AlbumsRecensies

State Champs – Kings of the New Age (★★★★): Succesvol begin van een veelbelovend nieuw tijdperk

Het is ondertussen meer dan acht maanden geleden dat State Champs het nummer “Just Sound” uitbracht als eerste single van het nieuwe album Kings of the New Age. Niet veel later volgden “Outta My Head” en “Chicago Is So Two Years Ago”, die laatste een cover van Fall Out Boy. De band beloofde een nieuw muzikaal tijdperk met dit album en de singles leken dat te bevestigen. De twee recentste singles dreven onze verwachtingen nog hoger, en nu worden die eindelijk ingelost.

Het vorige album van State Champs, Living Proof, werd redelijk goed ontvangen door de meesten. Een aantal fans bleven echter hongerig achter, snakkend naar de snellere en ruwere liedjes van albums The Finer Things en Around the World and Back. Zanger Derek Discanio en de rest van de band hebben geluisterd en tonen dat met deze elf liedjes die de beste elementen van alle vorige albums mengen tot een stevig, energiek en vooral plezant album. Het is duidelijk dat State Champs geëvolueerd is sinds zijn debuut in 2013, en dat de band dat vol zelfvertrouwen aan de wereld wil tonen. Kings of the New Age zal deze zomer ongetwijfeld vele poppunkliefhebbende hartjes sneller laten slaan, en de band terug naar de top van het genre katapulteren.

Met het energieke “Here to Stay” kondigt de band vol trots aan dat ze niet van plan is om te stoppen. De albumopener begint met een effectieve gitaarlijn die meteen de juiste snaar raakt, om vervolgens te ontploffen met pittige drums. De luisteraar weet meteen dat stilzitten de komende 35 minuten geen optie is. ‘The kings of the new age will never be the same’, klinkt het, en we beseffen dat State Champs inderdaad klinkt als een meer volwassen en beter afgewerkte versie van diezelfde band in 2017. De aanstekelijke poppunk met zijn meezingbare teksten is echter meer dan ooit aanwezig op dit nummer, maar de instrumenten klinken stuk voor stuk beter afgewerkt en uitgevoerd.

State Champs raakt op zijn albums meestal dezelfde thema’s aan, die tevens ook veelvoorkomend zijn binnen het poppunkgenre. We hebben het dan over vriendschap, liefde, de problemen in de maatschappij en het alledaagse leven… Kings of the New Age is daar geen uitzondering op. Single “Everybody But You” begint zelfs met het alom bekende cliché van een mislukte eerste gitaarnoot, gevolgd door een gemompelde ‘fuck’. Discanio zingt over een relatie waarin hij niet langer gelukkig is. Hij vertelt eerlijk waar hij zich allemaal aan opwindt bij zijn partner en besluit dat die eigenlijk helemaal niets voor hem is. ‘Enough is enough, what the fuck was i thinking? ‘Cause being with you is like working on the weekend’, klinkt het, en hij geeft dan maar een feestje waarop zijn ex-partner niet is uitgenodigd. Het klinkt misschien allemaal wat kinderachtig, maar het zorgt wel voor een vermakelijk en meezingbaar nummer, dat het ongetwijfeld goed zal doen tijdens liveshows. Neck Deep-zanger Ben Barlow zorgt met zijn feature voor een korte versnelling van het tempo, zoals hij eerder al enkele keren deed op diens laatste album All Distortions Are Intentional.

De eerste helft van het album wordt afgesloten door “Fake It”, een radiovriendelijk en eenvoudig nummer. Derek heeft het over het ‘faken’ van je gevoelens tegenover de buitenwereld, om niet te laten merken dat je vanbinnen leeg bent. Een zeer aanwezige bas zorgt ervoor dat de melodie snel en makkelijk mee te neuriën valt. Een simpele doch effectieve bridge brengt het nummer tot een goed einde. Hoewel er op vlak van genre niet veel variatie is tussen de eerste vijf nummers op dit album, zijn het wel stuk voor stuk uitmuntende liedjes.

De eerste verrassing (op het gebied van genre, niet kwaliteit) komt in de vorm van “Half Empty”, een energiek rocknummer met Against The Current-frontvrouw Chrissy Costanza. De intro brengt de luisteraar onverwachts in een alt-rockvibe zoals we die kennen van That’s The Spirit van Bring Me The Horizon. Een refrein met forse drums, enkele ‘whoa-ohs’ en een bijna schreeuwende Derek, maken van dit nummer een unicum in de discografie van de band. Chrissy Costanza levert nog een aangrijpende solo, gevolgd door datzelfde refrein in duetvorm, en brengt zo het nummer op zijn einde. “Half Empty” zorgt effectief voor afwisseling in het midden van dit album, en bewijst dat dit nieuwe tijdperk voor State Champs misschien wel nog meer te bieden heeft dan enkele fenomenale poppunk zomeranthems.

“Act Like That” introduceert even later de volgende feature op Kings of the New Age in de vorm van countrypopzanger Mitchell Tenpenny en zijn indrukwekkende stemgeluid. Dit meezingbare lied zorgt er wederom voor dat stilzitten moeilijk is en zindert enkele uren na afloop nog steeds na in ons hoofd. Het is een liefdeslied dat iets meer naar pop neigt in vergelijking met de rest van de liedjes op het album. Qua stijl leunt dit nummer dicht aan tegen bands als Broadside of The 1975, inclusief speelse achtergrondeffectjes, een zwoele bas en een korte scheurende gitaarsolo. In tegenstelling tot het meisje waarover “Everbody But You” geschreven gaat, is Derek tot over zijn oren verliefd op de protagonist van “Act Like That”. ‘Forget the rest, stick with me instead. There’s nothing like the feeling of me and you’, is zo’n zinnetje dat daarvan getuigt.

Eindigen doet dit album op een absoluut hoogtepunt. Derek zingt op “Some Minds Don’t Change” over een afgebroken band met iemand, die niet genoeg geduld had om te zien wat er nog te gebeuren stond. Of dat gericht is aan een ex-liefde of naar ex-fans die afgehaakt zijn na een bepaald album, is ons niet duidelijk. Doorheen het album laat Derek ons horen hoe krachtig hij zijn stem kan inzetten, meer dan op vorige albums. Vooral op dit nummer levert hij een stevige prestatie. Dat heeft als direct gevolg dat het rockgehalte van deze afsluiter de hoogte in vliegt. Het nummer gaat als een sneltrein voorbij, en brengt ons zo bij de onvermijdelijke stilte aan het einde van elk album. Behalve voor zij die de deluxe-versie van de CD hebben gekocht, want daar staat de eerder genoemde Fall Out Boy-cover “Chicago Is So Two Years Ago” ook nog op als hidden track.

Kings of the New Age moet zeker niet onderdoen voor zijn voorgangers in het lijstje van State Champs-albums. Het neemt de poppunkelementen waarmee de band bekend werd en voegt daar nog meer energie aan toe. Resultaat is een collectie stevige nummers waarvan we spontaan ons skateboard vanonder het stof willen halen. State Champs toont dat zijn nieuwe tijdperk is begonnen en dat het weet waar het mee bezig is.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify!

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Rock Werchter maakt affiche compleet met 22 nieuwe namen!

Al bekomen van de dertien nieuwe namen die Pukkelpop vanochtend op je los liet? Goed, want er volgt nóg meer festivalnieuws! Dat…
InstagramLiveRecensies

Simple Plan @ De Roma: Poppunkfeestje deluxe

Vraag aan een punker hoe je Simple Plan definieert en het woord punk komt er totaal niet aan te pas. Vraag aan…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Neck Deep – Neck Deep (★★★½): Terug naar het basisrecept

Is poppunk anno 2024 nog relevant? Laten we meteen kort en krachtig op die vraag antwoorden: ja! Het genre is sinds enkele…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.