InstagramLiveRecensies

Joost @ Ancienne Belgique (AB): De Joost-mania leeft!

© CPU – Toon Miermans

Uit het bescheiden Friesland tot publiekslieveling in Vlaanderen: in 2019 ging het plots pijlsnel voor fenomeen Joost Klein. Met een resem knettergekke nummers wist de Nederlander de Vlaamse jeugd in een handomdraai voor zich te winnen en zijn memorabele passage op Pukkelpop wekte de hype rond zijn figuur alleen maar verder op. In het voorjaar van 2020 mocht hij nog tweemaal het bordje uitverkocht boven halen voor zijn optredens in de Gentse Vooruit en met een drukke zomeragenda (met onder meer een plekje op de Main Stage van Rock Werchter) leek hij zijn momentum helemaal te kunnen verzilveren, tot dat verdomde virus de wereld op pauze zette.

Productief bleef onze favoriete Fries wel, met het uitbrengen van een handvol singles en twee kleinere projecten. Vanaf de lente van 2021 werd het echter weer ietwat rustiger rond Joost, tot hij in oktober apetrots een optreden in de Ancienne Belgique voor eind november aangekondigde. De stijgende besmettingscijfers hingen alsmaar meer als een donderwolk boven zijn grootste zaalshow ooit in België, maar de muziekgoden (of premier De Croo) gunden ons uiteindelijk toch nog een uur en kwart vertier met Joost. En daar genoten wij samen met tweeduizend anderen met volle teugen van.

© CPU – Toon Miermans

Van je vrienden moet je het hebben, en zo werd de avond geopend door maar liefst twee voorprogramma’s. Om half acht beklom Rarri Jackson het podium terwijl buiten de wachtrij nog tot aan de Brusselse Beurs reikte. Met mondjesmaat druppelde het volk binnen en dat had ook zijn effect op de sfeer. De meest uitgesproken live-artiest is Rarri Jackson met zekerheid niet, maar hij is wel een geboren entertainer die exact weet hoe hij het publiek moet inpakken. Op het einde werd zelfs “All I Want For Christmas” van Mariah Carey in de strijd gegooid en zo werd de best vermakelijke show met een vrolijke noot afgesloten.

De korte overgang naar de tweede support werd overbrugt met een paar typische hiphopnummers van onder meer usual suspect Pop Smoke, maar heel lang liet Brunzyn niet op zich wachten. Zijn enkelblessure kon hem niet tegenhouden om de boel op stelten te zetten en daarvoor liet hij zich ook bijstaan door een MC. De nummers van zijn verse ep B2 deden het in ieder geval behoorlijk goed en zorgden voor een fijne energie. Iedereen was meer dan klaar voor het hoofdgerecht!

© CPU – Toon Miermans

Stipter dan stipt dimden de lichten en raasde de eerste orkaan met een stevige kracht door de zaal. Op de tonen van “Ome Robert” flitste Joost met een overrompelende energie het podium op en dat miste zijn effect niet. De hele zaal veranderde in een chaotische pogo waarmee het energiepijl meteen in het rood kwam te staan en heel wat jongeren hun maskers weer veilig opborgen in hun broekzak. Zeker in het begin voelde dat wat vreemd en onjuist, maar de zorgen van de buitenwereld verdwenen alsmaar meer naar de achtergrond en konden de feeststemming niet temmen. Aan dynamiet was er dan ook geen gebrek in het begin van de set met “Joost Klein” (voor de hiphopliefhebbers) en het onweerstaanbare hitje “Albino” (voor al mijn vrienden in België). Het deed ons nostalgisch terugdenken aan de zomer van 2019 en gelukkig liet “Summervibes 2019” niet al te lang op zich wachten.

Joost is een gimmick en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Nummers als “Meeuw”, “Door de kerk” of “Herman van Veen” zijn tracks die eigenlijk nergens over gaan, maar net dat maakt ze zo leuk. Geen heuse complotten of ingewikkelde verhaallijnen, maar recht voor de raap en steeds met een vleugje humor. Het maakt van Klein een verfrissend figuur in de soms wel harde muziekbusiness, dat duidelijk maakt dat het niet alleen om geld gaat, maar ook om appreciatie en plezier hebben. Ondanks het grote succes, toonde Joost zich heel nederig en dankbaar en we hadden de indruk dat hij zelf nog niet helemaal kon geloven dat hij zijn liedjes voor een stampvolle AB mocht brengen. Hij werd zelfs even emotioneel in het begin van de show en tijdens zijn ode aan zijn overleden ouders “Papa en Mama” kon hij zijn tranen niet bedwingen. Aan oprechtheid geen gebrek en dat konden we wel appreciëren.

© CPU – Toon Miermans

Er ging geen enkel nummer voorbij waarin er geen cirkel werd geopend in de zaal en een pogo voor nog meer chaos zorgde. Vooral tijdens “Buurman” en “Glaassie Water” ging het publiek wild tekeer en het zou ons zelfs niet verwonderen mochten er een paar met kleerscheuren huiswaarts zijn gekeerd. Adempauzes waren er zelden tot zelfs nooit en toch bleef de energie tijdens heel het optreden onveranderd. Net zoals bij zijn vorige tour, had Joost trouwens geen al te grote showelementen meegenomen, al deerde dat de pret niet. De aandacht ging toch vooral naar hem en zijn special guests.

Voor “Albino Sports Anthem” en “Grote Spelers” haalde hij bijvoorbeeld Brunzyn weer uit de coulissen tevoorschijn, maar de grootste verrassing volgde pas richting slot. Zijn goede vriend en YouTube-held Acid was speciaal van Blankenberge naar Brussel afgezakt om nog wat olie op het vuur te gooien en dat deed hij ook. Op de tonen van zijn eigen, nog onuitgebrachte “Go Acid” (nummer komt pas online als hij de kaap van de 400.000 volgers haalt) dook hij onder luid gejoel het publiek in. Het kookpunt steeg naar een volgende niveau.

© CPU – Toon Miermans

Volgend jaar komt er een nieuw project van Joost en daar kregen we met “Disco Belgica” ook al wat uit te horen. Het nieuwe volkslied van België zal het nummer jammer genoeg niet worden, maar het heeft wel het potentieel om uit te groeien tot zomerhit van 2022. Het aanwezige publiek gaf in ieder geval zijn goedkeuring door enthousiast mee te doen en de liefde van Joost voor België met open armen te ontvangen.

Het einde van het optreden naderde en aangezien de AB maar niet genoeg leek te krijgen van de Joost-mania, werden er met “Axel F” (je weet wel, die Crazy Frog die binnenkort zijn comeback maakt) en “Trip To Ireland” (de Nederlandse hardcore-klassieker van Dr. Peacock) nog twee echte sfeerkanonnen afgevuurd. Een ludieke en originele keuze, maar wij waren dan toch meer fan van de reprise van “Ome Robert”. Voor dat slotakkoord verzamelde hij nog een allerlaatste keer heel zijn crew en vrienden op het podium, en liet hij het publiek voor een groot stuk de tekst meebrullen. De ‘we want more’-koren nadien spraken boekdelen en na overleg met de stagemanager eindigde de avond met het foute plaatje “Dragostea Din Tea”.

© CPU – Toon Miermans

Joost bracht een dikke zeventig minuten hysterie naar Brussel en zorgde op de valreep voor een laatste groot feestje voor de concertzalen weer voor een tijdje (gedeeltelijk) hun deuren moeten sluiten. Het deed duidelijk deugd om nog een laatste maal uit de bol te gaan en daar leende het optreden van Joost zich uiteraard helemaal voor. Ondanks de hoge intensiteit bleef het een optreden waar ook van genoten kon worden en dat onderstreepte wat we eigenlijk al lang weten: dat Joost een uitstekende performer is. Volgend jaar gaat de Joost-mania richting een volgende ronde met optredens op onder meer Rock Werchter en Pukkelpop, en geloof ons, dat wil je niet missen!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram

Setlist:

Ome Robert
Joost Klein
Albino
Meeuw
Summervibes 2019
Door de kerk
Joost Klein 2
Ik wil je
Scandinavian boy
Albino Sports Anthem (met Brunzyn)
Grote Spelers (met Brunzyn)
Buurman
Herman van Veen
Glaassie Water
Papa en Mama
Sexy Song
Disco Belgica (nieuw nummer)
Go Acid
Axel F (Crazy Frog cover)
Trip To Ireland (Dr. Peacock cover)
Ome Robert

Dragostea Din Tea (O-Zone cover)

1566 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Gary Clark Jr. @ Ancienne Belgique : Het verleden, het heden en de toekomst in één avond

Gary Clark Jr. wordt door velen de toekomst van de Texas Blues genoemd. Echter is hij veel meer dan dat, want naast…
AlbumsFeatured albumsRecensies

STIKSTOF - MOERAS (★★★★): Geen moeras te diep, geen top te hoog

Sinds 2010 is STIKSTOF een feit in het Belgisch hiphoplandschap. De groep uit Brussel zette hun stempel op de kaart met het…
InstagramLiveRecensies

Gary Numan @ Ancienne Belgique (AB): Breng eens 40 jaar muziek als een geheel

Kan je een eighties-artiest wel een oldie noemen als die sinds zijn bloeiperiode eigenlijk nooit gestopt is met muziek uitbrengen? Gary Numan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.