Eefje de Visser, Absynthe Minded & Loverman @ Gent Jazz: Stilte voor de storm

Nadat het zonnetje deze namiddag na lange tijd eindelijk weer aan de hemel verscheen, keken we al met veel plezier uit naar de avondactiviteit op een van onze favoriete festivals: Gent Jazz. Dat kon ook niet anders, want vandaag konden we opnieuw drie toppers aan het werk zien met het ingetogen Loverman, het energieke Absynthe Minded en de prachtige Eefje de Visser. Drie zeer uiteenlopende acts van drie zeer uiteenlopende artiesten. Wees stil, kijk, luister en geniet!

De avond start met jong talent James de Graef, ook wel gekend als lid van de Gentse band Shht. Met zijn soloprojectje Loverman laat hij een volledig nieuwe kant van zichzelf zien, die we op geen enkele manier kunnen vergelijken met zijn primaire band. James bekeerde zich namelijk tot het rustige ‘singer-songwriterschap’, waarbij hij ons met zijn oud klinkende gitaar en toch best sterke zang probeert te overtuigen. Zoals de rook die aan het begin van de set over het podium gleed al suggereerde, hebben de Graefs nummers een zeer bezwerende toon. Voeg daar nog aan toe dat elk lied gemiddeld zes en een halve minuut duurt, en dan kan je wel al begrijpen waarom we soms zelf niet meer goed weten waar we zijn. Algemeen krijgen we ook wat folk- en westernvibes doorheen de set, maar muzikaal gezien is het vooral de eenvoud die primeert. Bij momenten verrast hij ons met zijn mysterieuze onzichtbare basdrum, al ligt James’ sterkte vooral in de teksten. Zijn krachtige woorden hebben namelijk iets weg van gezongen poëzie. Deze Loverman mag ons wel nog eens komen betoveren.

Na zijn deelname aan Liefde voor muziek eerder dit jaar kon Bert Ostyn weer op wat extra aandacht rekenen om zijn ego te strelen. Absoluut niet onterecht natuurlijk, want de zanger van Absynthe Minded heeft duidelijk nog steeds voldoende talent om een tent vol Gent Jazzers uit hun dak te laten gaan. Twee nummers ver in de set vertelt hij ons dat de band blij is om er te zijn, en dat kunnen we alleen maar bevestigen. Iedereen staat duidelijk met een lach op het podium en heeft gewoon veel fun tijdens het spelen. Tijdens “Surrender” zet Bert zelfs even zijn gitaar aan de kant om de beentjes los te gooien. Een recensie over de dansskills van de frontman hoeven we gelukkig niet te schrijven, maar we kunnen het de man niet ontzeggen dat hij wel voor entertainment heeft gezorgd.

Wat we ook met zekerheid kunnen zeggen, is dat de bandleden van Absynthe Minded soms echte rockers zijn. Tijdens “Who’s on First” en “Kingpin” gaan ze bijvoorbeeld volledig op in de muziek, wat zich duidelijk reflecteert bij het publiek. Met een liedje zoals “Easy” zorgen ze dan weer voor voldoende afwisseling in de set om even op adem te komen. De gitarist krijgt tijdens dat nummer zelfs de kans om volledig rustig te worden dankzij een degradatie tot shaker van dienst. Gewoon effe chillen en schudden met dat ding. “Envoi” vormt uiteindelijk toch wel het hoogtepunt van het concert waarbij alle 40-jarigen in de zaal zich spontaan rechtstellen en even de coronaregels vergeten lijken te zijn. Absynthe Minded krijgt letterlijk een staande ovatie; het publiek is duidelijk tevreden.

Als laatste betreedt Eefje de Visser het podium, en wat is het fantastisch om haar in al haar zwangere glorie te zien stralen! Eefje start in een soort driehoeksopstelling met haar achtergrondzangeressen, waarbij we ons door de combinatie identieke kleedjes en zowel blond als rood en bruin haar toch even afvragen of we nu per ongeluk op een concert van K3 terechtgekomen zijn. Gelukkig verdwijnen die zorgen snel wanneer “Storm” ingezet wordt. Beginnen doet de Nederlandse met de armen los zwierend, maar voor “Bitterzoet” grijpt ze al snel naar haar gitaar, die ze door haar buikje net iets hoger moet houden dan normaal. Een toch wel grappig zicht. Na de eerste vier nummers neemt Eefje ook even de tijd om haar muzikanten voor te stellen en eigenlijk zijn we enorm blij dat ze hen meegenomen heeft, aangezien ze een duidelijke meerwaarde bieden voor het concert.

Zoals steeds blijft het soms wel moeilijk om te begrijpen wat Eefje precies aan het zingen is. Gelukkig heeft ze daar een oplossing voor gevonden, namelijk het samen met de achtergrondzangeressen letterlijk uitbeelden van de tekst. Deze ingestudeerde danspasjes maken het plaatje wel compleet. Het is duidelijk dat er goed nagedacht is over hoe Eefjes show gebracht moet worden om er naast het auditieve ook een visueel spektakel van te maken. Of dit nu het beste is wat we ooit zagen, daar valt over te discussiëren, maar we kunnen wel begrijpen waarom het publiek zo’n grote fan is.

Als we na deze avond Gent Jazz één ding kunnen concluderen, dan is het wel dat er gedurende de concerten erg veel geroezemoes te horen was. Misschien zit corona er voor iets tussen of heeft de aan-tafeltjes-moeten-zitten-setting van het festival de gedragsregels voor optredens wat verdrongen, maar hier en daar hoorden we toch een steek van de artiesten naar het niet altijd even oplettende publiek. Zo verpakt loverman en grapjas James het nog als ‘ik vind het wel tof dat iedereen tussen mijn nummers door babbelt’, maar Eefje was toch meer op haar tenen getrapt en eiste stilte voor ze aan haar bisnummer, “Groen”, begon. Aan de fervente Gent Jazzer kunnen we dus alleen maar meegeven: luister naar de zwangere dame!

Setlist Eefje de Visser:

Storm
Bitterzoet