AlbumsFeatured albumsRecensies

Bleachers – Take the Sadness Out of Saturday Night (★★★½): Gezellige, aanstekelijke zaterdagavond

Jack Antonoff heeft al een hele weg afgelegd en we zouden dat soms vergeten. In 2002 richtte hij samen met een vriend Steel Train op en na drie albums hield de groep het voor bekeken. Sinds 2008 maakt Antonoff ook deel uit van Fun. (van de hit “We Are Young” met Janelle Monáe) en ondanks dat de band twee Grammy’s wist binnen te halen, heeft het trio al bijna tien jaar niets meer uitgebracht. Daardoor had Jack Antonoff tijd om zich op nieuwe projecten te smijten en zo richtte hij in 2014 Bleachers op. Voor die indiepopband liet hij zich inspireren door de muziek van de jaren ’80 en ’90. Ondertussen is het al een goeie vier jaar geleden dat de band nog een langspeler uitbracht en is Jack Antonoff als producer een begrip geworden in de wereld van de populaire muziek.

Toen Jack Antonoff samen in de studio zat met Taylor Swift, in de aanloop naar 1989, schreven ze niet alleen samen enkele nummers, maar kroop Antonoff (op verzoek van de zangeres) voor het eerst in de producer stoel. Samen met Swift maakte hij nog een hoop nummers voor haar vijf meest recente albums en dat leverde twee keer de Grammy voor Album van het Jaar op (met 1989 en folklore). Ook Norman Fucking Rockwell! en Chemtrails over the Country Club van Lana Del Rey werden onder het toeziende oog van Jack gemaakt, net als Melodrama en het nog te verschijnen Solar Power van Lorde. Daarnaast werkte de Amerikaan nog sporadisch samen met een hoop anderen, en zo wist hij ook met St. Vincent voor “Masseduction” een Grammy binnen te halen. Het wordt na een carrière van bijna twintig jaar tijd dat Jack Antonoff eens een prestigieuze prijs weet binnen te halen met zijn eigen geesteskind.

De mengelmoes van strijkers tijdens opener “91” zorgt voor een mix van spanning en een huiselijke sfeer, waarbij de stem van Jack Antonoff de woonkamer verwarmt als een open haard tijdens een koude winteravond. Het lied voelt groots aan, maar heeft ook intiemere momenten en met die twee uitersten wordt er doorheen het album regelmatig gespeeld. Iets frisser en een stuk aanstekelijker is “How Dare You Want More?”, een nummer waarop de gitaar en saxofoon het tegen elkaar opnemen. De saxofoon krijgt de gouden medaille en die overwinning wordt gevierd met vrolijke samenzang. Kan het nog leuker? Er zijn in ieder geval nog een hoop verdienstelijke pogingen te vinden op Take the Sadness Out of Saturday Night.

De ruwe stem van The Boss steelt tijdens het melancholische “Chinatown” de aandacht en weet zo elke cel in ons lichaam te raken. De viool op het einde zou het nog net iets beter gemaakt hebben als deze niet verdween in de fade-out. Prachtig nummer, maar jammer dat het uitsterft in de plaats van ‘echt’ te eindigen. Wat verder op het album passeert er nog een bekende de revue en het is niemand minder dan Lana Del Rey op “Secret Life”. Het is een van de meest ingetogen liedjes en er gebeurt net iets te weinig om helemaal te overtuigen. Del Rey en een The War on Drugs-achtige gitaar klinken in de verte en dat is te weinig om het lied overeind te houden.

De warme indiepop heeft zo nu en dan wat weg van folkmuziek, waardoor The National soms wat in de buurt ligt van Take the Sadness Out of Saturday Nigth, maar ook Arcade Fire-fans krijgen het met momenten mogelijks warm. De vrolijke backingvocals, de jeugdige xylofoon, de sfeervolle belletjes en het uptempo drumwerk maken van “Don’t Go Dark” een geheel van waar je gewoon geen ‘nee’ tegen kunt zeggen. Op “45” toont Jack Antonoff dat hij al die toeters en bellen niet nodig heeft om er een vrolijke bedoening van te maken. Met niet veel meer dan wat gitaren en stemmen ontpopt het folkrocklied zich tot een zoveelste dopamineshot.

Naar het einde van het album toe vinden we meer rustige indiefolk terug en dan is “Strange Behavior” er eentje die er uit springt. Het lied voelt wat aan als een creatie van Matt Berninger en de broers Dessner, maar het stuk waarbij Jack Antonoff de hoogte in gaat maakt er dan toch nog een Bleachers-lied van. De muzikant komt hier gevoelig uit de hoek en ook de zachte intro van afsluiter “What’d I Do with All This Faith?” voelt heel intiem en persoonlijk aan. Het bouwt tot slot mooi op naar een hoogtepunt, zonder er nog eens een energieke bedoening van te maken.

Take the Sadness Out of Saturday Night is er eentje met hoogtes en laagtes, en dat is op verschillende manieren te interpreteren. Het album begint groots en sluit klein af, maar is er ook eentje met een hoop fantastische liedjes en enkele mindere. Het dieptepunt is het duet met Lana Del Rey en het hoogtepunt is moeilijk te kiezen, want er staan verschillende sterke en sfeervolle songs op de plaat. Als we toch moeten kiezen, zou het wellicht “Don’t Go Dark” zijn dat ironisch genoeg geschreven is samen met Lana Del Rey.

Doorheen de plaat doet Jack Antonoff regelmatig denken aan andere groepen, zoals The National en Arcade Fire, maar vaak weet hij dan met subtiele elementen er toch typische Bleachers-nummers van te maken. We hebben er vier jaar op moeten wachten, maar na jaren voor anderen de studio in te duiken komt Jack Antonoff nu zelf nog eens uit de studio en het was het wachten waard.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

785 posts

About author
Ik ben te herkennen aan mijn gele jas.
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single A.ROSE - "Bleachers"

Hoe het komt dat de felroze, rauwe elektropop van A.ROSE nog niet doorgebroken is in ons land, is een groot mysterie. De…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Bleachers - "Secret Life" (feat. Lana Del Rey)

Vrijdag verschijnt het derde album van Bleachers, de groep rond Jack Antonoff. We kregen sinds november al vier singles te horen, die…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Bleachers - "How Dare You Want More"

Dat Jack Antonoff een druk jaar tegemoet gaat, kunnen we nu al met zekerheid stellen. De man brengt niet enkel met zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.