LiveRecensies

The Paper Kites @ Botanique (Orangerie): ’t Is wederzijds

© Nick McKinlay

The Paper Kites is een van de meest consistente indiefolkbands die we vandaag kennen. Sinds 2013 komen ze elke drie jaar met een nieuwe in de smaak vallende langspeler. De vijfde in dat rijtje, Roses uit 2021, bood de gelegenheid om weer op tour te gaan en zo strandde het Australische vijftal ook in de Botanique. De band kwam de laatste tijd vooral in het licht dankzij het tien jaar oude nummer “Bloom” dat op TikTok rondzweefde. Toch bleek duidelijk dat er ook veel oudere allround fans hun plaatsje hadden opgeëist in de uitverkochte Orangerie.

Het voorprogramma van de Portugese singer-songwriter MARO ging nog niet van start of de zaal was al warmgestookt met drukte. Die drukte keek wel muisstil naar MARO’s performance, die kon ondergebracht worden in de meest minimalistische schuif, maar dat maakte hem niet minder interessant. Met sober gitaargetokkel en een breekbare stem zong ze kleine liedjes in zowel Engels als Portugees. Eurovisievolgers kennen haar van haar deelname in 2022 met “saudade saudade”, maar niet alleen die song was gekend. Ook “we’ve been loving in silence” – dat op de plaat meer trap bevat – uitte zich tot een kampvuursucces. De liefde tussen podium en publiek was duidelijk wederzijds, waarvan MARO’s guitige glimlach het bewijs was. Op 7 april komt de Portugese met een nieuw album, haar zevende al.

De veelheid aan onaangeraakte instrumenten op het podium liet al uitschijnen dat het er bij The Paper Kites meer gelaagd aan toe zou gaan. De band begon dan ook verrassend innemend tegenover de integere folk waarvan we hen vooral kennen. Een zelfzeker ritme op de drums en banjo kenmerkten het eerste nummer. De zachte stem van frontman Sam Bentley bracht alles in evenwicht, maar bleef wel subtiel zweven op het level van de toetsen, gitaar en bas. Zo kwam The Paper Kites tot een uitmuntend afgestemd geheel – perfecte indiefolk voor een autoritje door Australische vlaktes.

Het bleef natuurlijk wel 14 februari en na drie nummers kwam de zeemzoete kant van dit Valentijnsconcert dan ook tevoorschijn met dank aan de herintrede van MARO’s breekbare stem. Zij is een van de gastartiesten op The Paper Kites’ laatste plaat en kwam mee “Walk Above the City” brengen, tussen de band in, al was ze een zesde lid. Zo werd een reeks herkenbare emosongs ingezet en tussendoor verzekerde Sam er ons grappend van dat we allemaal depri de zaal zouden verlaten, en dan met name de ‘sad singles’.

Toch werd de sfeer nooit echt droef of slaperig, en dat had te maken met het mooie lichtspel dat energiek weerkaatste op vijf lange witte doeken die achter de band hingen. Ook molken ze hun nummers nooit uit, waartoe bands in hetzelfde genre al eens geneigd zijn, zeker live. Daarnaast hield Sam er tijdens zijn bindteksten zo’n oprechte, rustgevende yogaleraar-toon op na die je alleen maar een dankbaar, tevreden gevoel kon geven. Naast spirituele peptalks, liet hij ook los dat de band dit jaar nog met een nieuw album komt. Daaruit speelden ze het onuitgebrachte “Green Valleys”, dat verder borduurt op hun gekende sound.

Halverwege het concert stapten er drie Paper Kites af zodat Sam en toetsist Christina Lacy samen rond een stereomicrofoon gingen staan, enkel begeleid door Sams akoestische gitaar. Ze brachten het kleine “For All You Give”. Uiteindelijk kwam ook de rest van de band er lieflijk rondstaan en werden de harmonieën gemaximaliseerd in “Bloom”, aangevuld met een banjo. Even kregen we het gevoel dat zelfs de Botanique te groot was voor dit timide countrymomentje, maar de zaal gaf opnieuw een wederzijds gevoel van liefde en bleef met grote ogen kijken. Het feit dat alle vijf de leden hun stem kunnen inzetten maakt van The Paper Kites dan ook een bewonderenswaardige, rasechte folkgroep.

Eens de bandleden weer achter hun instrumenten kropen, werd de reguliere set afgetopt met meer uitgelaten nummers zoals “Without Your Love”, waarop Sams en Christina’s zachte, ingehouden stemmen van weleer zich volledig ontketenden, net zoals de elektrische gitaar van Dave Powys een prominentere rol opnam. Zo werd definitief duidelijk dat The Paper Kites een gevarieerd concert weet te brengen – getuige alleen al de vele instrumentenwissels – met materiaal uit hun volledige gamma. Een volleerde, zelfzekere liveband dus, al zou je het niet altijd zeggen gezien de verlegenheid die ze uitstraalden en weerkaatsten op het publiek, waarvan eenieder hoe dan ook met een gerust en gevuld hart naar huis kon.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

St. Clarity
Revelator Eyes
Renegade
Walk Above the City (feat. MARO)
Tenenbaum
Green Valleys
For All You Give
Paint
Bloom
By My Side
Don’t Keep Driving
Without Your Love
Electric Indigo

Featherstone
On the Train Ride Home

Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.