LiveRecensies

Ascendant Vierge @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Dé terugkeer van gabber

Heel wat genres zijn weer aan hun grote comeback bezig, maar dat gabber anno 2022 weer helemaal hot en trending zou zijn, had niemand zien aankomen. Een van de medeverantwoordelijken voor de onverwachte revival is het Brusselse project Ascendant Vierge bestaande uit gothpopzangeres Mathilde Fernandez en producer Paul Seul. Nadat ze eerder al de Orangerie gemakkelijk vol kregen, keerden ze voor Les Nuits terug naar de Botanique en verkochten ze de Chapiteau snel uit. Voor zij echter voor kleine aardbevingen in het park te Sint-Joost-ten-Node zorgden, kregen we nog drie andere boeiende acts te zien die het publiek klaarstoomden voor hun grote helden.

De avond kende een veelbelovende start met dank aan de Belgische hyperpophelden Promis3. Ondertussen heeft het duo al een ontzettend sterke livereputatie, die hen ook gisteren weer deed uitblinken en ons laat afvragen wanneer het buitenland dit straffe project eindelijk oppikt. Brent Dielen zorgde niet alleen voor euforie met zijn sterke vocalen, maar wist ons dankzij een intrigerende outfit helemaal mee te zuigen in de wereld van Promis3. Andras Vleminckx, die instaat voor de productie, trok dan weer de aandacht met zijn spannende opbouw richting verschillende climaxen en bracht met zijn werk iedereen aan het dansen. Conclusie: in een veertigtal minuten overtuigde Promis3 moeiteloos een vollopende tent die duidelijk niet genoeg kon krijgen van dit gouden duo.

Catnapp had een iets langere reis achter de rug; ze is nog maar net terug van Zuid-Amerika of ze mocht het Brusselse publiek al van haar kunnen overtuigen. De poulain van Monkeytown Records, het label dat opgericht werd door Modeselektor, vond in Berlijn de ideale plek om haar experimentele elektropop te maken. Terwijl we in het eerste deel wat verloren raakten tussen de abstracte beats en onheilspellende melodieën, vonden we gelukkig wat meer onze weg naar het einde van de set toe. Wat we hoorden, kunnen we het best omschrijven als een kruising van Die Antwoord, The Prodigy en Sevdaliza, wat er voor zorgde dat we geïnteresseerd en gefascineerd bleven luisteren en kijken naar Catnapp. Het publiek ging alvast helemaal los en ook wij lieten ons berepootjes in actie schieten.

We vragen ons nog steeds af waarom artiesten anno 2022 ervoor kiezen om hun dj de show te laten openen met een kort setje, want daar zit werkelijk niemand op te wachten. Het zorgde er dan ook voor dat COUCOU CHLOE eerder bescheiden ontvangen werd toen ze opkwam. De Franse producer, zangeres en dj kwam voor het eerst in lange tijd eens in België spelen, maar deed zelf weinig moeite om het memorabel te maken. Haar microfoon stond amper aan, waardoor we maar beperkt konden horen hoe ze haar impressionante producties live naar een hoger niveau wou tillen en ook de hele set zelf voelde chaotisch aan. COUCOU CHLOE miste aan overtuigingskracht, wat zich ook in haar performance doortrok. In vergelijking met Promis3 en Catnapp was haar show een kleine domper op de feestvreugde.

De grote overwinningsmars van Ascendant Vierge nam uiteindelijk om tien uur de tent over en het leek wel alsof het overgrote deel van het publiek al zijn krachten had gespaard voor de langverwachte terugkeer van Mathilde en Paul. Hun debuutproject Vierge mag inmiddels al twee kaarsjes uitblazen en zorgde in een volledig uitverkochte Chapiteau voor één van de wildste sets die we in lange tijd hebben gezien. Frontvrouw Mathilde Fernandez heerste over het publiek als een oppermachtige godin die gewoon door oogcontact te maken de keet kon aansteken. Het opvallendste aan Ascendant Vierge blijft overigens haar stem, die steeds heerlijk de bovenste regionen van de toonladder verkent en zo overdreven hoog is dat het weer goed wordt.

De populariteit van Ascendant Vierge mag niet onderschat worden, want we hebben een publiek zelden zo los zien gaan. Nummers zoals “Discoteca”, “Petit soldat” en “Faire et refaire” werden op gigantische moshpits onthaald, terwijl Fernandez vanop het podium toekeek hoe iedereen zich helemaal smeet op hun muziek. Uiteraard was “Influenceur” halfweg de set het gedroomde hoogtepunt, maar de recent uitgebrachte hard version van hun hit liet de tent als bisnummer volledig ontploffen. Het belooft komende zomer op Dour dus een gigantisch feestje te worden, want deze gabberkitsch is een uur puur vermaak. Goed gebracht, goed gezongen en beklijvend absurd.

Op vrijdag 14 juli opent Promis3 in Le Labo op Dour, terwijl Ascendant Vierge op zondag 17 de nieuwe tent La Chaufferie nog een laatste keer op stelten mag zetten.

1491 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Marina Satti @ Les Nuits Botanique (Grand Salon): Georganiseerde Griekse chaos

Een soort Griekse versie van ROSALÍA betoverde ze ons ruim twee jaar geleden op ESNS in Groningen. Haar naam is Marina Satti…
InstagramLiveRecensies

Wet Leg @ Les Nuits Botanique (Grand Salon): De hype waard?

Het verhaal van Wet Leg leest als een sprookje. De band bracht debuutsingle “Chaise Longue” midden in de coronapandemie uit, en net…
InstagramLiveRecensies

MARINA @ La Madeleine: Mierzoete popopera

Al meer dan een decennia staat MARINA bekend als een echte popwervelwind, die zich intussen op vijf albums creatief ontplooide. Terwijl ze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.