Onze sympathieke noorderbuur Tim van Berkenstijn, voor de meesten beter bekend als Benny Sings, zag zijn ster enkele jaren geleden pijlsnel de hoogte in schieten nadat namen als Anderson .Paak en Frank Ocean wel wat zagen in de gezapige, soulvolle deuntjes van de familieman. Deze aandacht leverde hem samenwerkingen op met onder andere Free Nationals (“Apartment“), onze eigenste blackwave. (“The Antidote“), een wereldhit met bedroompopper Rex Orange County (“Loving Is Easy“) en een contract bij het befaamde Stones Throw-label.
Uit de maar liefst vijf eerder uitgebrachte nummers konden we al afleiden dat Benny Sings op Music blijft vasthouden aan zijn gekende recept. De Nederlander brengt ons ook nu weer een gezapige, feelgood mix van soul, pop, jazz, funk en r&b overgoten met zijn typische stemgeluid, dat het geheel erg makkelijk luisterbaar maakt. Op “Nobody’s Fault” en “Rolled Up” konden we al kennis maken met Mac Demarco en Tom Misch, de twee grootste namen waarmee Benny de studio in kroop. Hiernaast mogen ook nog Kyle, die je misschien nog kent van de gigantische hit “iSpy“, Cautious Clay, Emily King en Peter Cottontale het mooie weer komen maken.
Tussen de vier eerste nummers vanop Music zit spijtig genoeg nog niets nieuws. “Nobody’s Fault” tovert door het heerlijk funky synthdeuntje wel meteen een lach op je gezicht, waarna Tom Misch het afmaakt met een gitaarsolo waarbij je moeilijk kan blijven stilzitten. Bij “Here It Comes” wordt er dan weer wat gas terug genomen en zorgt Benny’s honingzoete stem ervoor dat je ondanks het druilerige weer toch kan wegdromen richting zonnigere oorden, een formule die ook perfect werkt voor “Sunny Afternoon“.
Dé samenwerking van het album is ongetwijfeld “Rolled Up” met Mac Demarco, de ongekroonde koning van de indiemuziek. Het nummer ontstond nadat Benny werd uitgenodigd op een barbecue in Macs achtertuin in L.A., waardoor “Rolled Up” perfect de sfeer heeft van een namiddagje chillen met vrienden. De laidback gitaar en drum maken dat het rauwe van Mac en het zachte van Benny moeiteloos in elkaar overvloeien.
Met “Lost Again” komen we eindelijk aan het eerste nieuwe nummer op het album. De zachte uptempo beat zorgt er ook hier weer voor dat de Nederlander een lach op ons gelaat krijgt, terwijl de heupen weer rustig losgegooid kunnen worden. Op “Break Away” en “Run Right Back” zijn het vooral de instrumenten die met de aandacht gaan lopen. In het eerste geval zijn het de strijkers die ons laten wegdromen, terwijl Cautious Clays hoorn “Run Right Back” nog funkier maakt dan dat het al was.
“Kids” is een beetje de vreemde eend in de laidbackbijt. De samenwerking met Kyle zorgt ervoor dat we hier met een r&b-nummer te maken krijgen. De bas dringt iets steviger door in ons trommelvlies en Benny’s stem klinkt ook net dat tikkeltje minder zoet dan we van hem gewend zijn. Met de hulp van de Amerikaanse singer-songwriter Emily King en Peter Cottontale, wordt op “Miracles” de funkyness terug gevonden, waarna Music afgesloten wordt met het ongedwongen en easy-going “Music“.
Benny Sings haalt op zijn nieuwe album geen wereldschokkende stoten uit, maar daarnaast zit er ook niets echt slechts tussen. Zelden wijkt de Nederlander af van zijn gekende stijl en door elk nummer een iets andere touch te geven gaat het gelukkig doorheen het album ook niet vervelen. Music zal niet meteen een voetnoot worden in de muziekgeschiedenis, maar voor wie op zoek is naar een streepje muziek op een zondagnamiddag valt het ten zeerste aan te raden.