LiveRecensies

High Hi @ Ancienne Belgique (AB Box): All cool, all fine

© CPU – Nathan Dobbelaere

Het was gisteren Dag van de Arbeid. En toch zakten we af richting Ancienne Belgique om, jawel, te werken. Nu ja, werken is het nooit als er een energiebommetje als High Hi op het podium staat. Het drietal is, gek genoeg, sinds de lockdown helemaal doorgebroken bij het grote publiek en kreeg op die manier de kans om het plezante Firepool aan zowat heel Vlaanderen en Nederland voor te stellen. Je moet dus haast onder een steen hebben geleefd om de band het afgelopen anderhalf jaar niet aan het werk te zien. Waarom zou je dan in godsnaam nog eens naar de Ancienne Belgique afzakken? Wel, omdat High Hi met Return To Dust afgelopen vrijdag nog maar eens een knaller van een plaat afleverde. Reden te meer om deel uit te maken van die releaseshow!

Die nieuwe plaat was overigens niet de enige reden waarom het gisterenavond allemaal een tikkeltje specialer was. Het voorprogramma werd namelijk verzorgd door BLUAI, het muzikale project van Catherine Smet. Sinds wij de band bekroonden met de titel van ‘Grote Beer van 2022‘ ging het gigantisch snel: Sound Track, De Nieuwe Lichting en Humo’s Rock Rally, een drieklapper die niemand haar ooit voordeed.

Een weekje na haar overwinning in laatstgenoemde muziekwedstrijd, stond BLUAI nu dus terug op het grote podium van de AB. Dat het viertal het ondertussen wel gewoon is om met druk om te gaan, werd dan ook al snel duidelijk. Zonder zich klaarblijkelijk al te druk te maken om ongestemde gitaren of het rijkelijke geroezemoes brachten de dames slaapkamerpop in zijn zuiverste vorm. De mensen die hun aandacht wel aan de band schonken, wiegden zachtjes mee op de dromerige gitaarmuziek. Hitje “Dime Store” zat ergens achteraan in de set verstopt en bleek de perfecte inleiding voor een nog onuitgebrachte, iets hardere afsluiter. De muziek van BLUAI mag dan wel iets rustiger zijn dan die van de hoofdact, op de een of andere manier sloot het geheel toch perfect bij elkaar aan.

Nadat High Hi zelf – zo doen echte artiesten dat – de tijd nam om nog even te soundchecken, kwam het drietal een handvol minuutjes later wat spectaculairder het podium op. Een glinsterend, reflectorachtig doek hing in een plooi, waarachter de band uit een mix van rook en paarse gloed opdoemde. Meteen daarna werd het nieuwe “Due Date” tot opener benoemd en al snel werd duidelijk dat ook de nummers uit Return To Dust live dat extra tikkeltje energie bevatten. High Hi had er duidelijk zin in, dat zag je aan alles. Frontvrouw Anne-Sophie voegde wat meer pit toe met haar krachtige stem, drummer Dieter hield de touwtjes strak in handen en ook bassist Koen kwam geleidelijk aan los. Doe daar dan nog bij dat het visuele plaatje – donkere silhouetten op een glitterende backdrop – een fijn sfeertje opwekte en die glimlach pronkte al snel op je gezicht.

High Hi heeft dus een nieuwe plaat uit en dat zal iedereen na gisterenavond geweten hebben. Zowaar elk nummer zat in de set verweven, wat zowel voor- als nadelen had. Het grootste ‘probleem’ was natuurlijk dat die nieuwe liedjes zo vers waren – sinds afgelopen vrijdag – dat het overgrote deel van de zaal er nog niet echt bekend mee was. Bijgevolg bleef het enthousiasme bij het publiek dan ook redelijk getemperd. Dat betekende echter niet dat wat er op het podium gebeurde, er niet mocht zijn. Integendeel. Zo leerden we dat er in “Bestseller” een soort Wolf Alice-achtige power verscholen zat en dat de outro van “Feel Feel” je van je sokken kan blazen.

“Calm Down Sir”, een van de allereerste nummers die de band ooit uitbacht, zorgde er dan toch voor dat het publiek wat losser kwam. Het visuele plaatje zorgde er tijdens dit nummer ook voor dat de ideologie die we van High Hi hebben, helemaal tot leven kwam; wat schattige euforie door de glitterende backdrop, met daarop grootse innemende schaduwen. Met “Return To Dust” leek ook de zaal ons te volgen in dat idee, want geleidelijk aan at de Ancienne Belgique meer en meer uit de handen van het drietal. De ‘oh oh oh-oh oh’s’ echoënden nog even door en ook voor het daaropvolgende “Nu Nu” groeide het enthousiasme. Dieter verliet namelijk zijn vaste stek achter de drums om even de frontlinie op te zoeken. Het zorgde alleen maar voor meer energie op het podium.

Met het iets oudere drieluik “Alligot” / “Borders” / “Magnify” sloegen de vonkjes alsmaar meer over. Waar die eerste zijn rol van valse trage met verve vervulde, wat het de mix van hard en zacht die van die laatste een binnenkomertje maakte. Telkens was er weliswaar één constante: de klok van een stem van Anne-Sophie. Toen de band erna het alomgekende “Dreams” van Fleetwood Mac coverde, had ze ons hartje definitief gestolen. Voor de eindspurt werd Daan Schepers nog het podium opgeroepen, de producer van Return To Dust. Hij mocht afsluiters “Open Door” en “All Cool All Fine” voorzien van wat extra gitaarklanken, wat uiteindelijk zorgde voor een geleidelijke overgang van euforie naar energie. Ook de bisronde volgde dat pad, want met “Daggers” knalde High Hi nog een keer alles eruit wat er nog in zat.

Het drietal speelde gisterenavond dus de volledige nieuwe plaat in de Ancienne Belgique en zoals gezegd is dat altijd een beetje dubbel. Wij zijn er alvast van overtuigd dat, eenmaal die nieuwe nummers meer ingeburgerd raken, de set van High Hi er nog meer zal staan dan vorige zomer. Muzikaal is de band dan ook zienderogen gegroeid en heeft ze op korte tijd gigantisch veel stappen vooruit gezet, waar ze nu de vruchten van plukt. Op het totaalplaatje valt er dus weinig tot niets aan te merken. Zeker de echtheid waarmee de band er staat – soms bijna tot tranen toe bewogen – zorgt ervoor dat ze zich tot de lievelingetjes van het nationale muzieklandschap mogen rekenen. Een zeer fijne show dus van High Hi, die in de toekomst alleen maar aan kracht zal toenemen.

Op 13 mei kan je High Hi aan het werk zien als voorprogramma van Arsenal in de Lotto Arena. Op 18 augustus staat het trio op Pukkelpop.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Due Date
94A9
Bestseller
Feel Feel
Calm Down Sir
Return to Dust
Nu Nu
Alligot
Borders
Magnify
Dreams (Fleetwood Mac-cover)
Commuter
Yoshime
Open Door
All Cool All Fine

Heart In The Open
Daggers

1355 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Oh Wonder @ Ancienne Belgique (AB): Melige meezingjool

Een kleine terugblik naar 11 maart 2020: rond die dag startten we in België massaal met handen wassen en deurklinken vermijden. De…
InstagramLiveRecensies

Rock Werchter 2022 (Festivaldag 4): Fonkelend richting ontknoping

Het lot van dag vier hing een tijd lang aan een zijden draadje, want tot gisterenmiddag bleef het onduidelijk of grote afsluiter…
LiveRecensies

Sons of Kemet @ Ancienne Belgique (AB): Subtropische fanfare

Terwijl drummer Tom Skinner het mooie weer maakt bij The Smile, zit Sons of Kemet niet stil om deze zomer concertzalen en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.