InstagramLiveRecensies

Lokerse Feesten 2022 (Festivaldag 4): Punk is bijlange niet dood

© CPU – Nathan Dobbelaere

Naar goede gewoonte organiseren de Lokerse Feesten, daags na de metaldag, ook een punkrockdag voor de jongere en minder jonge fans van het genre. De affiche mocht er zeker wezen en werd nog interessanter wanneer Heideroosjes ‘moest’ invallen voor Bad Religion, die niet konden aantreden wegens familiale problemen in de band. De absolute kraker van de avond was uiteraard Flogging Molly, maar ook het Amerikaanse ANTI-FLAG was een ware punkrock topper. The Interrupters zijn dé nieuwe ska-punk sensatie en tussenin stelden de Antwerpse garagerockers van SONS hun nieuwe album Sweet Boy voor. Intussen gaven enkele jonge Belgische honden waaronder HEISA, Meltheads en DIRK. in Club StuBru het beste van zichzelf.

ANTI-FLAG

© CPU – Nathan Dobbelaere

First things first, het is een beetje jammer dat het (anti)vlaggenschip van de Amerikaanse skatepunk ‘slechts’ 35 minuten mocht optreden. ANTI-FLAG liet het niet aan zijn hart komen en trok meteen alle registers open. Deze band uit Pittsburgh bestaat al sinds 1996 en is de kruisvaarder tegen alles wat er fout gaat in het thuisland met name religie, nationalisme en racisme. Vooral ex-president Trump en Poetin mochten het bekopen en het nummer “Hate Conquers All” was dan ook een uitgestoken middelvinger naar dit establishment. In een rotvaart werden de nummers afgehaspeld en op het einde konden er zelfs nog enkele klassieke covers bij, zoals onder andere “Blitzkrieg Bop” van The Ramones en “God Save The Queen”. Het was slechts een dik halfuur, maar de punkdag kon geen betere opwarmer voor de wei bedenken.

SONS

© CPU – Nathan Dobbelaere

Onder het mom ‘support your locals’ kwamen de mannen van SONS uit Melsele een thuismatch spelen op de ‘parking’. Letterlijk dan, want het festivalterrein op de Grote Kaai is het dagelijkse leven ook gewoon een parking. Als winnaars in 2018 van de talentenwedstrijd De Nieuwe Lichting van Studio Brussel, hadden ze immers hun opgebouwde livereputatie te bevestigen. Met hun stevige debuutplaat Family Dinner speelden ze al menig podia plat en nu was Lokeren aan de beurt. In een heel strakke set aan hoog tempo bulderden en ramden ze zich naar hoogtepunten als “Ricochet”, “I Need A Gun”, “Waiting On My Own” en het nieuwe “Nothing”. Dankzij hun spijkerharde sound en ritmische vibe kwamen de eerste stofwolken boven vooraan het podium en zo bevestigden ze wederom hun ijzersterke livereputatie. SONS zijn allesbehalve zoontjes, maar een heel volwassen band die misschien wel ‘the next big thing’ kan worden in de garagerockscene, of misschien zijn ze dat wel al.

SONS speelt op 14 augustus nog op het HEAR HEAR! in Hasselt en op 20 augustus op Parkpop in Oostkamp.

The Interrupters

© CPU – Nathan Dobbelaere

We moeten daar niet flauw over doen, The Interrupters waren eerlijk gezegd de band waar we stiekem nog het meeste naar uitkeken op de punkdag. Als je uitgenodigd wordt om het voorprogramma van bands als Dropkick Murphys en Green Day te verzorgen, dan heb je al een adelbrief waarmee je eens kan uitpakken. Op 5 augustus brachten ze hun vierde album In The Wild uit en dat zullen ze geweten hebben in Lokeren, de tweede halte van hun Europese tour. Deze ska-punk formatie bestaat uit enthousiaste zangeres Aimee Interrupter en drie broers en deze synergie viel ook vanaf minuut één op bij “Take Back The Power”. Bij “In The Mirror“, “A Friend Like Me” en vooral “Got Each Other” werden de beentjes gestrekt en skankte de menigte er daverend op los. Als je je mosterd haalt bij The Specials en je geeft er je eigen twist aan, dan weet je dat je probleemloos een halve weide op de been krijgt. Er werd ook even gedacht aan de vrienden van Bad Religion, die helaas verstek moesten geven, met een cover van “Sorrow”. De energie van de zangeres miste haar effect niet en zo rekruteerde ze met haar aanstekelijkheid alvast nieuwe fans van The Interrupters.

Heideroosjes

© CPU – Nathan Dobbelaere

Zomaar, last minute, werden Heideroosjes gerekruteerd om drie jaar na hun laatste optreden nog eens te vlammen op de Lokerse Feesten. Deze Limburgse punkrockformatie dankt zijn naam aan een sketch van Urbanus en nergens merkten we dat ze zo lang niet hadden opgetreden. Als je kan uitpakken met beukharde hits als “Damclub Hooligan”, “I’m not deaf I’m just ignoring you” en “Ik wil niks”, dan kan je al eens afwisselen met enkele grappige intermezzo’s als “Sjonnie en Anita” en een snoeiharde versie van “Madammen Met Een Bondjas”. Zelden zagen we zoveel mensen tegelijk crowdsurfen en bijgevolg had security zijn handen vol. Maar wát een feest was dit optreden. Heideroosjes traden op alsof hun ziel er vanaf hing en ook zanger Marco Roelofs dook met plezier in het publiek. Roelofs en zijn bende toonden hun appreciatie voor het enthousiasme en de energie en attitude van hun eerste plaat zit dertig jaar later nog altijd in hun lijf.

Heideroosjes speelt donderdag 18 augustus op Pukkelpop en vrijdag 23 december nog in Trix in Antwerpen.

Flogging Molly

© CPU – Nathan Dobbelaere

Als Flogging Molly een optreden aftrapt met “Drunken Lullabies” en je stond nog met een biertje in je hand, dan vroeg je eigenlijk om problemen. Voor je het besefte, was de inhoud van je bekertje helemaal vergaan in een enthousiaste massa. Dave King en kompanen kunnen als geen andere folkpunk omzetten in een immens feest dat niets aan de verbeelding overlaat. Als absolute headliner van de punkdag, bevestigde Flogging Molly waarom ze al vijfentwintig jaar een gevestigde waarde zijn in het genre. Tussendoor bracht King, nog een hommage aan Oekraïne met het magnifieke “Song For Liberty”. In de tussentijd ontstond er in het publiek ook een immense Marie-Louise-achtige boot, waarbij zo’n veertigtal mensen op te grond lagen te roeien. De sfeer zat overduidelijk meer dan goed.

Om de dorstige te laven, werd een blikje Guinness in het publiek gegooid, om het daarna helemaal te zien rondvliegen bij de inzet van het volgende nummer “Devil’s Dance Floor”. Wat ons vooral opviel, was dat Flogging Molly teruggreep naar hun oudere en klassieke hits, maar daar zal hun vijfentwintig jarige jubileum zeker voor iets tussen zitten. Tijdens “If I Ever Leave This World Alive” ontstond een oprecht broederlijk gevoel in de vuil-van-het-zand en kletsnatte menigte. Afsluiten deden ze met twee krakers, zowel “What’s Left Of The Flag”” en “Seven Deadly Sins”. Als er nog zand moest zijn, dan was het met schoppen tegelijk. Flogging Molly rockte, feestte en ontroerde tegelijk. Een optreden zoals ze eigenlijk allemaal zouden moeten zijn.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

68 posts

About author
Kind van de jaren '80 en '90 en daar ook een beetje blijven hangen...
Articles
Related posts
FeaturesInstagramUitgelicht

Dansende Beren zomerhit 2022

De teerling is geworpen, de stemmen zijn geteld: de Dansende Beren zomerhit is bekend. Met honderden stemmen kunnen we zeggen dat de…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Flogging Molly - Anthem (★★★★): Meer folk, evenveel sfeer

Een introductie aan Flogging Molly is voor liefhebbers van het genre overbodig. De Amerikaanse groep is reeds sinds 1997 een van de…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2022 (Festivaldag 1): Hoge toppen, Lage Landen

De eerste dag van Pukkelpop wordt nooit als een volwaardige festivaldag gezien, maar toch is dat tegenwoordig steeds meer wel dan niet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.