemen, maar haalden de vaart er niet uit.

Tot slot was ook de bisronde geen potje verplichte nummers. Met de aanwezigheid van zangeres Lies Lorquet (Mintzkov) kwam “1989” volledig tot zijn recht. Nostalgisch doen met nieuwe nummers en terwijl fris voor de dag komen is een gave die voorlopig enkel dEUS machtig is. De lichten gingen aan toen het postrockachtige “Bad Timing” de zaal deed ontploffen. Naderhand had de groep nog tien minuten speeltijd, maar het was een wijselijke keuze om de aanwezigen een beetje op hun honger te laten zitten. Op die manier hield dEUS er de spanning in en was er ergens een geldig excuus om de groep binnen de kortste keren terug te gaan kijken. Bands waarvan de fans achteraf opsommen of discussiëren welke nummers ze live niet gespeeld hebben, zijn immers de groten der aarde. Wie gisterenavond niet wist dat gods wegen ondoorgrondelijk zijn, leest er best de Bijbel nog maar eens op na.

Wie How to Replace It live wil aanschouwen, heeft mogelijkheden genoeg: van 15 tot 17 maart speelt dEUS elke dag in een uitverkochte Ancienne Belgique en op 25 juni headlinet het Live /s Live. Op 15 juli zijn de heren na 28 jaar terug te vinden op Dour. In Nederland kan je dEUS gaan bekijken op 5 april in Melkweg (Amsterdam), op 6 april in Maassilo (Rotterdam) of op 8 april op het Schijndelse Paaspop.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Setlist:

How To Replace It
Man of the House
Constant Now
Girls Keep Drinking
Must Have Been New
The Architect
W.C.S. (First Draft)
Dream Is a Giver
Pirates
Faux Bamboo
Instant Street
Fell Of the Floor, Man
Simple Pleasures
Theme From Thurnpike
Love Breaks Down
Hottellounge (Be the Death of Me)
Quatre Mains
Sun Ra

1989
Bad Timing

Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.