LiveRecensies

Sharon Van Etten @ OLT Rivierenhof: Uiteenlopende kwaliteit

© Ine Van Baelen

Sharon Van Etten bracht onlangs haar zesde langspeler uit en dat moet gevierd worden. In de VS doet ze dat met een uitgebreide tournee met Angel Olsen en Julien Baker, maar die prachtige line-up wordt niet herhaald aan de oostkant van de Atlantische Oceaan. Met indiehits als “Seventeen” en “Everytime The Sun Goes Down” en het gloednieuwe We’ve Been Going About This All Wrong in haar broekzak gaf de Amerikaanse afgelopen weekend een sterk optreden op Primavera Sound in Spanje en dus hoopten we op voorhand dat het optreden in het OLT dan ook niets minder dan prima ging zijn. Sharon Van Etten maakte die door ons opgelegde belofte helemaal waar.

L’Rain © Ine Van Baelen

Met één schoen en twee krukken komt Taja Cheek, beter bekend als L’Rain, het podium op gestrompeld. Vanop een krukje en vier muzikanten zet ze al gauw haar eclectische show in gang. De psychedelische muziek heeft veel weg van moderne jazz en neo-soul, maar bevat ook elementen van alt-rock en popmuziek. De muziek gaat alle richtingen uit en de ene keer zingt L’Rain gewoon en andere keren laat ze haar gelach lopen of schreeuwt ze eventjes in de micro. De Amerikaanse komt dus met een breed arsenaal aan muziek en experimenteert er tussendoor op los, waardoor het soms een beetje onsamenhangend aanvoelt. L’Rain zou het toch schitterend doen op festivals als Gent Jazz of Couleur Café of zelfs in het Baudelopark tijdens de Gentse Feesten. Er zitten zeker toffe momenten in het optredentje (zeker naar het einde toe) en dat Taja Cheek talent heeft twijfelen we niet aan, maar de multi-instrumentaliste weet ons toch niet heel de tijd te boeien met haar muziek.

© Ine Van Baelen

Sharon Van Etten trapt haar show af met een audio fragment uit een of andere film, maar de naam blijven we je schuldig. Met “Headspace” gaat het optreden echt van gang en zit het meteen helemaal goed. Het juiste tempo en een portie energie, meer is er niet nodig om het OLT meteen mee te krijgen. Wat later wordt tijdens “Comeback Kid” de gitaar wat luider gezet en komen de rock invloeden meer tot zijn recht. De nummers volgen elkaar aanvankelijk snel op en het is dan al gauw tijd voor enkele rustige liedjes. Tijdens “Anything” neemt Sharon er haar akoestische gitaar bij en komt haar krachtige stem nog meer naar voren. De Amerikaanse weet zeker indruk te maken met haar vocale capaciteiten tijdens nummers als “I’ll Try”.

De indierock wordt eventjes achterwege gelaten voor “Beaten Down”, een eerder elektrisch en vooral weemoedig nummer. Het trage nummer sleept enige tijd voort, zonder ooit saai te worden. Zonder geforceerd over te komen beweegt Van Etten zich heel vlot over het podium en zo houdt ze de show wat dynamisch. Tijdens nummers als “Porta” wordt er natuurlijk goed bewogen, zowel op als voor het podium en er beginnen ook steeds meer mensen hun zitje in te ruilen voor een staanplaats. Net op tijd om goed los te gaan op het stevige “Hands”, waarvoor Sharon er haar elektrische gitaar bijhaalt. Het mag al eens wat steviger en dat wordt dan ook gemaakt.

© Ine Van Baelen

Minder in de smaakt valt het anticlimactische “Darkness Fades”. Na gitaarproblemen en een lange babbel om de boel draaide te houden, blijven we een beetje op onze honger zitten. Het lied was het wachten misschien niet waard, maar dat werd dan meteen weer goed gemaakt met het aanstekelijke “Mistakes” en uiteraard “Seventeen”. Die laatste vormt het hoogtepunt van de show, al passeerden er reeds vele de revue, en is dan ook een knaller om mee af te sluiten. Tijdens de bisronde kruipt Van Etten eens achter de piano, om nog maar een nieuw talent te onthullen, en brengt ze tot een te snelle versie van “Every Time The Sun Goes Up” te brengen. Het depressieve lied klinkt veel te vrolijk en het voelt onwennig aan. Jammer dat het optreden op die manier definitief wordt afgesloten.

Sharon Van Etten loste onze verwachtingen zeker in. Op een paar schoonheidsfoutjes na het ontbreken van recente singles “Used To It” en “Like I Used To” vallen we met ons gat in de boter. De Amerikaanse weet haar sterktes uit te spelen en brengt zo haar moody muziek met volle overtuiging over. Technische problemen gaan gepaard met een leuke babbel en zo toont Sharon nog wat meer van haar charmes. We hadden aanvankelijk wat schrik dat het zou beginnen regenen, maar Sharon Van Etten en haar sterke band hebben de weergoden weten te overtuigen om de regen op afwezig te zetten. Fans van Sharon Van Etten werden dus op hun wenken bediend met een zeer sterk en uiteenlopend optreden en we hadden het eigenlijk niet anders verwacht.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Website / Instagram / Facebook / Bandcamp

Setlist:

Headspace
No One’s Easy To Love
Comeback Kid
Anything
Save Yourself
I’ll Try
Beaten Down
Come Back
Darkish
Porta
Hands
Darkness Fades
Mistakes
Seventeen

Born
Every Time The Sun Goes Up

1258 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Hermanos Gutiérrez @ OLT Rivierenhof: Als dagjestoerist mee op reis

Als je je afvraagt hoe het liefdeskind van western en Latijns-Amerikaanse muziek zou klinken, krijg je een tokkelend antwoord van de Hermanos…
InstagramLiveRecensies

Mdou Moctar + Phosphorescent @ OLT Rivierenhof: Van zomer tot herfst

Het einde van het seizoen van het OLT Rivierenhof is in zicht, maar voordat de arena in haar gebruikelijke winterslaap vervalt, staat…
LiveRecensies

Kae Tempest @ OLT Rivierenhof: Over connectie gesproken

Poëet, schrijver, maatschappijcriticus, theatermaker, muzikant… Kae Tempest is een woordkunstenaar bij uitstek en zet graag verschillende hoeden op. Ook in OLT Rivierenhof…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.