AlbumsFeatured albumsRecensies

Charles – Until We Meet Again (★★★½): Explosieve popdreiging

Terwijl heel wat leeftijdsgenoten zoekende zijn naar een doel en richting in hun leven, lijkt de toekomst voor zich te spreken voor de 21-jarige Charlotte Foret. Nadat ze in 2019 The Voice Belgique won, is de ster van onze landgenote snel rijzende. Na een sterke debuut-ep in 2021, waarvan vooral singles “Without You” en “Wasted Time” in Waalse contreien hoge toppen scheerden, en heel wat podiumervaring later, is het nu tijd voor een groter project. Op Until We Meet Again toont Charles zich van haar sterkste en tegelijkertijd meest kwetsbare kant.

Met slechts twee singles voorafgaand aan de release van Until We Meet Again, wisten we niet helemaal wat we konden verwachten. Het krachtige, explosieve karakter van “Never Fair” stond namelijk in schril contrast met de breekbaarheid van “Miss You When You’re There”. Al gauw wordt echter duidelijk dat alles tussen deze twee uitersten het speelterrein is van Charlotte Foret. Op haar debuutplaat omarmt ze zowel stevigere gitaren als vocale kwetsbaarheid waardoor het geheel een boeiende reis wordt langs verschillende emoties die het leven van een twintiger kleuren.

“Systematic” valt meteen met de deur in huis met een grootse productie en dramatische opbouw. De stem van Charles klinkt rokerig en ietwat mysterieus om in het refrein ondersteund te worden door stevige gitaarlijnen en drumpartijen. Ook tekstueel wordt meteen duidelijk dat Charlotte Foret geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. De woorden snijden diep en weten daarmee ook de gevoelens van tal van twenty-somethings te vertalen. De lieve pianoklanken van “Without You” lijken opeens ver weg. Wat ooit duister wit was, is nu vuurrood. ‘You’re not part of the picture anymore’ klinkt het plots en daarmee toont Charles dat ze sterker dan ooit in haar schoenen staat.

Titeltrack “Until We Meet Again” werpt zich dan weer op als een dreigende ballade waarbij het instrumentale gedeelte lichtjes doet denken aan de Paramore-soundtrack voor Twilight. De onheilspellende sfeer hult het nummer in mysterie waardoor de vocalen van Charlotte Foret nog dieper en intiemer klinken. Meer dan eens denken we bij het luisteren naar Until We Meet Again aan Billie Eilish en dan vooral een combinatie van het vuurrode van “Oxytocin”, de plottwist uit “Happier Than Ever” en when we all fall asleep where do we go in z’n geheel. Een analogie die de jonge zangeres alleen maar ten goede komt, want als het pad van Charles er ook maar lichtjes uitziet als dat van de Amerikaanse, dan komt het ongetwijfeld helemaal goed.

Eens voorzichtig, dan weer bijzonder explosief. De dynamische opbouw van Until We Meet Again zorgt ervoor dat we als het ware aan onze stoel gekluisterd zitten en tegelijkertijd kippenvel krijgen en met breekbare dingen willen gooien. “Coward” breekt in het refrein zo groots open, dat het voelt alsof glas in miljoenen stukjes uit elkaar barst en de wereld vervolgens gedurende enkele seconden op pauze staat. De gecontroleerde explosie zorgt voor een visuele ervaring en ook “You Still Think You’re Right” transporteert ons even naar een nog te schrijven film. Vooral de opbouwende dreiging in de instrumentatie en het strijkersarrangement weten onze aandacht te trekken.

Charlotte Foret liet zich duidelijk goed omringen bij het maken van haar debuutplaat, onder meer door Alioth op “Weaknesses”, maar vooral ook door producer Jeroen De Pessemier die we onder meer van Oscar and the Wolf en The Subs kennen. Zo ondersteunen de producties het verhaal en versterken instrumenten en zang elkaar net in plaats van om de bovenhand te vechten. “Didn’t Get To Say Goodbye”, dat een beetje dezelfde sfeer als Eilish’ “i love you” opzoekt, doet ons even op een wolkje zweven boven de duisternis en donkere gedachten die meermaals uitgesproken worden, maar het is afsluiter “Anymore” die een blijvende indruk nalaat. Het nummer weet ons ruim vijf minuten te boeien door de a capella intro die al gauw bijgestaan wordt door een minimalistische instrumentatie. Gaandeweg wordt de song groter en lijkt het aanstekelijke refrein het hoogtepunt te worden. Het is echter de laatste minuut: de breekbaarheid en de duidelijk geëmotioneerde zanglijnen die ons met een beklijvend gevoel achterlaten.

Al bij al brengt Charles een bijzonder fijn album dat net door de felle contrasten stevig aan elkaar hangt. Ondanks haar leeftijd heeft ze al heel wat te vertellen en dat ze dat op deze manier doet kunnen we alleen maar bewonderen. Felrood en ondergedompeld in een rockjasje weet Until We Meet Again de aandacht naar zich toe te trekken. Of we binnenkort ook Billie Eilish-achtige taferelen krijgen bij optredens van Charles, blijft nog even een mysterie, maar op muzikaal vlak zijn de gelijkenissen er alvast.

Komende zomer staat Charles met haar debuutplaat op een aantal festivals, waarna ze dit najaar nog langs Trix (12 oktober), het Wilde Westen (19 oktober) en de Ancienne Belgique (20 oktober) gaat.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Charles - "Le marbre"

Vijf jaar geleden kwam Charlotte Foret als winnares uit de bus bij The Voice Belgique. Haar carrière leek daarmee gelanceerd, want na…
2022FeaturesInstagramUitgelicht

20 debuutalbums uit 2022 die je niet mocht missen

Als artiest heb je maar één kans om jezelf te bewijzen aan de buitenwereld. Althans, zo lijkt het toch, want er zijn…
InstagramLiveRecensies

Charles @ Ancienne Belgique (AB): Van een speciaal kaliber

In België hebben we heel wat interessante popartiesten, maar Charlotte Foret oftewel Charles is er toch een van een ander kaliber. Zoals…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.