De evergreens van onze nationale scene zitten in hun laatste voorbereidingsfase van hun eerste album in tien jaar. Dat dEUS een tumultueuze relatie heeft met leadgitaristen wisten we al langer dan vandaag. Desondanks verklaart dat wellicht waarom Tom Barman zijn hoofdbezigheid nooit een ondermaats album afleverde. dEUS’ internationale ambitie legde ook de lat hoog voor de volgende generaties vaderlandse rockbands. De Beavis & Butthead-commentaren op “Suds & Soda” zijn bijvoorbeeld iconisch. De laatste jaren ondergroef de band een beetje zijn exclusieve status door overal te spelen, maar sinds Mauro Pawlowski terug volwaardig lid is, vaart het schip weer rechte koers. “Must Have Been New“, de eerste single uit How To Replace It, was een blij weerzien van een oude vriend.
“1989” is echter zo doordrenkt van nostalgische gevoelens dat we bijna onze zakdoeken moeten bovenhalen. Kenners weten onderhand dat 1989 het oprichtingsjaar is van de band. Van de toenmalige bezetting blijft er weinig over, maar toch verschijnt dEUS fris en monter voor de dag. De vrouwelijke achtergrondgezangen doen alle spanningen uit ons lijf verdwijnen. Wanneer ex-gitarist Bruno De Groote kalm zijn gitaar laat janken, vallen alle puzzelstukken in elkaar. De ‘arrogante’ kunst- en filmstudenten van weleer zijn duidelijk volwassen mannen geworden die openlijk hun gevoelens durven uiten. “1989” is geen volgende “Hottellounge” of “Nothing Really Ends”, maar pretendeert dat ook niet te zijn. dEUS baadt daarentegen in weelderige luxe en laat geen kans onbenut om dat te etaleren.
How To Replace It verschijnt op 17 februari. De release wordt gevierd met een heroïsche terugkeer naar de Ancienne Belgische. Alle shows van 14, 15, 16 en 17 maart zijn hopeloos uitverkocht. Zaterdag 8 april is de groep een van de hoofdacts op Paaspop. Het allround muziekfestival in het Nederlandse Schijndel heeft enkel nog vrijdagkaarten in de aanbieding.
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.